automatizace l převody l pohony
37
inzerce
Falcon 9 je dostatečně spolehlivý i pro
lety s astronauty: na snímku start lodi
Crew Dragon 11. listopadu 2021.
za čtyři roky chtěl vyvinout několik raket
různé velikosti, které by startovaly minimálně jednou měsíčně.
Nakonec vývoj trval mnohem déle a nosič Falcon 1 mu příliš radosti neudělal. První tři havarovaly a se SpaceX to bylo nahnuté. Kdyby čtvrtá raketa v září 2008
neuspěla, měl Musk připravené výpovědi
pro všechny zaměstnance. Naštěstí historie žádné „kdyby” nezná.
Po Falconu 1 přišel mnohem větší Falcon 9
(číslo hovoří o počtu motorů v prvním
stupni). Musk původně chtěl k záchraně
rakety využívat padáky: první stupeň by
přistál do oceánu a následně technici SpaceX studovali, cože se z něj dá opakovaně
používat. První dvě rakety Falcon 9 dokonce padáky nesly, ale stupně se rozlámaly už při pokusu o neřízený průlet atmosférou.
S koštětem v hurikánu
d
Firma se po dvou nezdarech rozhodla
změnit přístup a zavrhla použití padáků
plus dosednutí na mořskou hladinu. Rozhodla se zkusit vsadit na něco zcela nového. Tedy na techniku motorického přistání. Ta má celou řadu výhod: od šetrného
dosednutí přes nulový vliv prostředí (slané
mořské vody) a využití prostředků na palubě (motory) až po volbu místa dosednutí (včetně možnosti návratu zpět na kosmodrom).
Během zkoušek prototypů v Texasu získala SpaceX dostatek dat o řízeném přistání prvního stupně. Dosednutí s pomocí
jednoho až tří zapnutých motorů sice vypadá jednoduše, ale jak prohlásil Elon
Musk: "Je stejně obtížné, jako pokusil se
na špičce prstu vybalancovat gumové
koště v hurikánu."
Firma pokračovala s pokusy na skutečných raketách. Ale jen při misích, kdy to nemělo jakýkoliv vliv na vynášený náklad. První stupeň v takovém případě vykonal práci,
za kterou zákazník zaplatil, a při běžném
letu rakety by byl bez užitku zahozený
pokračování
a
www.technikaatrh.cz