automatizace l převody l pohony

37

inzerce

Falcon 9 je dostatečně spolehlivý i pro

lety s astronauty: na snímku start lodi

Crew Dragon 11. listopadu 2021.

za čtyři roky chtěl vyvinout několik raket

různé velikosti, které by startovaly minimálně jednou měsíčně.

Nakonec vývoj trval mnohem déle a nosič Falcon 1 mu příliš radosti neudělal. První tři havarovaly a se SpaceX to bylo nahnuté. Kdyby čtvrtá raketa v září 2008

neuspěla, měl Musk připravené výpovědi

pro všechny zaměstnance. Naštěstí historie žádné „kdyby” nezná.

Po Falconu 1 přišel mnohem větší Falcon 9

(číslo hovoří o počtu motorů v prvním

stupni). Musk původně chtěl k záchraně

rakety využívat padáky: první stupeň by

přistál do oceánu a následně technici SpaceX studovali, cože se z něj dá opakovaně

používat. První dvě rakety Falcon 9 dokonce padáky nesly, ale stupně se rozlámaly už při pokusu o neřízený průlet atmosférou.

S koštětem v hurikánu

d

Firma se po dvou nezdarech rozhodla

změnit přístup a zavrhla použití padáků

plus dosednutí na mořskou hladinu. Rozhodla se zkusit vsadit na něco zcela nového. Tedy na techniku motorického přistání. Ta má celou řadu výhod: od šetrného

dosednutí přes nulový vliv prostředí (slané

mořské vody) a využití prostředků na palubě (motory) až po volbu místa dosednutí (včetně možnosti návratu zpět na kosmodrom).

Během zkoušek prototypů v Texasu získala SpaceX dostatek dat o řízeném přistání prvního stupně. Dosednutí s pomocí

jednoho až tří zapnutých motorů sice vypadá jednoduše, ale jak prohlásil Elon

Musk: "Je stejně obtížné, jako pokusil se

na špičce prstu vybalancovat gumové

koště v hurikánu."

Firma pokračovala s pokusy na skutečných raketách. Ale jen při misích, kdy to nemělo jakýkoliv vliv na vynášený náklad. První stupeň v takovém případě vykonal práci,

za kterou zákazník zaplatil, a při běžném

letu rakety by byl bez užitku zahozený

pokračování

a

www.technikaatrh.cz