kaleidoskop
Zveme vás na konferenci
NEXT 3D – 26. května 2022
Inovace
díky 3D tisku
.......................................................
Nikdo nezná skutečné možnosti 3D tisku a 3D skenování lépe než
ti, kdo už moderní technologie naplno využívají v průmyslu a výrobě, výzkumu a vývoji. Přijďte se o jejich zkušenosti podělit. Setkání, které klade důraz na vzájemnou výměnu zkušeností, proběhne v příjemném prostředí humpoleckého Fabrika Hotelu
(hned u D1) pod záštitou NCP 4.0 a Svazu průmyslu a dopravy.
3D tisk se už v řadě oblastí osvědčil jako plnohodnotná výrobní
technologie. V době překvapení a nejistot celosvětového rozsahu
se navíc ukázal jako nepostradatelný nástroj umožňující rychle reagovat na měnící se poptávku uvnitř firmy i na požadavky vysoce
konkurenčního trhu. Jak lze díky aditivní výrobě rychleji a levněji
přinášet na trh lépe přizpůsobené výrobky, ukážou řečníci přímo
z českých firem.
NEXT 3D slibuje nabídnout dostatek prostoru nejen pro inspiraci, ale i pro zrod důležitých partnerství. Kromě 3D tisku – od stolního až po průmyslový a produkční – se věnuje také stále dostupnějšímu, přesnému 3D skenování. Součástí celodenního
programu bude mj. možnost vyhrát profesionální 3D tiskárnu.
K účasti nás srdečně zvou pořadatelé ze společností 3Dwiser
a Admasys International.
Více informací a registrace: www.Next3D.cz
Budoucnost tankování
bude patřit robotickým rukám
–.......................................................
ADAST
Modernizace čerpacích stanic by měla směřovat k postupné úplné bezobslužnosti. Zatímco dnes se tyto typy stojanů objevují
především u stanic s minimem doplňkových služeb, budoucnost
by měla alespoň částečně patřit robotizaci. Důvodem pro zavádění tohoto řešení je rostoucí poptávka po komfortu řidičů, limitem mohou být negativní psychologické efekty či nekompatibilita nově vyráběných vozů. Širší rozmach tohoto řešení lze podle
odborníků čekat až po roce 2035.
Již dnes je možné u některých čerpacích stanic vyřešit doplnění
paliva a jeho následné zaplacení kompletně bezobslužně. Slouží
k tomu zpravidla plně automatizované stojany, které umožňují
před tankováním zadat například finanční limit, který uživatel za
pohonné hmoty uhradí. Tohoto řešení využívají stanice zejména
během nočních provozů a v méně frekventovaných oblastech.
Absence jakékoliv obsluhy se zároveň častěji vyskytuje u stanic,
které standardně nenabízí širší portfolio přidružených služeb – typicky občerstvení či teplou kuchyni.
Pro stanici to znamená zejména ušetření mzdových nákladů.
Bezobslužné stojany v současnosti nemusí plnit pouze svoji základní funkci, tedy umožnit uživateli doplnit potřebné množství
paliva a obratem ho - zpravidla bezhotovostně - uhradit. Fungovat zároveň mohou jako nositele reklamních sdělení či užitečných
informací, například těch týkajících se počasí.
Limitem v zavádění kompletní bezobslužnosti je podle něj například psychologický efekt prázdné benzinové pumpy bez jakéhokoliv pracovníka. Ta na běžného uživatele může působit buď nepříliš bezpečným dojmem, případně může při letmém projíždění
kolem ní získat pocit, že stanice není otevřená. Řada uživatelů zároveň stále než komunikaci s automatickým systémem či robotem vyžaduje kontakt s člověkem. Podle Struže se to dobře ukázalo během pandemie, kdy lidé po prvotním pobytu doma začali
následně vyhledávat sociální kontakty o to více. (Daniel Struž ze
společnosti Adast Systems, která se zabývá produkcí bezobslužných čerpacích stanic).
V neposlední řadě se podle něj budou muset provozovatelé stanic zabývat otázkou zaměstnanosti. Tedy že i když existují technologie pro to, aby byla benzinová pumpa plně automatizovaná
a robotizovaná a ušetřila nemalou část nákladů na mzdách, ve finále bude nutné i na těchto pozicích nutné zaměstnávat lidi. Pokud by totiž byli ze dne na den nahrazeni roboty, ocitlo by se jich
bez práce obrovské množství.
Nástupu plně bezobslužných čerpacích stanic naopak vyhovuje
čím dál větší poptávka po uživatelském komfortu zákazníků. Pro
tyto uživatele by tak měla v budoucnu existovat varianta doplnění paliva bez vystupování z vozu.
w w w. t e c h n i k a a t r h . c z
5