36
automatizace l převody l pohony
Rakety SpaceX
mění kosmonautiku
Autor textu: Tomáš Přibyl, Pavel Řezníček, Foto: SpaceX, FAULHABER
Koláž zachycující na jednom snímku
start i přistání Falconu 9 dne 2. února 2022.
„Pokud to fungovat bude, bude to opravdu velké,”
těmito slovy sliboval zakladatel SpaceX Elon Musk
v září 2011 pokus vytvořit opakovaně použitelnou
raketu. Sám se tehdy netajil pochybnostmi. Nicméně
my už dnes víme, že to funguje. A že je to
opravdu velké. A že to bude ještě větší.
První stupně raket řady Falcon 9, resp.
z jejich větších bratříčků Falcon Heavy,
dnes přistávají jako na běžícím pásu a lámou jeden rekord za druhým. V březnu
letošního roku si jedna z nich připsala už
dvanáctý start. A do konce dubna první
stupně neskutečnou sérii 43 úspěšných
přistání v řadě. Přesnost přistání je tak
velká, že se pro budoucí generaci svých
nosičů rozhodl Elon Musk opustit přistávací podvozek a rakety hodlá zachytávat
pomocí obřích kleští přímo na rampě.
Ušetří tak hmotnost podvozku a eliminuje jeho možné selhání plus zkrátí čas potřebný k dopravě rakety zpět na místo
startu. Ale nepředbíhejme.
Rakety na jedno použití
d
Už od startu prvního Sputniku měla světová kosmonautika „kouli na noze”: protože
většina raket vznikla úpravou těch vojenských, nebyly určené k opakovanému použití. Objevila se celá řada pokusů, z nichž
největším a nakonec nejdražším byl kosmický raketoplán Space Shuttle, ale všechny se nakonec ukázaly být slepými uličkami, nebo prostě předběhly svoji dobu.
T+T T e c h n i k a a t r h 4 / 2 0 2 2
Prostě se dosud vždy ukázalo, že je jednodušší stavět pro každou misi novou raketu. Důvody byly různé: penalizace nosnosti u záchranných systémů, složitá
doprava zachráněných stupňů, vyšší nároky na opakovaně použitelný hardware,
ekonomická nevýhodnost opakovaného
používání při nízkém počtu startů apod.
Zatímco motory jiných raket musí spolehlivě fungovat jen při startu, u Falconu 9
musí zvládnout i přistávací manévry,
a to vše opakovaně.
I s Elonem Muskem to zpočátku vypadalo
podobně. Jeho konceptu přistání rakety
ve vertikální poloze s pomocí raketového
motoru málokdo věřil. Celý záměr totiž
vypadal šíleně a komplikovaně. Musk ale
přišel ve správné době, měl k dispozici
správnou technologii a vsadil na správné
lidi. A samozřejmě do projektu investoval
i svoji pověstnou houževnatost.
Padáky se neosvědčily
d
Elon Musk už od počátku – firmu SpaceX
založil před dvaceti lety, v březnu 2002 –
o znovupoužitelných raketách snil. Dobře
ale věděl, že nejprve musí zkrotit rakety
„obyčejné”, aby se mohl posunout na vyšší úroveň. Původní plány byly ambiciózní: