36

automatizace l převody l pohony

Rakety SpaceX

mění kosmonautiku

Autor textu: Tomáš Přibyl, Pavel Řezníček, Foto: SpaceX, FAULHABER

Koláž zachycující na jednom snímku

start i přistání Falconu 9 dne 2. února 2022.

„Pokud to fungovat bude, bude to opravdu velké,”

těmito slovy sliboval zakladatel SpaceX Elon Musk

v září 2011 pokus vytvořit opakovaně použitelnou

raketu. Sám se tehdy netajil pochybnostmi. Nicméně

my už dnes víme, že to funguje. A že je to

opravdu velké. A že to bude ještě větší.

První stupně raket řady Falcon 9, resp.

z jejich větších bratříčků Falcon Heavy,

dnes přistávají jako na běžícím pásu a lámou jeden rekord za druhým. V březnu

letošního roku si jedna z nich připsala už

dvanáctý start. A do konce dubna první

stupně neskutečnou sérii 43 úspěšných

přistání v řadě. Přesnost přistání je tak

velká, že se pro budoucí generaci svých

nosičů rozhodl Elon Musk opustit přistávací podvozek a rakety hodlá zachytávat

pomocí obřích kleští přímo na rampě.

Ušetří tak hmotnost podvozku a eliminuje jeho možné selhání plus zkrátí čas potřebný k dopravě rakety zpět na místo

startu. Ale nepředbíhejme.

Rakety na jedno použití

d

Už od startu prvního Sputniku měla světová kosmonautika „kouli na noze”: protože

většina raket vznikla úpravou těch vojenských, nebyly určené k opakovanému použití. Objevila se celá řada pokusů, z nichž

největším a nakonec nejdražším byl kosmický raketoplán Space Shuttle, ale všechny se nakonec ukázaly být slepými uličkami, nebo prostě předběhly svoji dobu.

T+T T e c h n i k a a t r h 4 / 2 0 2 2

Prostě se dosud vždy ukázalo, že je jednodušší stavět pro každou misi novou raketu. Důvody byly různé: penalizace nosnosti u záchranných systémů, složitá

doprava zachráněných stupňů, vyšší nároky na opakovaně použitelný hardware,

ekonomická nevýhodnost opakovaného

používání při nízkém počtu startů apod.

Zatímco motory jiných raket musí spolehlivě fungovat jen při startu, u Falconu 9

musí zvládnout i přistávací manévry,

a to vše opakovaně.

I s Elonem Muskem to zpočátku vypadalo

podobně. Jeho konceptu přistání rakety

ve vertikální poloze s pomocí raketového

motoru málokdo věřil. Celý záměr totiž

vypadal šíleně a komplikovaně. Musk ale

přišel ve správné době, měl k dispozici

správnou technologii a vsadil na správné

lidi. A samozřejmě do projektu investoval

i svoji pověstnou houževnatost.

Padáky se neosvědčily

d

Elon Musk už od počátku – firmu SpaceX

založil před dvaceti lety, v březnu 2002 –

o znovupoužitelných raketách snil. Dobře

ale věděl, že nejprve musí zkrotit rakety

„obyčejné”, aby se mohl posunout na vyšší úroveň. Původní plány byly ambiciózní: