12

materiály l komponenty l plasty

Pokud však jde o flexibilní příruby, jsou

nejlepší volbou elastomery vulkanizující

při pokojové teplotě (RTV; Room Temperature Vulcanising). Nejlépe se hodí k utěsnění např. krytů převodovek, krytů rozvodových řetězů, dílů z lisovaného plechu,

tenkostěnných kovových odlitků a olejových van. Pružné příruby většinou nepodporují pevnostní funkci součásti, takže je

u nich možné tolerovat mikroskopické pohyby a rozložení svěrného přítlaku nemá

tak zásadní roli.

Pružné příruby se obvykle používají pro

zakrytí otvorů ve skříních, utěsnění kapalin

uvnitř součástí nebo pro jejich ochranu

před znečištěním zvenku, zakrytí pohyblivých dílů kvůli bezpečnosti atp.

Zatímco anaerobní těsnění zůstávají na

dílech za přístupu kyslíku v kapalném stavu, elastomery RTV tvrdnou reakcí se

vzdušnou vlhkostí do elastomerní hmoty.

Proto je mezi nimi značný rozdíl v otevřené době po nanesení na součást, což

je nutné s ohledem na výrobní proces zohlednit.

V obou případech – jak u tuhých i pružných přírub – existují určitá konstrukční

doporučení, která je nutno dodržovat,

aby bylo zaručeno co nejlepší fungování

anaerobních nebo elastomerních RTV

těsnění.

Nanášení tekutých těsnění

a montáž dílů

d

Při použití tekutých těsnění existuje několik důležitých věcí souvisejících s nanášením a montáží dílů.

Co se týče přípravy dílů, tak zde platí

stejné zlaté pravidlo jako při každém lepení – co možná nejdůkladněji očistěte součásti. Dodávané náhradní díly jsou obvykle od výrobce opatřeny pokyny pro

čištění před použitím a tyto pokyny je

vždy nutné dodržovat.

Při rozhodování o tom, jak utěsnit příruby, je často kritickým faktorem možnost

automatizace. U tekutých těsnění je možné

nanášení plně automatizovat. Robotické dávkování tekutých těsnění je

v současné době nejspolehlivější metodou

pro hromadnou výrobu.

Anaerobní těsnění lze

nanášet také sítotiskem,

ale tato metoda je vhodnější pro výroby středního objemu a zejména

tam, kde se nevyžaduje

procesní flexibilita. Je

rozhodně doporučeno

poradit se před jakýmkoli definitivním rozhodnutím s odborníkem

(kontaktujte nás na

www.zkusteloctite.cz).

KIA přichází s novou technologií opravy

akumulátorů elektrifikovaných vozů

KIA MOTORS CZECH představuje v návaznosti na plánovanou prodejní ofenzivu

elektrifikovaných modelů komplexní program opravy akumulátorů elektrických,

plug-in hybridních a hybridních vozů. V této souvislosti české zastoupení značky Kia

nově disponuje speciálním servisním vybavením. „Battery Modul Ballancer”´ nebo

také Balancer vysokonapěťových baterií je

jedinečná technologie. Při opravě vysokonapěťového akumulátoru lze tak nově měnit pouze její část, tzv. modul baterie. Nově dodaný modul však musí projít

balančním procesem, který vyrovná napětí jednotlivých článků nového modulu s

ostatními články akumulátoru. Až poté je

možné nový modul instalovat a dokončit

opravu vysokonapěťového akumulátoru.

Díky této technologii již nejsou zákazníci vystaveni potenciálnímu riziku výměny

celé baterie svého vozu za zcela novou.

Balancer tak dramaticky snižuje cenu

opravy elektrifikovaných vozů a také výrazně snižuje ekologickou stopu baterie

při její výměně.

T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 1 8

„Jedním z nejčastějších dotazů při prodeji

naších elektrifikovaných vozů bývá dotaz

na životnost baterie a její cenu v případě

nutnosti výměny. Na baterii a její komponenty nabízíme 7letou tovární záruku KIA

a po 7 letech rovněž garantujeme minimální kapacitu baterie na úrovni 70 % kapacity nového akumulátoru. Existenci našeho nového programu tak v současnosti

ocení především majitelé prvních modelů

Soul EV, kterým v následujících letech vyprší záruka. Novým majitelům elektrifikovaných modelů však dává jistotu, že případná oprava snížené kapacity baterie

bude na jedné straně ekologičtější a na

druhé straně, že v případě budoucí pozáruční opravy bude finančně únosná. Cena

nového modulu se pohybuje lehce nad

částkou 10 tis. Kč bez DPH” říká Kateřina

Vaňková Jouglíčková, PR Manager společnosti KIA MOTORS CZECH. Zároveň přitom dodává, že za téměř pět let, během

kterých KIA na českém trhu nabízí elektrifikované modely, dosud nezaznamenala

žádnou závadu na vysokonapěťové trakční baterii těchto vozů.

Co bylo dříve nutné vyměnit,

lze nyní jednoduše opravit

d

O vysokonapěťovou trakční baterii se ve

vozidle stará několik sofistikovaných řídicích jednotek. Ty pečlivě řídí provoz jednotlivých článků baterie, sledují teplotu,

ovládají chlazení či ohřívání baterie, nebo řídí balancování článků během dobíjení. Tím baterie dosahuje velmi dobrých

parametrů během provozu vozidla a dlouhé celkové životnosti. Jednotlivé algoritmy těchto jednotek jsou zahrnuty u výrobce do kategorie přísně tajné.

Při velmi častém používání vysokorychlostního nabíjení však i přes toto složité

řízení vysokonapěťového akumulátoru

může dojít k rozdílným napětím na jednotlivých článcích baterie, které má negativní vliv na možné celkové nabití akumulátoru.

V tuto chvíli přichází na řadu Balancer,

nová technologie pro opravu vysokonapěťových baterií Kia. Zde se během několika hodinového procesu jednotlivé

články modulu vybalancují na stejné

hodnoty. Poté je možné modul vrátit

zpět do vozidla a není nutná jeho výměna za nový díl. Balancer tak neslouží pouze k vybalancování nového článku v případě totální závady původního, ale také

k vybalancování stávajících článků baterie, které dosáhly příliš velkých rozdílů,

vlivem ztížených podmínek provozu.

Balancer vysokonapěťových baterií je

vybaven vlastním automatickým zhášecím

systémem, výkonným chlazením, počítačem, displejem a klávesnicí. Uživatel tak

může sledovat aktuální parametry článků

včetně času zbývajícího do dokončení

procesu. Po zadání vstupních parametrů

probíhá proces zcela automaticky. Cena

jednoho zařízení se pohybuje okolo 6 tisíc

eur a přesahuje tak 150 tisíc korun. p

www.kia.cz