12
materiály l komponenty l plasty
Pokud však jde o flexibilní příruby, jsou
nejlepší volbou elastomery vulkanizující
při pokojové teplotě (RTV; Room Temperature Vulcanising). Nejlépe se hodí k utěsnění např. krytů převodovek, krytů rozvodových řetězů, dílů z lisovaného plechu,
tenkostěnných kovových odlitků a olejových van. Pružné příruby většinou nepodporují pevnostní funkci součásti, takže je
u nich možné tolerovat mikroskopické pohyby a rozložení svěrného přítlaku nemá
tak zásadní roli.
Pružné příruby se obvykle používají pro
zakrytí otvorů ve skříních, utěsnění kapalin
uvnitř součástí nebo pro jejich ochranu
před znečištěním zvenku, zakrytí pohyblivých dílů kvůli bezpečnosti atp.
Zatímco anaerobní těsnění zůstávají na
dílech za přístupu kyslíku v kapalném stavu, elastomery RTV tvrdnou reakcí se
vzdušnou vlhkostí do elastomerní hmoty.
Proto je mezi nimi značný rozdíl v otevřené době po nanesení na součást, což
je nutné s ohledem na výrobní proces zohlednit.
V obou případech – jak u tuhých i pružných přírub – existují určitá konstrukční
doporučení, která je nutno dodržovat,
aby bylo zaručeno co nejlepší fungování
anaerobních nebo elastomerních RTV
těsnění.
Nanášení tekutých těsnění
a montáž dílů
d
Při použití tekutých těsnění existuje několik důležitých věcí souvisejících s nanášením a montáží dílů.
Co se týče přípravy dílů, tak zde platí
stejné zlaté pravidlo jako při každém lepení – co možná nejdůkladněji očistěte součásti. Dodávané náhradní díly jsou obvykle od výrobce opatřeny pokyny pro
čištění před použitím a tyto pokyny je
vždy nutné dodržovat.
Při rozhodování o tom, jak utěsnit příruby, je často kritickým faktorem možnost
automatizace. U tekutých těsnění je možné
nanášení plně automatizovat. Robotické dávkování tekutých těsnění je
v současné době nejspolehlivější metodou
pro hromadnou výrobu.
Anaerobní těsnění lze
nanášet také sítotiskem,
ale tato metoda je vhodnější pro výroby středního objemu a zejména
tam, kde se nevyžaduje
procesní flexibilita. Je
rozhodně doporučeno
poradit se před jakýmkoli definitivním rozhodnutím s odborníkem
(kontaktujte nás na
www.zkusteloctite.cz).
KIA přichází s novou technologií opravy
akumulátorů elektrifikovaných vozů
KIA MOTORS CZECH představuje v návaznosti na plánovanou prodejní ofenzivu
elektrifikovaných modelů komplexní program opravy akumulátorů elektrických,
plug-in hybridních a hybridních vozů. V této souvislosti české zastoupení značky Kia
nově disponuje speciálním servisním vybavením. „Battery Modul Ballancer”´ nebo
také Balancer vysokonapěťových baterií je
jedinečná technologie. Při opravě vysokonapěťového akumulátoru lze tak nově měnit pouze její část, tzv. modul baterie. Nově dodaný modul však musí projít
balančním procesem, který vyrovná napětí jednotlivých článků nového modulu s
ostatními články akumulátoru. Až poté je
možné nový modul instalovat a dokončit
opravu vysokonapěťového akumulátoru.
Díky této technologii již nejsou zákazníci vystaveni potenciálnímu riziku výměny
celé baterie svého vozu za zcela novou.
Balancer tak dramaticky snižuje cenu
opravy elektrifikovaných vozů a také výrazně snižuje ekologickou stopu baterie
při její výměně.
T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 1 8
„Jedním z nejčastějších dotazů při prodeji
naších elektrifikovaných vozů bývá dotaz
na životnost baterie a její cenu v případě
nutnosti výměny. Na baterii a její komponenty nabízíme 7letou tovární záruku KIA
a po 7 letech rovněž garantujeme minimální kapacitu baterie na úrovni 70 % kapacity nového akumulátoru. Existenci našeho nového programu tak v současnosti
ocení především majitelé prvních modelů
Soul EV, kterým v následujících letech vyprší záruka. Novým majitelům elektrifikovaných modelů však dává jistotu, že případná oprava snížené kapacity baterie
bude na jedné straně ekologičtější a na
druhé straně, že v případě budoucí pozáruční opravy bude finančně únosná. Cena
nového modulu se pohybuje lehce nad
částkou 10 tis. Kč bez DPH” říká Kateřina
Vaňková Jouglíčková, PR Manager společnosti KIA MOTORS CZECH. Zároveň přitom dodává, že za téměř pět let, během
kterých KIA na českém trhu nabízí elektrifikované modely, dosud nezaznamenala
žádnou závadu na vysokonapěťové trakční baterii těchto vozů.
Co bylo dříve nutné vyměnit,
lze nyní jednoduše opravit
d
O vysokonapěťovou trakční baterii se ve
vozidle stará několik sofistikovaných řídicích jednotek. Ty pečlivě řídí provoz jednotlivých článků baterie, sledují teplotu,
ovládají chlazení či ohřívání baterie, nebo řídí balancování článků během dobíjení. Tím baterie dosahuje velmi dobrých
parametrů během provozu vozidla a dlouhé celkové životnosti. Jednotlivé algoritmy těchto jednotek jsou zahrnuty u výrobce do kategorie přísně tajné.
Při velmi častém používání vysokorychlostního nabíjení však i přes toto složité
řízení vysokonapěťového akumulátoru
může dojít k rozdílným napětím na jednotlivých článcích baterie, které má negativní vliv na možné celkové nabití akumulátoru.
V tuto chvíli přichází na řadu Balancer,
nová technologie pro opravu vysokonapěťových baterií Kia. Zde se během několika hodinového procesu jednotlivé
články modulu vybalancují na stejné
hodnoty. Poté je možné modul vrátit
zpět do vozidla a není nutná jeho výměna za nový díl. Balancer tak neslouží pouze k vybalancování nového článku v případě totální závady původního, ale také
k vybalancování stávajících článků baterie, které dosáhly příliš velkých rozdílů,
vlivem ztížených podmínek provozu.
Balancer vysokonapěťových baterií je
vybaven vlastním automatickým zhášecím
systémem, výkonným chlazením, počítačem, displejem a klávesnicí. Uživatel tak
může sledovat aktuální parametry článků
včetně času zbývajícího do dokončení
procesu. Po zadání vstupních parametrů
probíhá proces zcela automaticky. Cena
jednoho zařízení se pohybuje okolo 6 tisíc
eur a přesahuje tak 150 tisíc korun. p
www.kia.cz