25

pohony I automatizace I pøevody I tribologie

ložiska zatěžována rovnoměrně, musí mít díry v planetových

kolech i jimi opsaný průměr velmi vysokou přesnost.

Dalším trendem je vybrat všechna ložiska pro celou turbínu od

jednoho dodavatele. Tato tendence trhu byla jedním ze specifických důvodů, proč se firma NSK, ačkoliv už po celých uplynulých

dvacet let vyvíjela a vyráběla různé typy ložisek pro převodovky

i generátory, rozhodla rozšířit svou nabídku o obchodní jednotku

Wind Business Unit.

Výzkum bíle naleptaných

trhlin (WEC)

(

)

d

Vzhledem k velikosti ložisek potřebných pro příbřežní větrné elektrárny a jejich obtížné dostupnosti je tento segment průmyslu velmi

citlivý na riziko poškození a selhání ložisek. Technické studie pomohly odstranit téměř všechny typické podoby poškození ložisek. Například pokročilé metody konstrukce v kombinaci s vysokou úrovní

čistoty oceli zaručují, že u ložisek větrných elektráren bylo v podstatě

zcela odstraněno klasické únavové selhání ložisek.

V jedné oblasti ale stále probíhá výzkum: je to poškození bíle naleptanými trhlinami – WEC (White Etching Crack). Tyto trhliny jsou

známkou poškození ložiska a objevují se při jeho provozu relativně

brzo. Typickými příznaky poškození jsou bílé struktury pod oběžnou

dráhou valivých těles (odtud má poškození svůj název), které vedou

k vytvoření trhlin a nakonec k selhání ložiska.

Přesná příčina vzniku WEC nebyla dlouho známa, ačkoliv řady

experimentů ukázaly, že by mohlo jít o důsledek pronikání vodíku

do struktury materiálu. Nedařilo se však vysvětlit, odkud se vodík

v materiálu bere.

Další výzkumné práce se proto zaměřily na to, jak může při provozu

ložiska vznikat vodík. Původní domněnka byla, že vodík pochází

z uhlovodíků používaných jako mazivo a z jeho aditiv; tato teorie byla

nakonec prokázána výskytem typických příznaků poškození, které

se podařilo reprodukovat v laboratoři s určitými typy olejů a maziv.

V důsledku toho společnost NSK vyvinula nový materiál, který

vykazuje větší odolnost proti pronikání vodíku do struktury oceli

a proti tvorbě trhlin způsobených vodíkovým zkřehnutím. Protože laboratorní testy byly úspěšně dokončeny, přistoupilo se nyní

k provozním zkouškám ložisek z nového materiálu.

Využití sledování stavu ložisek

y

d

V důsledku požadavků na odolnost a dlouhou životnost jsou

ložiska v mechanismech větrných turbín vhodným kandidátem

na uplatnění systémů sledování stavu zařízení CMS (Condition Monitoring System). Jejich snímače, umístěné externě nebo

integrované do ložisek, trvale sledují jejich stav. Včas tak jsou

detekovány a vyhodnoceny všechny anomálie, které ukazují na

poškození ložiska.

Moderní CMS používané v příbřežních větrných elektrárnách

detekují anomálie v provozu dostatečně včas, aby podle výsledků mohla být naplánována údržba turbíny. NSK předpokládá, že

tyto systémy mají na trhu velký potenciál.

p

www.nsk.com

inzerce

Nový typ nosníku Demag V-typ – méně je více.

Nový typ nosníku Demag V-typ je o 17 % lehčí díky jeho

inovativnímu designu v porovnání s běžnými svařovanými

krabicovými nosníky. Snížením vlastní váhy jeřábu se

zmenšují síly přenášené do nosných konstrukcí a tím je

umožněna architektům větší volnost při plánování nových

staveb a přidružených podpůrných konstrukcí.

Hmotnostně optimalizovaná, lehká konstrukce nosníku

zlepšuje poměr mezi jeho vlastní hmotností

a zatížitelností což vede k větší nosnosti jeřábu.

w w w. t e c h n i k a a t r h . c z