10-11-12-13_Wikov_c.qxd
12
30.6.2020
8:14
Page 12
kolejová doprava l převody
zde se nabízí řešení s převodovkami či přímý pohon. Čtvrtou skupinou jsou jednonápravové podvozky s portálovým rámem. První tři skupiny mají celou řadu
dalších podskupin typů pohonů, takže je
velmi těžké mít pro všechny zákazníky
připravené řešení a nejlépe ještě odzkoušené v praxi. Tím, jak se trh zjednodušuje, konsoliduje, tak se také ukazují
určité trendy. Evidentní je například nárůst a vlastně návrat k jednodušším řešením s klasickou nápravou, doplněnou navíc otočným čepem a řešení se spojovací
hřídelí nebo jednonápravové podvozky
jsou tak upozaděny. Wikov postupně
speciál 2020
T+T Technika a trh
vyvinul převodovky pro téměř všechny
typy používaných pohonů a u většiny
z nich se může opřít o reference z trhu,
což mu dává určitý náskok před konkurencí.
EMU + metro
d
Mnohem větším trhem je výroba elektrických vlakových jednotek (EMU). Dnes
zhruba 50 % světového trhu drží tři evropští hráči a Čína se to snaží změnit ve
svůj prospěch. Díky tomu, že existuje několik málo hráčů na trhu, je situace z pohledu typů pohonů mnohem přehlednější
než na tramvajovém trhu, naproti tomu
zde velkou roli hraje tlak na cenu. To
ostatně platí i v případě pohonů souprav
metra. Wikov se dlouho nemohl cenově
prosadit v tomto tržním segmentu, ale díky dvouletému velmi intenzívnímu
vývojovému projektu, který přinesl výrazné zjednodušení designu a zefektivnění
výroby převodovek, se dnes daří získávat
pravidelně velmi zajímavé zakázky i z této oblasti.
Speciální drážní vozidla
d
S příchodem společnosti Gmeinder do
skupiny Wikov se zásadně mění také pozice v oblasti pohonů pro speciální drážní