14_Zdas_c.qxd

14

30.6.2020

8:15

Page 14

kolejová doprava l strojírenství

Zařízení pro železniční průmysl

Pro aplikace v železničním průmyslu vyrábí žďárská

společnost ŽĎAS vysoce kvalitní a spolehlivá zařízení

podpořená špičkovou technologií a významnými

referencemi. Zařízení, k nimž patří především linky na

výrobu železničních kol a náprav a lisy určené k montáži

a demontáži železničních dvojkolí, firma navrhuje vždy

podle individuálních požadavků zákazníka.

Firma ŽĎAS nabízí kompletní linku pro

tváření železničních kol, která se skládá

z ohřívací karuselové pece, čtyř hydraulických lisů s jednotkovými pohony, jedné

válcovací stolice, manipulačního zařízení,

značícího zařízení a zařízení pro měření

rozměrů polotovarů kola. Dále je linka vybavena automatickou výměnou nástrojů

v hydraulických lisech, včetně předehřevu

nástrojů. Na počátku technologického

procesu se nařezaný polotovar vstupního

materiálu založí do karuselové pece. Po

ohřátí založí manipulátor materiál do ostřiku okují. Po jejich odstranění přesune

manipulátor ohřátý blok do pěchovacího lisu CKZW 5600, kde se blok ustředí pomocí středicího zařízení do osy lisu. V lisu se

pak blok napěchuje do tvaru disku a další

manipulátor ho přenese do tvarovacího

lisu CKVZ 8000, kde proběhne ustředění

a operace tvarování. Následuje operace

děrování vytvarovaného polotovaru v děrovacím lisu CKVD 1000. Poté se ve válcovací stolici vyválcuje konečný tvar kola.

V prohýbacím lisu CKVP 4000 je pak provedena kalibrace a prohnutí desky kola.

Hotové kolo je označeno na značícím lisu

a následně se změří jeho tvar, zda odpovídá zadaným parametrům. Firma je také

schopna doplnit zařízení o dálkovou správu, diagnostiku a sběr dat, která poskytnou vstupní informace pro prediktivní

údržbu a integraci v rámci Průmyslu 4.0.

Nápravy jsou kovány z předvalků z vakuované oceli požadované jakosti. Po ohřevu na tvářecí teplotu je na integrovaném

kovacím souboru, který sestává z hornotlakého kovacího lisu CKNV 1000, kovářského manipulátoru QKK 1,5 a otočného

zvedacího stolu, vykován základní tvar nápravy. Její základní provedení je standardně kováno na třech tvarových kovadlech,

která umožňují kování v požadovaných

parametrech ±1,5 milimetru, s vysokým

stupněm prokování. Vysokých mechanických vlastností náprav je dosahováno také

díky prokování v přechodech průměrů. Po

vykování náprava prochází řízeným tepelným zpracováním, přičemž celý proces je

počítačem řízený, aby bylo dosaženo

optimálních mechanických vlastností.

Prohnutí a tvarová deformace vzniklá při

tepelném zpracování se následně upravuje na rovnacím lisu RL 400.

Kolo železničního podvozku musí mít

různé vlastnosti v různých místech svého

povrchu, musí být pružné i tvrdé zároveň.

Požadovaná tvrdost je vykoupena snížením pružnosti, a proto se kalí pouze plocha kola, která se pohybuje po koleji. K sestavování železničních soukolí a lisování za

studena slouží hydraulický lis CDRA. Zařízení umožňuje nalisování i součástí mezi

koly a slisování a kontrolu nalisovaných

spojů. Lisovní válec umístěný v pevné traverze působí zvolenou silou přes lisované

díly oproti opěrné traverze. Na té je umístěno hydraulické středění kola, na zadní

traverze pak hydraulické středění nápravy.

Řídicí systém zajišťuje ovládání lisu a diagnostiku provozu a poruchových stavů.

K nalisování a slisování železničních dvojkolí za studena pak je určen lis CDRM. Zařízení umožňuje montáž i demontáž soukolí pro lokomotivy a železniční vozy, se

současným zápisem průběhu lisovací síly

Soukolí železničních podvozků smontovaná pomocí hydraulických lisů CDRA/CDRM

Rovnání nápravy na hydraulickém rovnacím lisu RL 400

v závislosti na délce nalisování. Po ukončeném nalisování je vytisknut protokol pro

archivaci proběhlého procesu. Lisovní válec se opírá o opěrnou traverzu, která pojíždí na kolech po dvou nosnících. Lisovací síla

je v závislosti na typu soukolí zachycována

opěrnou traverzou v předem daných aretovaných polohách. K přednostem obou zařízení patří přesné řízení lisovací síly, jednoduchá obsluha a vysoký výkon.

p

www.zdas.cz

speciál 2020

T+T Technika a trh