06_08_MDCR_c_n.qxd

30.6.2020

8:09

Page 7

kolejová doprava l rozhovor l Ministerstvo dopravy ČR

7

p Zájmem je přesunout část

osobní i nákladní dopravy na

železnici, je k tomu dnes

připravena železniční

infrastruktura?

V některých aspektech ano, ale většinově zatím ještě ne. Předpokládáme proto

realizaci řady projektů, které mají za cíl

buď zkrátit cestovní dobu, nebo zvýšit

kapacitu.

Přesun zátěže však není jen otázkou existující adekvátní infrastruktury, ale také

kombinací ceny, komfortu a poptávky po

přemístění na trhu dle jednotlivých segmentů dopravy či komodit.

p Podle mých informací

grafikon železniční osobní

i nákladní dopravy je poměrně

plný a osobní má nad nákladní

navrch. Kdo má ve skutečnosti

ostřejší lokty a proč?

Příprava grafikonu a řízení dopravy má

svá pravidla daná předpisy EU, zákonem

o dráhách a prováděcí vyhláškou (Dopravní řád drah) a dále provozními

předpisy Správy železnic. Ano, kapacita

infrastruktury na hlavních koridorech je

problémem, který se řeší nejen v České

republice. Základní příčinou jsou rozdílné

požadavky na provoz osobních a nákladních vlaků. Zatímco osobní doprava zpravidla požaduje co největší frekvenci spojů

a využití maximální rychlosti, ta nákladní

potřebuje plynule projet s těžšími a delšími vlaky a to pokud možno v průběhu celého dne.

Základní problém vzniká již v průběhu

sestavy jízdních řádů, protože zatímco jízdu osobních vlaků lze přesně predikovat

třeba na rok dopředu, nákladní vlaky

fungují na odlišném principu a jejich

jízdní řád se odvíjí od poptávky zákazníků. V mnoha případech se běžné stává, že

je nutné plánovat jízdu nákladního vlaku

třeba jen necelý den dopředu. Takovéto

ad hoc vlaky pak mají samozřejmě nejnižší prioritu při sestavě jízdního řádu, což se

projevuje především v případě omezení

kapacity dráhy při výlukách. Řešením ale

nemůže být striktní požadavek na pravidelný jízdní řád nákladních vlaků v průběhu celého roku. Toto by mohlo vést k přesunu přepravy na silnici, která dokáže na

poptávku zákazníku pružně zareagovat.

Je proto nutné soustředit investiční akce

na zkapacitňování infrastruktury na hlavních směrech.

Z provozního pohledu je na evropské

úrovni připravován nový systém přidělování kapacity, který by měl mj. lépe reagovat na požadavky nákladní dopravy.

p S upřednostněním mají

problém i soukromí dopravci,

nemají to těžší, než státní

dopravce?

V žádném případě nelze mluvit o upřednostňování někoho v momentě, kdy v České republice proběhlo plné oddělení tzv.

dopravní cesty a provozu vlaků. Přidělování

kapacity a řízení provozu je tak zcela nezávislé na provozování drážní dopravy.

V evropském měřítku patřila Česká republika k prvním zemím, kde legislativa

umožnila vstup nestátních dopravců na

železniční infrastrukturu ve vlastnictví státu a to zákonem o dráhách již od roku

1995. V současnosti působí na českých

kolejích přes 100 dopravců, z nichž řada

je zahraničních.

p Jak je to s aktuálními

investicemi do železniční

infrastruktury?

Lze očekávat zásadnější změnu

v Investicích v době koronaviru?

Budeme dělat vše proto, aby covidová

pauza měla minimální následky do naší investiční politiky. Jsme v situaci, kdy začínáme tvořit návrh rozpočtu SFDI na rok

2021, Správa železnic je dobře připravena

na tento rok z hlediska stupně připravenosti svých projektů, důležitá pro nás bude nyní debata s ministerstvem financí.

p Jakou má MD strategii na

podporu výrobních firem

v segmentu železničního průmyslu

v nové krizové situaci?

Podpora výrobních firem spíše spadá pod

Ministerstvo průmyslu a obchodu, resp.

Ministerstvo práce a soc. věcí. Máme proto ambici udržením proinvestiční politiky

reagovat na poptávku po realizaci železničních dopravních staveb a tím stimulovat chování stavebních firem. Navýšený

rozpočet SFDI směřující pro letošní rok

k více než 114 miliardám je myslím jasným signálem.

p Uvažuje se o státní úhradě

postrkových lokomotiv k ulevení

železničního koridoru. Jak je tato

otázky aktuálně zpracovávána?

Ano. Vycházíme z požadavku nákladních

dopravců a jejím praktickým provedením

pokračování

www.technikaatrh.cz

a