10-11-12-13_Wikov_c.qxd
30.6.2020
8:13
Page 11
kolejová doprava l převody
11
Wikov se za posledních 15 let dokázal vypracovat z příležitostného výrobce převodovek pro kolejová vozidla na klíčového
hráče evropského významu s IRIS certifikací. Navíc je velmi pyšný na to, že to
dokázal s vlastní výrobou klíčových
komponent v České republice a nikoliv jejím sourcingem z poboček z východní Evropy či Číny.
Usilovná systematická a dlouhodobá práce v oboru přinesla
ovoce v podobě několikanásobného navýšení počtu a obratu vyrobených převodovek ročně a rozšíření produktového portfolia
prakticky do všech typů kolejových vozidel.
Akvizice
a naplňování
požadavků na
podíl místní produkce
(local content requirements)
d
Hlavní akvizicí z posledních let ve Wikovu
bylo bezesporu převzetí německého výrobce převodovek pro kolejová vozidla
společnosti Gmeinder Getriebe Gruppe.
Koupě německého konkurenta přináší
rozšíření portfolia produktů zejména pro
speciální drážní vozidla, lokomotivy a dieselové jednotky DMU. Společnost Gmeinder má také velmi cenné zkušenosti
a kapacity v oblasti oprav a modernizace
převodovek pro kolejová vozidla.
Wikov se nebrání ani jiným formám akviziční činnosti. Přibývá států, které požadují umístění části výroby do svého teritoria
v rámci velkých a klíčových zakázek na
kolejová vozidla. Převodovka nebývá
zrovna tím zcela zásadním komponentem
v požadavcích, ale mnohdy se této žádosti nelze vyhnout, zejména tam, kde se pomalu a jistě navyšuje procento součástek,
které musí být v dané zemi vyrobeny.
Wikov tak například na jaře loňského roku zahájil v ruské Tveri montáž převodovek určených pro ruský trh ve společném
podniku s ruským zákazníkem PKTS s kapacitou minimálně 1 000 kusů převodovek ročně.
Významným počinem je také projekt
WiKorea, jehož hlavní náplní je přímo v
Jižní Koreji montovat převodovky pro
soulské metro. Projekt byl sice na chvíli
pozastaven kvůli pandemii koronaviru, ale
od června 2020 svoji činnost i přes byrokratické problémy opět obnovil.
s nápravou, či s volně otočnými koly, s výkony na převodovku od 60 do 180 kW.
Trh nízkopodlažními tramvajemi je specifický v tom, že je stále relativně nový,
byť první tramvaj se dostala do provozu
na počátku 90. let minulého století. Může
se zdát, že 30 let je dlouhá doba, ale masivnějšího nasazení se zcela nízkopodlažní tramvaje dočkaly mimo západní Evropu
až kolem roku 2012. To, že je to trh nový, ukazuje i to, že je na světě stále velké
množství výrobců tramvají oproti třeba
výrobcům jednotek metra. Postupně
však dochází ke konsolidaci, a ta vnáší do
dodavatelského řetězce komponent dočasnou nejistotu. Z pohledu dodavatele
převodovek a pohonů je to dobře viditelné. Aktuálně se ve světě používají řekněme
4 skupiny typů podvozků z pohledu řešení
pohonu. První je použití klasické nápravy,
která zajišťuje příčnou mechanickou vazbu
mezi koly, druhou skupinou jsou podvozky
bez nápravy, ale stále s příčnou mechanickou vazbou kol, díky speciální spojovací
hřídeli. Třetí skupinou jsou podvozky s volně otočnými koly bez nápravy, kde je vazba kol zajištěna elektronickým řízením –
pokračování
PORTFOLIO
PRODUKTŮ
Tramvaje
d
Dnes má Wikov trhem prověřenou ucelenou řadu převodovek a pohonů pro nízkopodlažní tramvaje, jak pro podvozky
www.technikaatrh.cz
a