04_05_Czechinvest_c.qxd

6

1.7.2020

14:03

Page 6

kolejová doprava l agentury

Kolejová vozidla

v době pokoronavirové

Kolejová vozidla

a železniční průmysl patří

dlouhodobě k základním

pilířům českého průmyslu.

Ekonomická situace

osmdesáti tuzemských

firem, které se zabývají

zejména výrobou

lokomotiv, vozového

parku a komponent,

se dlouhodobě vyvíjela

pozitivně. Růst se odrážel

na zvyšování čistého

obratu, rentabilitě investic,

ale i na výši průměrné

mzdy. Ta se dle statistik

Ministerstva průmyslu

a obchodu (MPO)

pohybovala v roce 2019

kolem 32 tisíc korun.

Už nyní lze tvrdit, že březnový nástup

pandemie koronaviru společnosti jednoznačně poznamenal. Nouzový stav a z něho plynoucí opatření negativně ovlivnila

a do budoucna ovlivní termíny dodávek

a servisních služeb. Jak vyplývá z monitoringu situace, který provedla Asociace

podniků železničního průmyslu (ACRI),

firmy v současnosti čelí především výpadkům v subdodávkách materiálu a komponent, a to zejména od zahraničních dodavatelů. Kvůli výpadkům a zavedeným

Začátkem května dodala Škoda Transportation první dokončené

čelní vozy jednopodlažních jednotek pro Železniční společnosť Slovensko

ochranným opatřením ve výrobě existuje

předpoklad, že některé zakázky nebudou

firmy schopné dodat v řádných termínech. Možné je i dramatické snížení exportu do zahraničí. Ten dle statistiky ACRI

(více v tabulce) stabilně tvořil v uplynulých

letech přes polovinu celkového obratu

zmíněných společností.

Krize a tuzemské podniky

d

Tuzemské podniky však ukazují, že tento

fakt s sebou nemusí nutně nést propad

hluboko do červených čísel. Vzhledem ke

specifičnosti železničního odvětví, a tedy

i delší době dodání produktů, je možné

pandemii přečkat v nouzovém režimu.

Následně pak zakázky, třeba i s dílčím

zpožděním, realizovat.

Škoda Transportation například v době

nouzového režimu rozšiřovala kapacity

Export do zahraničí stabilně tvoří polovinu obratu tuzemských společností, zdroj: analýza za rok 2019, ACRI

speciál 2020

T+T Technika a trh

Zdroj: Škoda Transportation

a hledala několik stovek nových zaměstnanců. Začátkem května pak podnik dodal

první dokončené čelní vozy jednopodlažních jednotek pro Železniční společnosť

Slovensko (ŽOS Trnava), které umožňují

ovládání celé soupravy. Škoda Electric, která patří rovněž do skupiny Škoda Transportation, zase dodala ve stejném čase první

trolejbusy pro Mariánské Lázně. Trolejbusy

jsou vybaveny bateriovým pohonem, který

umožňuje vozidlu ujet více než 12 kilometrů čistě v režimu elektrobusu mimo trolejové vedení. Dlouhodobé zakázky založené

na technologických inovacích tak i v tomto

nestandardním období slouží jako stabilizační prvek a prvek jistoty.

Až do propuknutí pandemie rostoucí

objem dohod naznačoval, že trh železničního průmyslu směřuje mezi světovými

hráči k většímu sepjetí. To v současnosti