04_05_Czechinvest_c.qxd
6
1.7.2020
14:03
Page 6
kolejová doprava l agentury
Kolejová vozidla
v době pokoronavirové
Kolejová vozidla
a železniční průmysl patří
dlouhodobě k základním
pilířům českého průmyslu.
Ekonomická situace
osmdesáti tuzemských
firem, které se zabývají
zejména výrobou
lokomotiv, vozového
parku a komponent,
se dlouhodobě vyvíjela
pozitivně. Růst se odrážel
na zvyšování čistého
obratu, rentabilitě investic,
ale i na výši průměrné
mzdy. Ta se dle statistik
Ministerstva průmyslu
a obchodu (MPO)
pohybovala v roce 2019
kolem 32 tisíc korun.
Už nyní lze tvrdit, že březnový nástup
pandemie koronaviru společnosti jednoznačně poznamenal. Nouzový stav a z něho plynoucí opatření negativně ovlivnila
a do budoucna ovlivní termíny dodávek
a servisních služeb. Jak vyplývá z monitoringu situace, který provedla Asociace
podniků železničního průmyslu (ACRI),
firmy v současnosti čelí především výpadkům v subdodávkách materiálu a komponent, a to zejména od zahraničních dodavatelů. Kvůli výpadkům a zavedeným
Začátkem května dodala Škoda Transportation první dokončené
čelní vozy jednopodlažních jednotek pro Železniční společnosť Slovensko
ochranným opatřením ve výrobě existuje
předpoklad, že některé zakázky nebudou
firmy schopné dodat v řádných termínech. Možné je i dramatické snížení exportu do zahraničí. Ten dle statistiky ACRI
(více v tabulce) stabilně tvořil v uplynulých
letech přes polovinu celkového obratu
zmíněných společností.
Krize a tuzemské podniky
d
Tuzemské podniky však ukazují, že tento
fakt s sebou nemusí nutně nést propad
hluboko do červených čísel. Vzhledem ke
specifičnosti železničního odvětví, a tedy
i delší době dodání produktů, je možné
pandemii přečkat v nouzovém režimu.
Následně pak zakázky, třeba i s dílčím
zpožděním, realizovat.
Škoda Transportation například v době
nouzového režimu rozšiřovala kapacity
Export do zahraničí stabilně tvoří polovinu obratu tuzemských společností, zdroj: analýza za rok 2019, ACRI
speciál 2020
T+T Technika a trh
Zdroj: Škoda Transportation
a hledala několik stovek nových zaměstnanců. Začátkem května pak podnik dodal
první dokončené čelní vozy jednopodlažních jednotek pro Železniční společnosť
Slovensko (ŽOS Trnava), které umožňují
ovládání celé soupravy. Škoda Electric, která patří rovněž do skupiny Škoda Transportation, zase dodala ve stejném čase první
trolejbusy pro Mariánské Lázně. Trolejbusy
jsou vybaveny bateriovým pohonem, který
umožňuje vozidlu ujet více než 12 kilometrů čistě v režimu elektrobusu mimo trolejové vedení. Dlouhodobé zakázky založené
na technologických inovacích tak i v tomto
nestandardním období slouží jako stabilizační prvek a prvek jistoty.
Až do propuknutí pandemie rostoucí
objem dohod naznačoval, že trh železničního průmyslu směřuje mezi světovými
hráči k většímu sepjetí. To v současnosti