06_08_MDCR_c_n.qxd
8
30.6.2020
8:09
Page 8
kolejová doprava l rozhovor l Ministerstvo dopravy ČR
nezvýší a nabídnout cestujícím jednodušší formu odbavení v situaci, kdy máme na
trhu více dopravců nebo připravit nové
zastávky. Náš největší dopravce České
dráhy, a.s. má ambici postupně dále modernizovat vozový park, to jsou všechno
aspekty, které by měly zatraktivnit cestování vlakem.
Dále podporujeme technologický pokrok
na železnici, a to jak v oblasti dalšího zvyšování bezpečnosti železniční dopravy instalací jednotného evropského systému řízení
železniční dopravy (ERTMS), tak v oblasti
nových elektrizací tratí, což je v souladu i se
Státní energetickou koncepcí.
p Jaké jsou pro Vás
nejvýznamnější mezinárodní
projekty v železniční dopravě?
je pověřena Správa železnic. Cílem je zatraktivnit paralelní trať přes Vysočinu,
která může odlehčit trase koridoru v úseku Kolín – Brno. Tato trať byla od 50. let
minulého století až do nedávné doby využívána přednostně nákladními vlaky. Po
dokončení modernizace tranzitního koridoru však nákladní dopravci většinu vlaků
přesunuli právě na trasu přes Českou Třebovou kvůli nižším nákladům na přepravu.
Tato trasa je však silně vytížená osobní
dálkovou dopravou. Nechceme znevýhodňovat nákladní dopravu tím, že bychom omezovali její provoz na koridoru,
ale naopak pozitivně motivovat k využívání paralelní trasy. Pokud bude poskytována postrková lokomotiva všem dopravcům, nebude pro ně nutné s těžšími
vlaky využívat přetíženou koridorovou
trasu a kapacita pak bude moci být využita pro zvýšení spolehlivosti dopravy na koridoru, případně pro další vlaky, které není možné v současnosti v požadovaných
parametrech provézt.
Jak se tento předpoklad naplní, ukáže až
praxe. Pro zavedení postrkové služby bylo
však nutné provést měření z hlediska účinku vlaku s více moderními elektrickými lokomotivami na prvky infrastruktury. V současnosti probíhá vyhodnocování zkoušek.
Předpoklad zavedení služby je v průběhu
příštího roku.
p Rozpočet Správy železnic pro
letošní rok se zvýšil na 47 miliard,
kde to bude vidět?
Sledovat to bude možné na zahájení nových úseků, například železniční uzel Pardubice nebo 4. stavba železničního uzlu
Plzeň, velké prostředky jsou věnovány
samozřejmě pokračování velkých rozběhnutých staveb jako například PrahaSmíchov – Radotín, Praha hl.n. – Hostivař,
2. stavba, na stavbě Sudoměřice – Votice
speciál 2020
T+T Technika a trh
obsahující tunelové stavby nebo na úseku
Soběslav-Doubí u Tábora. Na Moravě se
například elektrizuje úsek Olomouc –
Uničov, probíhá rekonstrukce železniční
stanice Přerov, 2. stavba. K tomu probíhá
řada menších akcí i na regionálních tratích, opravy financované ze zdroje CEF
Blending call na I. či II. tranzitním železničním koridoru.
p Které zásadní kroky vedou
k zahájení výstavby rychlotratí?
Probíhá zpracování několika studií proveditelnosti a je vedena také intenzivní
komunikace a koordinace se sousedními
zeměmi. K zahájení výstavby vysokorychlostních tratí, stejně jako k zahájení jiných částí konvenční infrastruktury, pak
vedou zásadní kroky přes získání povolovacích procesů, tedy EIA, územního řízení
či stavebního povolení. Bez nich se nerealizuje žádná stavba. V roce 2020 by mělo
být vysoutěženo například zpracování EIA
a dokumentace pro územní rozhodnutí na
stavbu Praha – Běchovice – Poříčany.
p Jaká je národní strategie
železniční dopravy
Zastřešujícím dokumentem je Dopravní
politika pro období 2014–2020 s výhledem do 2050. Nyní probíhá její aktualizace. Na ní navazují další dílčí strategie. Pro
oblast nákladní dopravy je to Koncepce
nákladní dopravy, která zahrnuje i železniční dopravu.
Ministerstvo dopravy se dále zaměřuje
na rozvoj trvale udržitelného železničního systému, který ponese evropské prvky
z hlediska interoperability. Naší snahou je
zkracovat cestovní doby u dopravy osobní,
navýšit kapacitu traťových úseků či stanic z
důvodu dopravy nákladní, zvýšit obsazenost souprav, maximálně využít kapacitu
tratí tam, kde se stavebně v nejbližší době
Intenzivně probíhá projektová příprava
nového vysokorychlostního železničního
spojení Praha – Drážďany, jehož součástí
je i výstavba nového podkrušnohorského
tunelu. Zde jednají pracovní skupiny jak
na úrovni ministerstev, tak správců infrastruktury. Toto spojení je vnímáno jako
nedílná součást VRT mezi Berlínem – Prahou a Vídní a mezi Prahou a Frankfurtem.
Další prioritou je modernizace a elektrizace spojení Plzeň – Domažlice – Česká
Kubice – stanice hranice – Mnichov/Norimberk jako budoucího dálkového osobního a kapacitního nákladního železničního spojení z ČR do Bavorska a návazných
směrů. Během poslední doby se zintenzivnila jednání s BMVI s cílem zajistit koordinaci při přípravě modernizace německého úseku.
V neposlední řadě probíhají jednání
v rámci spolupráce V4, která obsahuje
přípravu vysokorychlostního spojení mezi Varšavou, Prahou, Brnem, Bratislavou
a Budapeští.
p V nedávné minulosti došlo
k řadě havárií na přejezdech.
Pracujete na vyšším zabezpečení
železničních přejezdů?
(např. doplnění výstražných světel, instalaci
závorových břeven a také o nové
technologie kompozitových
břeven s LED diodami)
V současné době postupně probíhají práce na zvyšování bezpečnosti přejezdů
a v rámci projektové přípravy budou i nadále tyto záměry sledovány. Je nezbytné
uvést, že havárie jsou v drtivé většině případů způsobeny neukázněností účastníků
silničního dopravního provozu, než drážní
dopravou. V rámci akcí BESIP je pozornost na tuto oblast směřována i na širokou
veřejnost.
p
www.mdcr.cz
Děkujeme za rozhovor
redakce časopisu p