10

letecký průmysl l strojírenství

Optimální obrábění pro houževnaté materiály

Frézovací nástroje Walter stanovují

nové standardy v leteckém průmyslu

Hliníkové slitiny hrály v letecké výrobě zásadní roli po dlouhou dobu. Nové požadavky a snaha o co největší snížení hmotnosti vedly k inovacím v obrábění hliníku

a typů slitin. Klíčovými výzvami v odvětví

jsou velké objemy odebraného materiálu,

které mohou u mnoha komponent představovat až 90 %, a rovněž nové, extrémně lehké, robustní hliníkové slitiny, které

se obtížně obrábějí. Rovněž materiálové

náklady je třeba vzít v úvahu. Ačkoli jsou

hliníkové slitiny cenově výhodnější než

materiály CFRP, jsou významným faktorem výpočtů nákladů na součást.

Ježková fréza Walter M3255

pro hrubování titanových struktur.

Hliníkové slitiny – stále v trendu d

„Donedávna mnoho průmyslových odborníků předpovídalo, že plasty vyztužené karbonovými vlákny (materiály CFRP)

budou pro leteckou výrobu stále důležitější. Výhody těchto materiálů jsou zřejmé

– jsou lehké, ale přesto neuvěřitelně pevné. Proto jsou ideální pro použití v odvětví, které potřebuje zvládnout neuvěřitelný růst a stále náročnější požadavky na

spotřebu energie a znečišťující emise,” vysvětluje Dirk Masur, vedoucí leteckých

komponent ve společnosti Walter. „Materiály CFRP však představují problémy, týkající se nákladného a obtížného obrábění. Hledání alternativ přineslo zpět do

centra pozornosti hliníkové slitiny. Současné předpovědi vycházejí z předpokladu, že objemy obráběných komponent

budou do roku 2020 výrazně růst.”

Letecký průmysl je na vzestupu. S příjmy zhruba

40 miliard EUR dosáhlo německé odvětví tohoto

průmyslu v roce 2017 nejvyšší hodnoty v historii,

6 % růstu ve srovnání s rokem 2016. Němečtí výrobci

letadel investovali 10 % svého obratu do výzkumu

a vývoje (zdroj: BDLI). Letecký průmysl patří mezi

průkopníky nových materiálů a obráběcích procesů.

Výrobci nástrojů, jako specialista na obrábění firma

Walter, udržují krok s dynamickým inovativním duchem

tohoto odvětví. Společnost Walter proto udržuje silné

partnerství s výzkumnými institucemi, jako např.

Institutem managementu a technologie výroby při

hamburské technické univerzitě. Tato spolupráce vedla

k vývoji ježkové frézy BLAXX M3255 pro slitiny titanu

a hliníku. Dalším rozšířením nabídky je rampingová fréza

M2131/M2331, která uživatelům umožňuje spolehlivě,

přesně a účinně obrábět hliníkové slitiny.

speciál 2020

T+T Technika a trh

Navržené

pro vysokorychlostní obrábění

d

U většiny strukturních komponentů představuje velký objem odebraného materiálu složité tvary. Typicky se jedná o kapsy

různých velikostí a hloubek, které je třeba

frézovat do „surového” polotovaru. Jedinou ekonomicky schůdnou cestou je využití vysokorychlostního obrábění (HSC),

při kterém se materiály frézují s rychlostí

až 3 300 m/min. Při nižších obráběcích

rychlostech se tvoří nárůstky na řezné hraně a způsobují rychlejší opotřebení frézovacích nástrojů až dojde k přetížení stroje

a ten se zastaví. Celkové náklady na díl se

zvyšují. Pro řezné hodnoty požadované

dodavateli komponent v leteckém průmyslu, které jsou výrazně vyšší než průměrné řezné hodnoty, však musí být navrženy speciální stroje a nástroje. Specialista

na obrábění, společnost Walter, zavedla

speciální rampingové frézy, které jsou určeny pro splnění těchto požadavků:

M2131 a M2331, přičemž druhá z nich je

speciálně vytvořena pro požadavky strojů

Makino s otáčkami nad 30 000 ot/m. Dvě

velikosti vyměnitelných břitových destiček

umožňují uživatelům dosahovat hloubky

řezu 15 nebo 20 mm – což je ideální pro

rampingové frézování a frézování kapes.

Díky obzvlášť tvrdému a zároveň hladkému povlaku PVD se netvoří téměř žádné

nárůstky na řezné hraně vyměnitelných

břitových destiček, což znamená, že řezné

hrany jsou mimořádně pevné. Jedinečné

provedení lůžka destičky chrání destičku

proti vysokým odstředivým silám vytvářeným během vysokorychlostního obrábění.

Vnitřní kanálky dopravují chladivo nebo

mazivo přesně tam, kde je jich zapotřebí.