12
letecký průmysl l strojírenství
90 let
proudových motorů
V lednu 2020 jsme zaznamenali významné letecké
výročí. Dne 16. ledna 1930 si nechal Angličan
Frank Whittle patentovat první proudový motor.
Aniž bychom to tušili, právě tehdy se začala psát
historie jednoho z nejúspěšnějších produktů
První brněnské strojírny
Velká Bíteš, a. s.
V roce 1930 si proudový motor nechal
patentovat důstojník Britského královského letectva (RAF), Frank Whittle. Jeho nákres obsahoval kompresor, spalovací komoru, turbínu i výstupní trysku, tedy
všechny základní části proudových motorů, jejichž koncepce se používá dodnes.
Tento typ pohonu zajistil podstatně větší
výkon, než jaký dokázaly vyvinout i ty nejvýkonnější pístové letecké motory.
Mezinárodní souboj d
O pět let později začal na vývoji podobného konceptu pracovat německý fyzik
Hans Joachim Pabst von Ohain. Protože
měl silnou podporu státní správy, Německo vyhrálo souboj a jako první poslalo do
vzduchu letoun poháněný proudovým motorem. V roce 1939 vzlétl
první německý experimentální letoun s proudovými motory Heinkel He 178, britský stroj
Gloster E.28/29 jej následoval až o dva roky později.
Vývoj proudových motorů způsobil převrat ve
vedení 2. světové války
a později změnil i celou leteckou dopravu.
PBS je českou
vlajkovou lodí d
I díky geniálnímu objevu Franka Whittlea
se Česko stalo velmocí ve výrobě leteckých
motorů.
Československý letecký průmysl začal s výrobou
proudových motorů po
2. světové válce. Jedinou
ryze českou společností,
která se aktuálně věnuje vývoji proudových motorů je První brněnská strojírna Velká Bíteš,
a. s. (PBS). Společnost s více než
200letou historií už přes 50 let dodává turbínové pohony do celého světa.
V 70. letech byl zahájen vývoj generátorů
vzduchu a pomocných energetických jednotek pro spouštění leteckých motorů.
Vývoji vlastních proudových motorů se
PBS věnuje od roku 2001. Zkoušky prvního funkčního vzorku motoru PBS TJ100
speciál 2020
T+T Technika a trh