12

letecký průmysl l strojírenství

90 let

proudových motorů

V lednu 2020 jsme zaznamenali významné letecké

výročí. Dne 16. ledna 1930 si nechal Angličan

Frank Whittle patentovat první proudový motor.

Aniž bychom to tušili, právě tehdy se začala psát

historie jednoho z nejúspěšnějších produktů

První brněnské strojírny

Velká Bíteš, a. s.

V roce 1930 si proudový motor nechal

patentovat důstojník Britského královského letectva (RAF), Frank Whittle. Jeho nákres obsahoval kompresor, spalovací komoru, turbínu i výstupní trysku, tedy

všechny základní části proudových motorů, jejichž koncepce se používá dodnes.

Tento typ pohonu zajistil podstatně větší

výkon, než jaký dokázaly vyvinout i ty nejvýkonnější pístové letecké motory.

Mezinárodní souboj d

O pět let později začal na vývoji podobného konceptu pracovat německý fyzik

Hans Joachim Pabst von Ohain. Protože

měl silnou podporu státní správy, Německo vyhrálo souboj a jako první poslalo do

vzduchu letoun poháněný proudovým motorem. V roce 1939 vzlétl

první německý experimentální letoun s proudovými motory Heinkel He 178, britský stroj

Gloster E.28/29 jej následoval až o dva roky později.

Vývoj proudových motorů způsobil převrat ve

vedení 2. světové války

a později změnil i celou leteckou dopravu.

PBS je českou

vlajkovou lodí d

I díky geniálnímu objevu Franka Whittlea

se Česko stalo velmocí ve výrobě leteckých

motorů.

Československý letecký průmysl začal s výrobou

proudových motorů po

2. světové válce. Jedinou

ryze českou společností,

která se aktuálně věnuje vývoji proudových motorů je První brněnská strojírna Velká Bíteš,

a. s. (PBS). Společnost s více než

200letou historií už přes 50 let dodává turbínové pohony do celého světa.

V 70. letech byl zahájen vývoj generátorů

vzduchu a pomocných energetických jednotek pro spouštění leteckých motorů.

Vývoji vlastních proudových motorů se

PBS věnuje od roku 2001. Zkoušky prvního funkčního vzorku motoru PBS TJ100

speciál 2020

T+T Technika a trh