letecký průmysl l instituce l agentury
AKTIVITY
ČLENSKÁ ZÁKLADNA
Aktuálně čítá členská základna klastru
51 členů. Jedná se jak o velké podniky, tak
malé a střední firmy a univerzity. Většina
členů jsou MSP s vysokým inovačním potenciálem. Schopnostmi se jedná dle našeho názoru o velmi perspektivní mix. Právě komplexnost na relativně malém území
dává českému leteckému průmysl konkurenční výhodu. Stále jsme schopni vyvíjet
a vyrábět kompletní letadla tzv. in-house
(z čistě českého dodavatelského řetězce)
a jsme schopni toto nabídnout zákazníkům ve světě. Letecký průmysl se v současné době velmi konsoliduje a zůstávají
primárně 2 velcí výrobci, a to AIRBUS
a BOEING. Dalšími jsou Embraer (civilní
část odkoupena Boeing) a Bombardier
(Airbus odkoupil jeden civilní projekt). Tímto
se tedy zužuje dodavatelsky a hodnotový
řetězec a větší kompetence jsou přesouvány na strategické TIER1 dodavatele. Ti
v aktuálním rostoucím trendu nestačí kapacitně vyrábět a zaměřují se tedy na dodavatele, kteří jsou schopni dodat větší letadlové celky. Český letecký průmysl je
toho schopen, díky svým komplexním dovednostem a velkým zkušenostem. Silná
vývojová základna je podpořena výrobními možnostmi a testováním. Dá se říct, že
v ČR je kompletní dodavatelský řetězec
v leteckém průmyslu včetně speciálních
technologií a procesů. Příkladem obrábění složitých celků, výroba odlitků, tepelné
zpracování, povrchové úpravy, výroba
kompozitů, elektronika a avionika, elektrické pohony, hydraulické soustavy a také finální montáž. Obstát v celosvětové
konkurenci a získávat větší projekty tedy
zahrnuje využít více schopností najednou.
MLK tedy pomáhá firmám spolupracovat
a přinášet jim tyto projekty.
Letecký průmysl je globálním odvětvím
a české firmy v tomto průmyslu z 80 % exportují. Hlavní aktivitou klastru je tedy internacionalizace členů, a to za účelem komerčních zakázek a také k nalezení
partnerů pro společné výzkumné a inovační projekty. K tomu je potřeba klást důraz na networking a tvorbu široké sítě
kontaktů. Jednoduše řečeno musíme být
vidět. Tak jako v jiném průmyslu existuje
například mnoho veletrhů po celém světě.
Klastr se snaží schopnosti svých členů
a českého leteckého průmyslu propagovat na většině z nich a navíc má i možnosti umožnit firmám se těchto veletrhů
účastnit například za zvýhodněných podmínek. K těm zásadním patří Farnborough
Airshow a Paris Airshow, které bývají podpořeny z ministerstva průmyslu a obchodu a česká republika je prezentována formou společného stánku. Dále existuje
celá řada dalších veletrhů po celém světě.
Geograficky jsou pro naše členy zajímavé
trhy Evropské (zejména Německo, Francie, Velká Británie, Itálie a Španělsko)
a mimo Evropu to je zejména Kanada, USA,
Brazílie, Japonsko, Rusko, Čína a arabský
poloostrov. Klastr se již prezentoval ve
všech těchto teritoriích a nadále plánuje
v tomto pokračovat. Obecně jsou veletrhy velmi finančně náročné, a proto se pro
naše členy snažíme získávat slevy za společné stánky, popřípadě podporu formou
dotací. Jako oborové sdružení můžeme
navrhovat veletrhy a akce, které budou
podpořeny ze strany MPO a to také děláme. Takto jsme již organizovali řadu veletržních účastí například v Německu, Velké Británii, Kanadě atd. Snažíme se, aby
také firmy poukazovaly na to, že v ČR máme velké množství potenciálních partnerů
pro projekty a společné stánky tuto komplexnost pomáhají ukazovat.
CÍLENÁ MISE
V poslední době jsme zaznamenali změny
v cílené formě propagace našich členů.
Velké veletrhy začínají být velmi drahou
záležitostí a roli hraje také jejich délka.
Běžně se jedná o týdenní akce a v současné době nedostatku pracovníků nemají
firmy kapacity vysílat své zaměstnance.
Pro malé a střední firmy je přidaná hodnota těchto veletrhů sporná. Je třeba si uvědomit, že v letectví je doba od prvního kontaktu k uzavření zakázky běžně 3 až 5 let.
To je způsobeno audity kvality, prověřováním technologií a kontrolou kvalifikací.
Firmy tedy logicky více přitahuje možnost
www.technikaatrh.cz
5