Iteco_c_06.qxd
10
24.4.2019
7:55
Page 10
manipulační technika l doprava
zamířila i do tohoto závodu, kde průvodce ve výrobě nám dělal člověk více než
znalý - pan Jürgen Franke, specialista produkce lehkých jeřábů, který nám v úvodu
sdělil: „Průměrně u nás vyrobíme 20 sloupových jeřábů denně.” Měli jsme tak možnost poznat na živo vznik jeřábů a jejich
komponent, které u nás v Česku prodáváme s výkladem profesionála. Kromě výroby samotné je zde zatím i expedice, a to
nejenom do Evropy, ale i do zámoří, kam
T+T T e c h n i k a a t r h 4 / 2 0 1 9
je balení zařízení trochu náročnější. Po
dostavení nových prostor bude i tato výroba a expedice přesunuta do Herreshagenu. Zatím však produkce otočných jeřábů probíhá v hale o třech lodích.
Dělníkům jsou zde k dispozici speciální
přípravky pro svařování, jenž si v ABUSu
sami navrhují a vyrábí. Všechny polotovary k výrobě jeřábů se objednávají na zakázku nic není skladem, materiál od dodavatelů se čistí v tryskací lince, do výroby
tak jde kvalitní a zcela připravený polotovar. Všechny komponenty jsou dodané přesně na míru, v rozměrech nosníků
a sloupů.
V Rodtu je kromě sloupových jeřábů
umístěna i produkce HB systémů, které
prošly před nedávnem inovací – používají
se válcované profily v délce 12 m.
ABUS zde k výrobě disponuje moderními svařovacími pracovišti, z nichž některé
jsou automatizovány s nasazením robotů.
Ke komplexní výbavě závodu patří i lakovací box. Pro zajímavost: standardní barva
jeřábů ABUS je oranžová, ale lze lakovat
i jinou barvou. Vzhledem k tomu, že na
kvalitu a zákazníka je třeba brát velký zřetel, je před expedicí jeřáb balen do fólie,
aby nedošlo k poškození zařízení při transportu.
Závod v Rodtu disponuje potřebnými
skladovacími prostory hotových jeřábů,
aby větší expedice mohla proběhnou v jeden den – zde je zajímavost např. expedice do Česka probíhá vždy ve čtvrtek. Expedici vévodí 2 jeřáby o nosnosti 12,5 tun,
které zajišťují obsluhu prostoru vyskladnění. Při naší návštěvě se expedovalo zařízení do Číny.
Součástí výroby v Rodtu je i montáž lanových a řetězových kladkostrojů. Produkce začíná příjmem materiálu s pečlivou vstupní kontrolou. Následuje pak
vlastní výroba a zkušebna hotových celků.
Součástí je i opravárenská dílna kladkostrojů. Zde probíhají generální opravy
kladkostrojů, které nelze dělat v jednotlivých regionálních zastoupeních. Velmi
důležité je stavebnicové pojetí kladkostrojů, které výrazně zkracuje termín výroby –
např. elektrické prvky jsou připojitelné
přes konektory. Pan Franke nám sdělil