Skoda_Auto_c_CTP_a.qxd
12
24.4.2019
9:51
Page 12
služby l podpora výroby
AUTONOMNÍ ŘÍZENÍ
... vzdálená budoucnost
nebo otázka několik let?
Asistenční systémy jsou tím nejviditelnějším rozdílem
mezi novými a zavedenými modely automobilů.
Vzhled, výkon nebo spotřeba na důležitosti samozřejmě
neztrácejí, v budoucnu bude ale důležitější otázka:
„Co všechno moje auto ještě zvládne? Autonomní řízení
nebo parkovací asistent, který zaparkuje za mě?”
Budoucnost vypadá velkolepě, ale ještě to chvíli potrvá.
Technologie mohou reagovat např. na nenadálé vkročení
chodce na cestu a zabránit střetnutí. Jaká je další
budoucnost informačních systémů v automobilech?
V posledních deseti letech změnily vize
autonomnosti a konektivity automobilový průmysl zcela k nepoznání. Od prvních interaktivních navigací už automobilky urazily dlouhou cestu a modely
s různými chytrými systémy a aplikacemi jsou dnes považovány prakticky za
standard.
Při debatách s nadšenými řidiči nebo naopak s odpůrci těchto technologií může ale
člověk nabýt dojmu, že autonomní řízení
se pro veřejnost stalo spíše synonymem
T+T T e c h n i k a a t r h 4 / 2 0 1 9
pro tak trochu zázračná auta, která se řídí
sama.
5 úrovní autonomního řízení
d
Úroveň autonomity řízení označuje míru,
do jaké jsou vozidla schopna zastoupit roli řidiče. Dělíme ji celkem do 5 úrovní:
1. Asistence řidiče
2. Částečná automatizace
3. Podmíněná automatizace
4. Vysoká automatizace
5. Plná automatizace
1. úroveň Asistence řidiče
Na této úrovni jsou auta vybavena
různými informativními asistenčními
systémy, jako jsou hlídání mrtvého úhlu, parkovací senzory, interaktivní navigace a další. Toto vybavení je dnes
již zcela standardní a nikoho nepřekvapí.
2. úroveň
Částečná automatizace
Tady vozidla už dokážou částečně zastoupit některé důležité úkony samotného řízení vozu. Jedná se třeba o adaptivní tempomaty nebo hlídání jízdy ve správném
pruhu. Právě na této úrovni se dnes nachází většina nových automobilů.
3. úroveň
Podmíněná automatizace
Na 3. úrovni již auto kombinuje více systémů 2. úrovně. Prakticky tak zastává většinu úkonů, za vlastní řízení je ale stále odpovědný řidič. Většina světových
automobilek sice už dnes vyvíjí technologie, které vozidlu umožňují samostatné
řízení, ale řidič může být zároveň kdykoli vyzván k převzetí kontroly. Než se ale