Skoda_Auto_c_CTP_a.qxd

12

24.4.2019

9:51

Page 12

služby l podpora výroby

AUTONOMNÍ ŘÍZENÍ

... vzdálená budoucnost

nebo otázka několik let?

Asistenční systémy jsou tím nejviditelnějším rozdílem

mezi novými a zavedenými modely automobilů.

Vzhled, výkon nebo spotřeba na důležitosti samozřejmě

neztrácejí, v budoucnu bude ale důležitější otázka:

„Co všechno moje auto ještě zvládne? Autonomní řízení

nebo parkovací asistent, který zaparkuje za mě?”

Budoucnost vypadá velkolepě, ale ještě to chvíli potrvá.

Technologie mohou reagovat např. na nenadálé vkročení

chodce na cestu a zabránit střetnutí. Jaká je další

budoucnost informačních systémů v automobilech?

V posledních deseti letech změnily vize

autonomnosti a konektivity automobilový průmysl zcela k nepoznání. Od prvních interaktivních navigací už automobilky urazily dlouhou cestu a modely

s různými chytrými systémy a aplikacemi jsou dnes považovány prakticky za

standard.

Při debatách s nadšenými řidiči nebo naopak s odpůrci těchto technologií může ale

člověk nabýt dojmu, že autonomní řízení

se pro veřejnost stalo spíše synonymem

T+T T e c h n i k a a t r h 4 / 2 0 1 9

pro tak trochu zázračná auta, která se řídí

sama.

5 úrovní autonomního řízení

d

Úroveň autonomity řízení označuje míru,

do jaké jsou vozidla schopna zastoupit roli řidiče. Dělíme ji celkem do 5 úrovní:

1. Asistence řidiče

2. Částečná automatizace

3. Podmíněná automatizace

4. Vysoká automatizace

5. Plná automatizace

1. úroveň Asistence řidiče

Na této úrovni jsou auta vybavena

různými informativními asistenčními

systémy, jako jsou hlídání mrtvého úhlu, parkovací senzory, interaktivní navigace a další. Toto vybavení je dnes

již zcela standardní a nikoho nepřekvapí.

2. úroveň

Částečná automatizace

Tady vozidla už dokážou částečně zastoupit některé důležité úkony samotného řízení vozu. Jedná se třeba o adaptivní tempomaty nebo hlídání jízdy ve správném

pruhu. Právě na této úrovni se dnes nachází většina nových automobilů.

3. úroveň

Podmíněná automatizace

Na 3. úrovni již auto kombinuje více systémů 2. úrovně. Prakticky tak zastává většinu úkonů, za vlastní řízení je ale stále odpovědný řidič. Většina světových

automobilek sice už dnes vyvíjí technologie, které vozidlu umožňují samostatné

řízení, ale řidič může být zároveň kdykoli vyzván k převzetí kontroly. Než se ale