Schindler_c_19.qxd
44
25.4.2019
13:20
Page 44
manipulační technika l doprava
Časté nešvary výtahů
Za stav výtahu odpovídá podle platných
norem jeho provozovatel, tedy zpravidla
majitel budovy. Pro všechny obyvatele je
ale důležité cítit se ve výtahu bezpečně
a využívat ho co nejdéle.
spojeno s centrálním dispečinkem, který
je nepřetržitě v provozu. Dispečerovi zároveň poskytne základní informace o vý-
Opomenuté kontroly a zkoušky d
Šero na nástupišti či v kabině
d
Možná se vám zdá zbytečné řešit dostatečné osvětlení na nástupišti, přesněji řečeno na prahu šachetních dveří. Ale jen
do chvíle, než kvůli tomu někdo zakopne
a stane se úraz. Příčin může být spousta,
od v šeru přehlédnutého nepořádku, který ve výtahu nechal někdo z cestujících
před vámi, přes vlhkou podlahu na nástupišti či v kabině až po to, že výtah zastaví
nepřesně (a stačí jen o pár cm). Podle nové normy je minimální intenzita osvětlení
na nástupišti 50 luxů (při této hodnotě již
například lze rozlišovat základní barevné
odstíny), v kabině pak 100 luxů.
Chybějící či špatně seřízené dveře d
Zjednodušeně řečeno je pro cestující důležité rozlišovat dva typy dveří: šachetní,
na které se díváte z chodby, a kabinové,
které se pohybují s výtahem. Přestože moderní výtahy disponují automatickými
dveřmi, v provozu je řada výtahů s ručními
dveřmi, které za sebou dovírá sám cestující. Ruční šachetní dveře mají často jediný
kontakt, který ověřuje, že jsou zavřené
a výtah se může bezpečně rozjet. V praxi
se může stát, že když starší dveře špatně
těsní, výtah se nerozjede a cestující se zdrží tím, že se snaží dveře „domáčknout”.
Pro některé cestující je v takové situaci
výzvou zjistit, jak bezpečnostní systém
obejít. O zásahu vandalů ani nemluvě.
Mluvíme-li o dveřích kabinových, můžete
se stále setkat s výtahy, které jimi vůbec nedisponují. V praxi jde například o to, aby do
volného prostoru, ať už je velký jakkoliv,
nezapadly například některé drobné přepravované věci.
Zvonek možná zvoní, ale kde? d
Oči těch, kteří se ve stísněném prostoru
výtahu necítí pohodlně, se často upínají
k symbolu zvonečku, který nabývá na významu, například když se výtah vlivem výpadku proudu „zasekne”, nebo když pasažéra postihne zdravotní indispozice.
Možná si říkáte, že je v době mobilů zvoneček překonaný, ale není to pravda. Jen
si vzpomeňte, jak často zjistíte, že máte
vybitou baterii ve chvíli, kdy si zrovna potřebujete zavolat. Nehledě na to, že ve výtahu nemusí být vždy signál.
U výtahů vybavených dorozumívacím zařízením, je tlačítko se symbolem zvonku
T+T T e c h n i k a a t r h 4 / 2 0 1 9
výtahových šachet, v nichž se často ocitají například nechtěné letáky a drobné odpadky. Ty se mohou stát zdrojem požáru.
Za pořádek je v tomto případě zodpovědný majitelem domu pověřený servisní
technik, protože žádný laik nemá do prohlubně přístup.
tahu (adresa, rozsah poskytovaných služeb, jméno servisního technika). Výrazně
se tak zkrátí doba, kdy se k vám dostane
pomoc. U starších výtahů však tato funkce
není možná, protože žádným dorozumívacím zařízením nedisponují. Zvonek tak
při zmáčknutí zkrátka kdesi zvoní, zpravidla
jen ve výtahové šachtě. V takovém případě
je třeba počkat, až si tohoto nouzového
znamení všimne někdo z kolemjdoucích
a přivolá pomoc.
Očím pasažéra skrytá…
d
…zůstává celá řada těch nejdůležitějších faktorů, na které musí dohlédnout
profesionálové. U starých strojů ze 70.
a 80. let jde například o převodovky, které mají dobře těsnit a nemá z nich téci
olej. Moderní výtahy bývají bezpřevodové
a nemají ani olejové náplně, údržba je tedy o něco snazší. Asi nikdo nepochybuje
o významu údržby bezvadného stavu
omezovače rychlosti a zachycovačů, které zabraňují nekontrolovanému pohybu
kabiny, a dalších bezpečnostních prvků,
k nimž patří například i zařízení pro kontrolu přetížení. U starších výtahů se při
přetížení ozývá zvuk, který se při špatném
stavu podlahy může ozývat i ve chvíli, kdy
je váha v pořádku. Právě v takových případech chtějí někdy majitelé nechat toto
zařízení vypnout. Je přitom zřejmé, že je
třeba spravit podlahu, a nikoliv riskovat
bezpečí cestujících. Poměrně banální se
může zdát i nepořádek v prohlubních
Výtah potřebuje souvislý odborný dohled,
a to jak kvůli tomu, aby majitel domu dostál svým legislativou daným povinnostem
řádného hospodáře, tak pro zajištění bezpečného provozu výtahu. Bezpečnostní
předpisy pro provoz a servis výtahu se
stejně jako tzv. prohlídky pro zkoušky výtahů v provozu řídí normami. Samozřejmě
není nutné, aby byl majitel odborníkem na
výtahy, stačí si zvolit profesionální servisní
organizaci. Váš výtah pak v předem daných časových intervalech čeká například
provozní prohlídka spočívající ve vizuální
kontrole a prověření správnosti funkce výtahu a jeho bezpečného provozu a odborná prohlídka, kdy odborník důkladněji
prověřuje bezpečností prvky výtahu. Jak
již název napovídá, rozsahem i celkově
nejnáročnější pak je prohlídka inspekční.
Výtah čekají v průběhu jeho provozu také
odborné zkoušky, a to jak v předem stanoveném intervalu, tak po velkých opravách a provedení podstatných změn.
Nepodceňujte intuici a smysly
d
Již bylo řečeno, že zodpovědnost je na
provozovateli výtahu, kterým bývá vlastník
domu, případně SVJ. Ten zpravidla uzavírá
smlouvu o servisu se servisní organizací
a určuje také kontaktní osoby, které zajišťují komunikaci s touto organizací. U starších výtahů je doporučená i funkce tzv. dozorce výtahů, kterým se může po
proškolení stát i laik. Jeho úkolem pak je čtrnáctidenní prohlídka, během které kontroluje, zda například není viditelně poškozena
kabina a zda jdou ve všech patrech správně otevírat a zavírat dveře. Ideální je, pokud jsou důležité kontakty přímo na štítku
v kabině výtahu. Pokud uvedeny nejsou,
neváhejte se při nejbližší příležitosti zeptat, kdo je v rámci vašeho domu kompetentní osobou. Neváhejte jim ohlásit, pokud uvidíte, že se například výtah zastaví
o pár cm jinde, ale také zdánlivě „provozní” záležitosti, týkající se například právě
osvětlení. Bezodkladně je třeba hlásit případy, kdy jdou hůře zavírat dveře nebo se
výtah nerozjede napoprvé, či jiné nestandardní chování výtahu.
p
www.schindler-cz.cz