Schindler_c_19.qxd

44

25.4.2019

13:20

Page 44

manipulační technika l doprava

Časté nešvary výtahů

Za stav výtahu odpovídá podle platných

norem jeho provozovatel, tedy zpravidla

majitel budovy. Pro všechny obyvatele je

ale důležité cítit se ve výtahu bezpečně

a využívat ho co nejdéle.

spojeno s centrálním dispečinkem, který

je nepřetržitě v provozu. Dispečerovi zároveň poskytne základní informace o vý-

Opomenuté kontroly a zkoušky d

Šero na nástupišti či v kabině

d

Možná se vám zdá zbytečné řešit dostatečné osvětlení na nástupišti, přesněji řečeno na prahu šachetních dveří. Ale jen

do chvíle, než kvůli tomu někdo zakopne

a stane se úraz. Příčin může být spousta,

od v šeru přehlédnutého nepořádku, který ve výtahu nechal někdo z cestujících

před vámi, přes vlhkou podlahu na nástupišti či v kabině až po to, že výtah zastaví

nepřesně (a stačí jen o pár cm). Podle nové normy je minimální intenzita osvětlení

na nástupišti 50 luxů (při této hodnotě již

například lze rozlišovat základní barevné

odstíny), v kabině pak 100 luxů.

Chybějící či špatně seřízené dveře d

Zjednodušeně řečeno je pro cestující důležité rozlišovat dva typy dveří: šachetní,

na které se díváte z chodby, a kabinové,

které se pohybují s výtahem. Přestože moderní výtahy disponují automatickými

dveřmi, v provozu je řada výtahů s ručními

dveřmi, které za sebou dovírá sám cestující. Ruční šachetní dveře mají často jediný

kontakt, který ověřuje, že jsou zavřené

a výtah se může bezpečně rozjet. V praxi

se může stát, že když starší dveře špatně

těsní, výtah se nerozjede a cestující se zdrží tím, že se snaží dveře „domáčknout”.

Pro některé cestující je v takové situaci

výzvou zjistit, jak bezpečnostní systém

obejít. O zásahu vandalů ani nemluvě.

Mluvíme-li o dveřích kabinových, můžete

se stále setkat s výtahy, které jimi vůbec nedisponují. V praxi jde například o to, aby do

volného prostoru, ať už je velký jakkoliv,

nezapadly například některé drobné přepravované věci.

Zvonek možná zvoní, ale kde? d

Oči těch, kteří se ve stísněném prostoru

výtahu necítí pohodlně, se často upínají

k symbolu zvonečku, který nabývá na významu, například když se výtah vlivem výpadku proudu „zasekne”, nebo když pasažéra postihne zdravotní indispozice.

Možná si říkáte, že je v době mobilů zvoneček překonaný, ale není to pravda. Jen

si vzpomeňte, jak často zjistíte, že máte

vybitou baterii ve chvíli, kdy si zrovna potřebujete zavolat. Nehledě na to, že ve výtahu nemusí být vždy signál.

U výtahů vybavených dorozumívacím zařízením, je tlačítko se symbolem zvonku

T+T T e c h n i k a a t r h 4 / 2 0 1 9

výtahových šachet, v nichž se často ocitají například nechtěné letáky a drobné odpadky. Ty se mohou stát zdrojem požáru.

Za pořádek je v tomto případě zodpovědný majitelem domu pověřený servisní

technik, protože žádný laik nemá do prohlubně přístup.

tahu (adresa, rozsah poskytovaných služeb, jméno servisního technika). Výrazně

se tak zkrátí doba, kdy se k vám dostane

pomoc. U starších výtahů však tato funkce

není možná, protože žádným dorozumívacím zařízením nedisponují. Zvonek tak

při zmáčknutí zkrátka kdesi zvoní, zpravidla

jen ve výtahové šachtě. V takovém případě

je třeba počkat, až si tohoto nouzového

znamení všimne někdo z kolemjdoucích

a přivolá pomoc.

Očím pasažéra skrytá…

d

…zůstává celá řada těch nejdůležitějších faktorů, na které musí dohlédnout

profesionálové. U starých strojů ze 70.

a 80. let jde například o převodovky, které mají dobře těsnit a nemá z nich téci

olej. Moderní výtahy bývají bezpřevodové

a nemají ani olejové náplně, údržba je tedy o něco snazší. Asi nikdo nepochybuje

o významu údržby bezvadného stavu

omezovače rychlosti a zachycovačů, které zabraňují nekontrolovanému pohybu

kabiny, a dalších bezpečnostních prvků,

k nimž patří například i zařízení pro kontrolu přetížení. U starších výtahů se při

přetížení ozývá zvuk, který se při špatném

stavu podlahy může ozývat i ve chvíli, kdy

je váha v pořádku. Právě v takových případech chtějí někdy majitelé nechat toto

zařízení vypnout. Je přitom zřejmé, že je

třeba spravit podlahu, a nikoliv riskovat

bezpečí cestujících. Poměrně banální se

může zdát i nepořádek v prohlubních

Výtah potřebuje souvislý odborný dohled,

a to jak kvůli tomu, aby majitel domu dostál svým legislativou daným povinnostem

řádného hospodáře, tak pro zajištění bezpečného provozu výtahu. Bezpečnostní

předpisy pro provoz a servis výtahu se

stejně jako tzv. prohlídky pro zkoušky výtahů v provozu řídí normami. Samozřejmě

není nutné, aby byl majitel odborníkem na

výtahy, stačí si zvolit profesionální servisní

organizaci. Váš výtah pak v předem daných časových intervalech čeká například

provozní prohlídka spočívající ve vizuální

kontrole a prověření správnosti funkce výtahu a jeho bezpečného provozu a odborná prohlídka, kdy odborník důkladněji

prověřuje bezpečností prvky výtahu. Jak

již název napovídá, rozsahem i celkově

nejnáročnější pak je prohlídka inspekční.

Výtah čekají v průběhu jeho provozu také

odborné zkoušky, a to jak v předem stanoveném intervalu, tak po velkých opravách a provedení podstatných změn.

Nepodceňujte intuici a smysly

d

Již bylo řečeno, že zodpovědnost je na

provozovateli výtahu, kterým bývá vlastník

domu, případně SVJ. Ten zpravidla uzavírá

smlouvu o servisu se servisní organizací

a určuje také kontaktní osoby, které zajišťují komunikaci s touto organizací. U starších výtahů je doporučená i funkce tzv. dozorce výtahů, kterým se může po

proškolení stát i laik. Jeho úkolem pak je čtrnáctidenní prohlídka, během které kontroluje, zda například není viditelně poškozena

kabina a zda jdou ve všech patrech správně otevírat a zavírat dveře. Ideální je, pokud jsou důležité kontakty přímo na štítku

v kabině výtahu. Pokud uvedeny nejsou,

neváhejte se při nejbližší příležitosti zeptat, kdo je v rámci vašeho domu kompetentní osobou. Neváhejte jim ohlásit, pokud uvidíte, že se například výtah zastaví

o pár cm jinde, ale také zdánlivě „provozní” záležitosti, týkající se například právě

osvětlení. Bezodkladně je třeba hlásit případy, kdy jdou hůře zavírat dveře nebo se

výtah nerozjede napoprvé, či jiné nestandardní chování výtahu.

p

www.schindler-cz.cz