Skoda_dobijeni.qxd

54

12.3.2023

19:15

Page 54

elektromobilita l energetika l měření a regulace

Nebojte se nabíjení

...nabíjet elektromobil můžete

bez obav za každého počasí

Navíc existují postupy a řešení, které samotné nabíjení usnadní, urychlí a pomohou šetřit

baterii. Přečtěte si rady experta. Stačí přijet k nabíječce,

zapojit konektor do zásuvky a v podstatě se o nic nestarat. Tak jednoduše už nabíjení elektromobilů vypadá.

Přesto je dobré při něm dodržovat pár

doporučených rad a postupů, které mohou prodloužit životnost baterie nebo

zkrátit čas, který na cestách řidiči nabíjením stráví.

Dostatečný dojezd elektromobilu zajišťují moderní baterie s vysokou kapacitou.

Jejich životnost mohou způsobem používání auta a především jeho nabíjení výrazně ovlivnit i majitelé vozu. „ŠKODA

AUTO i další značky koncernu garantují,

že kapacita baterie nepoklesne po dobu

nejméně osmi let nebo 160 000 kilometrů

pod úroveň 70 %,” říká David Pekárek,

odborník mladoboleslavké automobilky

na baterie.

„Ze zkušeností víme, že se hodnoty

zdraví baterie v uvedených intervalech

pohybují mnohem výše. Vše ale záleží na

způsobu používání vozu,” dodává. Baterii

podle něj neprospívá například dlouhé

odstavení vozidla s plně nabitým nebo naopak zcela vybitým akumulátorem.

Dobře nabitá baterie

d

Základní obecné doporučení je udržovat

baterii nabitou zhruba v rozmezí 10–80 %

T + T Technika a trh 3/2023

kapacity. „Nabíjet na 100 % doporučujeme pouze před delší cestou, ideální je

v systému vozu nastavit požadovaný čas

odjezdu a po dobití auta na 100 % vyrazit

co nejdříve,” říká Pekárek. S udržením baterie v ideálním rozmezí kapacity pomohou funkce režimu péče o baterii, kde lze

nastavit skončení nabíjení při dosažení

80 procent kapacity baterie, a odložené

nabíjení.

Při delší cestě je výhodnější naplánovat

si více zastávek s možností rychlejšího dobíjení, než dobíjet baterii do plna. Nabíjením tak strávíte méně času, protože nabíjení baterie zejména na rychlonabíječkách

při dosažení kapacity 80 % výrazně zpomaluje. Expert ŠKODA AUTO na vysokonapěťové nabíjecí systémy Michal Hora

zároveň doporučuje DC nabíjení s vyššími

výkony používat skutečně jen na cestách

a v míře, která je nezbytná. Zdraví baterie

nejvíce prospívá AC nabíjení třeba v domácím prostředí. Klíč je v tom, že rychlé

nabíjení generuje teplo, které baterii nesvědčí, ačkoli je aktivně chlazena. Při domácím nabíjení nižšími výkony vzniká tepla minimum. (Navíc ceny elektřiny v domácnosti

bývají příznivější než na veřejných místech.)

Chytře vychlazený

nebo vyhřátý interiér

d

Pokud jde o nabíjení v mrazivém počasí,

je u delších cest ideální následující scénář:

v systému vozu povolit výjimečně nabití

auta na 100 % a zároveň s časem odjezdu

určit i teplotu, na kterou chce mít posádka

interiér vyhřátý. Auto se nejen nabije, ale

také předehřeje s využitím elektřiny ze sítě interiér i baterii vozu. Rychlé nabíjení je

pak na cestě dobré využít rovnou ve chvíli, kdy je vůz po cestě zahřátý a zahřátá na

provozní teplotu tak bude i baterie: nabíjení pak bude v rámci možností co nejrychlejší. Není naopak dobré nechávat

nabíjení třeba na druhý den ráno s tím, že

k rychlonabíječce vyrazíte před odjezdem, kdy bude baterie studená a nabíjení

pomalé.

Předehřátí interiéru, nebo naopak jeho

vychlazení v letním období, prodlouží dojezd auta: na udržení nastavené teploty

totiž bude vůz potřebovat méně energie,

než když má interiér vyhřát nebo zchladit