Detemo_c_i.qxd
24
10.3.2023
12:07
Page 24
elektrotechnika l energetika l měření a regulace
Kromě standardních 4 plynů vyskytujících se v uzavřených prostorách (O2, CO
a H 2 S a CH 4 nebo HC), má GX-6000
2 další inteligentní sloty pro senzory, které
umožňují propojení senzorů PID, IR nebo
senzorů pro super toxické plyny.
GX-6000 má silné vnitřní čerpadlo,
alarm pro obsluhu, alarm paniky obsluhy,
LED svítilnu a velký LCD displej s automatickým otáčením. Uživatelé mají přístup
ke knihovnám s více než 600 VOC plynů,
ze kterých si mohou zvolit. Výběr z knihovny je snadný díky seznamu oblíbených
30 běžně používaných VOC.
GX-6000 Benzen
Model GX-6000 Benzen je vybaven selektivnějším senzorem PID 10,0 eV. To umožňuje uživatelům detekovat rod BTEXu
VOC, včetně benzenu, toluenu, ethylbenzenu a xylenu v rozmezí 0–100 ppm. Uživatelé mají navíc přístup do knihovny s více než 300 VOC.
Možnost odfiltrování všech ostatních
VOC pomocí předřazených filtrů PID. To
umožňuje uživatelům specificky monitorovat benzen v rozmezí 0,01–50 ppm. Držák filtrační tuby má jedinečnou konstrukci, aby se zabránilo náhodnému
poškození, pokud by došlo k jejímu nárazu nebo k pádu.
Služby DETEMO Technology s.r.o. nekončí prodejem přístroje. Naopak pokračuje servisními službami ve formě kalibrací, běžného i garančního servisu a školení
pro obsluhu i servisní partnery.
p
www.detemo.cz
Pracovnělékařské prohlídky se dočkaly
novely, zmatky a zavádí nesprávný přístup
Novelizace vyhlášky č. 79/2013 Sb. o pracovnělékařských službách, nabyla 1. ledna
2023 účinnosti, čímž se změnily povinnosti zaměstnavatelů v provádění periodických pracovnělékařských prohlídek
u nerizikových profesí 1. a 2. kategorie.
Od prvního dne letošního roku jsou tedy
tyto prohlídky pro dané kategorie pouze
dobrovolné (v případě, že si to zaměstnavatel nebo zaměstnanec vyžádá). Tato
změna však na mnoha pracovištích, stejně
jako u zaměstnanců mnoha firem, vyvolala přinejmenším značné nejasnosti. Objevují se i případy, kdy v rámci mylné interpretace se zaměstnavatelé domnívají, že
mohou zrušit vstupní prohlídky.
Klíčových změn novely je několik. Patří
mezi ně například zkrácení seznamu rizik
ohrožení zdraví, který neobsahuje například
práce ve školách, činnosti epidemiologicky
T+T T e c h n i k a a t r h 3 / 2 0 2 3
závažné, či tzv. „řidiče
referentských vozidel”.
Pojem „režim práce” se
přejmenoval na „režim
pracovní doby”, a další.
Naopak zůstala zachována povinnost zaměstnavatelů mít klasifikované
jednotlivé
profese a provádět
takzvané dohledy pracovišť. Výhodou v celé
situaci je mít smluvního
poskytovatele pracovnělékařských služeb.
Navíc v případě, že jejich zaměstnanci spadají do rizikových kategorií,
mají
firmy
zákonnou povinnost mít uzavřenou
smlouvu s poskytovatelem pracovnělékařských služeb. Existují společnosti, které
dokážou zajistit vstupní i periodické prohlídky po celém území České republiky,
což vede ke zjednodušení administrativy
a zvýšení komfortu pro zaměstnance i zaměstnavatele. „To usnadní často problematickou domluvu se zaměstnanci, kteří
například nedodají zprávu ze vstupní prohlídky od svého praktického lékaře. Mnozí zaměstnavatelé aktuálně zvažují zachování periodických prohlídek i pro skupiny
zaměstnanců, kterým byly zrušeny, a to jako benefit péče o zdraví,” uvádí Mgr.
Adam Zaydlar, ředitel Polikliniky IPP.
Aktuální změna však vyvolala v určitých
případech zmatky a nedorozumění. Někteří
zaměstnavatelé se dokonce mylně domnívají, že došlo ke zrušení všech prohlídek.
Tak tomu samozřejmě není. „První měsíc
tohoto roku se v našem případě nesl ve
znamení častého vysvětlovaní a upřesňování toho, co novela přinesla. Vzhledem
k množství často nepřesných informací,
které proběhly médii, a to i ze strany Ministerstva zdravotnictví, si část zaměstnavatelů myslí, že v oblasti PLS nemají již žádné povinnosti, případně že došlo ke zrušení
i vstupních prohlídek. Proto vše uvádíme
na pravou míru, zejména klademe důraz na
povinnost provádění vstupních prohlídek
u všech kategorií,” říká Mgr. Petra Prášilová, Vedoucí obchodu a dohledů pracovišť
úseku PLS Polikliniky IPP a pokračuje: „Na
co klienti slyší, je právě správa všech zaměstnanců na jednom místě pro všechny
pobočky v rámci ČR, dále poskytnutí našich formulářů jako je žádost o prohlídku
a posudek, které by jinak museli připravovat sami, poradenství v oblasti PLS a školení první pomoci.”
I když se jedná o nerizikové profese, zaměstnavatele často přesvědčí k provádění
prohlídek nebo auditů pracovišť fakt, že
administrativní pracovníci mohou být například vystaveni nepříznivým podmínkám
pracovního prostředí v důsledku nevhodné ergonomie pracovního místa, špatného
osvětlení, či mikroklimatických podmínek;
tyto faktory pracovního prostředí dohledoví pracovníci kontrolují a v záznamu z dohledu na základě zjištěných skutečností
vydávají zaměstnavateli doporučení. Při
dohledu pracoviště se dále kontroluje vybavení a rozmístění lékárniček včetně předání doporučení jejich obsahu a edukačních materiálů.
p
www.poliklinikaipp.cz