Skoda_dobijeni.qxd

12.3.2023

19:15

Page 55

elektromobilita l energetika l měření a regulace

až po začátku cesty. Je to také komfortnější, protože posádka první kilometry v autě

nemusí drkotat zuby nebo se potit. „V extrémních teplotách je vždy potřeba počítat s tím, že nabíjení může být oproti běžným situacím o něco pomalejší. V zimě je

potřeba baterii vyhřívat, v horkém létě

chladit,” říká Michal Hora a doplňuje, že

vše funguje ideálně zhruba od pokojové

teploty výše a že systém chlazení či vytápění baterie si elektromobily ŠKODA řídí

zcela samy, uživatel se nemusí o nic starat

(s výjimkou zmíněného nastavení vyhřátí

nebo vychlazení interiéru před cestou).

Nabíjet lze bezpečně i za deště d

Jak doma, tak na cestách může být nabíjení už skutečně tak jednoduché, že stačí

jen přijet, zaparkovat a připojit konektor.

K co nejefektivnějšímu domácímu nabíjení elektromobilu doporučují experti pořídit si domů wallbox, který umožní auto

nabíjet střídavým proudem s výkonem až

11 kW. „Wallbox je nejjednodušší a nejpraktičtější řešení, v budoucnu bude možné ho také napojit na systém řízení energie v domě a ovládat ho třeba v souvislosti

s výrobou elektřiny ve fotovoltaické elektrárně na domě,” říká Hora.

Ten také ujišťuje, že nabíjení se není třeba při dodržení základních bezpečnostních pokynů obávat v žádném počasí.

„Problém není nabíjet ani v dešti a bouřce. Nabíjecí systém je oddělen od karoserie vozu a ta je při nabíjení uzemněna.

Nabíjecí konektor je pak zkonstruován

tak, aby se do něj voda nedostávala, je tedy možné ho používat venku i za deště,”

vysvětluje Hora a dodává: „S tím, že během nabíjení navíc může posádka libovolně setrvat v autě, nebo se od něj vzdálit.

Stav nabíjecího procesu lze snadno sledovat pomocí mobilní aplikace.”

Při setrvání ve voze pak lze bez problémů využívat jeho komfortní prvky: mít

puštěné rádio, nabíjet mobilní telefon nebo tablet a podobně. „Spotřeba těchto zařízení je minimální a lze je využívat bez vlivu na nabíjení jako takové,” vysvětluje

Hora. Na rychlonabíječkách je bezproblémové i vytápění nebo chlazení interiéru.

„Z mé vlastní zkušenosti je provoz elektromobilu velmi komfortní a finančně výhodnější než u auta se spalovacím motorem. Méně starostí přináší i servis.

Elektromobil ŠKODA využívám denně už

dva roky a zpět k vozu se spalovacím motorem bych se už nevrátil,” popisuje své

zkušenosti Michal Hora. A i když jsou

praktické zkušenosti dobré, přiznává, že

je samozřejmě cílem vše ještě zlepšovat:

budoucí elektromobily tak mají nabídnout

i možnosti rychlejšího nabíjení, měly by

být dostupnější a přitom by měla třeba životnost baterií být delší. „Určitě se máme

kam posouvat,” uzavírá Hora.

Víte že

d

Michal Hora

expert ŠKODA AUTO na vysokonapěťové

nabíjecí systémy

systém i nabíjecí konektor jsou na to

připraveny.

• Při nabíjení můžete dle libosti zůstat

v autě a poslouchat třeba rádio.

Ale klidně také můžete odejít, stav

nabíjení lze snadno zkontrolovat

v mobilní aplikaci.

• Baterii neprospívá stav, kdy

dlouhodobě setrvává buď vybitá,

nebo plně nabitá. Ideální je tak

udržovat množství energie v baterii

v rozmezí 10–80 % její kapacity. p

www.skoda-storyboard.com

• Nabíjet elektromobil můžete bez

problémů i v dešti a bouřce, elektrický

www.technikaatrh.cz

55