Pneumax_c_VUT_c.qxd
15.8.2023
19:42
Page 23
pohony l automatizace l převody
1. Nová produktová řada PX
d
Představuje jedinečné řešení ovládacích
elektronických prvků určených pro samostatné použití nebo pro použití ve spojení
s ventilovými terminály EVO (série 3000,
série OPTYMA, série 2700).
Řada PX nabízí maximální flexibilitu
umožňující spojení jak digitálních, tak
i analogových I/O modulů do jednoho
celku samostatně a jejich připojení přes
Sub – D kabely ke všem výše uvedeným
ventilovým terminálům. V závislosti na
zvoleném komunikačním protokolu je
možné spravovat až 128 digitálních
vstupních a 128 digitálních výstupních
signálů a až 8 analogových vstupních
a 8 analogových výstupních signálů.
Kompaktní a lehký design elektronického modulu i základové desky vyrobených z technopolymeru má za následek
minimální zástavbové rozměry a přitom
dostatečnou pevnost.
Řada PX ale zahrnuje i moduly v celokovovém provedení, určené k přímému připojení na ventilové terminály série 2700,
které jsou speciálně navrženy pro aplikace v automobilovém sektoru. Kovová
konstrukce zajišťuje vysokou odolnost
a spolehlivost i v náročných podmínkách
Automotive.
Kombinace rychlé a snadné konfigurovatelnosti spolu s širokou škálou funkcí
a příslušenství dělají řadu PX extrémně
všestrannou a vhodnou pro všechny aplikace v nejrůznějších sektorech průmyslu.
Všechny nejnovější série ventilových terminálů Pneumax jsou nyní k dispozici ve
verzi EVO, která integruje nové elektronické multisériové moduly řady PX, navržené pro řízení a ovládání pneumatických
a elektropneumatických komponent a nabízí extrémní flexibilitu díky propojení
s nejběžnějšími komunikačními protokoly
(např. EtherNet, EtherCAT, PROFINET,
IO-Link).
2. Řada objemových
multiplikátorů FLOWPLUS
d
Ta je nově rozšířena o multiplikátory s integrovaným filtrem. Tyto nové prvky jsou dostupné ve dvou velikostech s připojovacími závity 1" NPT až 1" NPT, v provedení
z nerezové oceli AISI 316L. Multiplikátor
má kompaktní, spolehlivou a robustní konstrukci, která spolu s možností verzí pro
nízké (až –60 °C) a vysoké (až +100 °C)
teploty umožňuje jeho použití v nejobtížnějších podmínkách a v nejrůznějších průmyslových odvětvích. U filtru je možno
volit jemnost filtrace z variant 5, 20 a 50
mikronů, filtrační vložka je z nerezi nebo z
materiálu HDPE a filtr je s manuálním nebo automatickým odpouštěčem kondenzátu. Nový multiplikátor má ATEX certifikaci II 2GD, SIL3 a CU-TR 012.
patří také proporcionální redukční ventily
série 1700 ve verzi s komunikačním protokolem EtherCAT. K dispozici jsou ve
třech velikostech s připojovacími závity
M5, G1/4" a G1/2" a s průtoky 7 Nl/min,
1 100 Nl/min a 4 000 Nl/min. Maximální
vstupní tlak je 10 bar a regulační rozsah
0–9 bar.
Ventil má kompaktní design, tělo ventilu
je z eloxovaného hliníku, jeho stupeň krytí IP65. Konstrukce nabízí velkou flexibilitu
v montážních řešeních, zajisťuje maximální spolehlivost a vysokou opakovatelnou přesnost. Integrovaný display umožňuje snadné, rychlé a bezpečné ovládání
a jednoduchý výběr a nastavení parametrů. Elektrické připojení ventilů je prostřednictvím síťových konektorů M12
IN/OUT, napájecí konektor je M8 se
čtyřmi piny.
p
PNEUMAX Automation s.r.o.
U Panského mlýna 240/9, 747 06 Opava
tel.: +420 553 760 953-9
fax: +420 553 663 464
e-mail: pneumax@pneumaxsro.cz
www.pneumaxsro.cz
3. Proporcionální redukční
ventily série 1700
d
Mezi nové produkty, které se týkají „řídících” systémů pneumatických obvodů
Mobilní osvětlovací systém pomůže malým letištím
Dá se složit do vozíku, zapřáhnout za
osobní auto a odvézt kamkoliv. To je jedna z výhod systému MoLiS, mobilní letištní světelné soustavy, kterou vyvinula firma
TRANSCON ELECTRONIC SYSTEMS ve
spolupráci s Leteckým ústavem Fakulty
strojního inženýrství VUT v Brně. MoLiS
by mohl na malých letištích nahradit zastaralé systémy, které na mnoha místech dosluhují. Využití ale najde i jako záložní
soustava pro velká letiště, nebo v případě,
že je potřeba připravit přistávací dráhu
v místě, které jako
letiště běžně neslouží.
„Na malých letištích se dodnes
používají systémy
vyvinuté v Československu od počátku 60. let. Vznikly
primárně
pro vojenské použití, nicméně později se začaly
používat i na malých aeroklubových letištích, kde přežívají dodnes. Jejich technický stav je ale stále obtížněji udržitelný, na
původní systémy se již nevyrábí náhradní
díly a řada malých letišť proto musela noční lety ukončit. To nás vedlo k nápadu pokusit se vyvinout systém zcela nový,” popisuje Jiří Chlebek z Leteckého ústavu FSI.
Výzkumníci spojili síly s renomovaným
výrobcem letištních světel, českou firmou
TRANSCON ELECTRONIC SYSTEMS. Na
jejích bedrech ležel vývoj systému po
technické stránce, Letecký ústav pracoval
zejména na testování soustavy. „Systém
MoLiS byl zkoušen na řadě letišť po celé
republice. Jednalo se jak o letiště, která disponují starým systémem, případně jej už
nemají v provozu, tak o letiště, která zatím
s nočním provozem neměla zkušenosti.
Už během testování projevila řada malých letišť o nový systém zájem,” dodává
Chlebek.
Součástí tříletého projektu MoLiS byla
i příprava certifikované metodiky. Ta má
pomoci definovat požadavky na světelné soustavy pro malá letiště, nyní ji
schvaluje Ministerstvo dopravy. Nové
předpisy by měly narovnat současný
stav, kdy se počítá s použitím pevných
osvětlovacích soustav pro letiště se stálým nočním provozem, v praxi ale malá
letiště provozují noční lety jen pár měsíců v roce. Tomu jde vstříc i MoLiS, který
je mobilní a počítá se s jeho využitím po
omezenou dobu.
p
Foto: Letecký ústav FSI VUT, www.fme.vutbr.cz
www.technikaatrh.cz
23