Pneumax_c_VUT_c.qxd

15.8.2023

19:42

Page 23

pohony l automatizace l převody

1. Nová produktová řada PX

d

Představuje jedinečné řešení ovládacích

elektronických prvků určených pro samostatné použití nebo pro použití ve spojení

s ventilovými terminály EVO (série 3000,

série OPTYMA, série 2700).

Řada PX nabízí maximální flexibilitu

umožňující spojení jak digitálních, tak

i analogových I/O modulů do jednoho

celku samostatně a jejich připojení přes

Sub – D kabely ke všem výše uvedeným

ventilovým terminálům. V závislosti na

zvoleném komunikačním protokolu je

možné spravovat až 128 digitálních

vstupních a 128 digitálních výstupních

signálů a až 8 analogových vstupních

a 8 analogových výstupních signálů.

Kompaktní a lehký design elektronického modulu i základové desky vyrobených z technopolymeru má za následek

minimální zástavbové rozměry a přitom

dostatečnou pevnost.

Řada PX ale zahrnuje i moduly v celokovovém provedení, určené k přímému připojení na ventilové terminály série 2700,

které jsou speciálně navrženy pro aplikace v automobilovém sektoru. Kovová

konstrukce zajišťuje vysokou odolnost

a spolehlivost i v náročných podmínkách

Automotive.

Kombinace rychlé a snadné konfigurovatelnosti spolu s širokou škálou funkcí

a příslušenství dělají řadu PX extrémně

všestrannou a vhodnou pro všechny aplikace v nejrůznějších sektorech průmyslu.

Všechny nejnovější série ventilových terminálů Pneumax jsou nyní k dispozici ve

verzi EVO, která integruje nové elektronické multisériové moduly řady PX, navržené pro řízení a ovládání pneumatických

a elektropneumatických komponent a nabízí extrémní flexibilitu díky propojení

s nejběžnějšími komunikačními protokoly

(např. EtherNet, EtherCAT, PROFINET,

IO-Link).

2. Řada objemových

multiplikátorů FLOWPLUS

d

Ta je nově rozšířena o multiplikátory s integrovaným filtrem. Tyto nové prvky jsou dostupné ve dvou velikostech s připojovacími závity 1" NPT až 1" NPT, v provedení

z nerezové oceli AISI 316L. Multiplikátor

má kompaktní, spolehlivou a robustní konstrukci, která spolu s možností verzí pro

nízké (až –60 °C) a vysoké (až +100 °C)

teploty umožňuje jeho použití v nejobtížnějších podmínkách a v nejrůznějších průmyslových odvětvích. U filtru je možno

volit jemnost filtrace z variant 5, 20 a 50

mikronů, filtrační vložka je z nerezi nebo z

materiálu HDPE a filtr je s manuálním nebo automatickým odpouštěčem kondenzátu. Nový multiplikátor má ATEX certifikaci II 2GD, SIL3 a CU-TR 012.

patří také proporcionální redukční ventily

série 1700 ve verzi s komunikačním protokolem EtherCAT. K dispozici jsou ve

třech velikostech s připojovacími závity

M5, G1/4" a G1/2" a s průtoky 7 Nl/min,

1 100 Nl/min a 4 000 Nl/min. Maximální

vstupní tlak je 10 bar a regulační rozsah

0–9 bar.

Ventil má kompaktní design, tělo ventilu

je z eloxovaného hliníku, jeho stupeň krytí IP65. Konstrukce nabízí velkou flexibilitu

v montážních řešeních, zajisťuje maximální spolehlivost a vysokou opakovatelnou přesnost. Integrovaný display umožňuje snadné, rychlé a bezpečné ovládání

a jednoduchý výběr a nastavení parametrů. Elektrické připojení ventilů je prostřednictvím síťových konektorů M12

IN/OUT, napájecí konektor je M8 se

čtyřmi piny.

p

PNEUMAX Automation s.r.o.

U Panského mlýna 240/9, 747 06 Opava

tel.: +420 553 760 953-9

fax: +420 553 663 464

e-mail: pneumax@pneumaxsro.cz

www.pneumaxsro.cz

3. Proporcionální redukční

ventily série 1700

d

Mezi nové produkty, které se týkají „řídících” systémů pneumatických obvodů

Mobilní osvětlovací systém pomůže malým letištím

Dá se složit do vozíku, zapřáhnout za

osobní auto a odvézt kamkoliv. To je jedna z výhod systému MoLiS, mobilní letištní světelné soustavy, kterou vyvinula firma

TRANSCON ELECTRONIC SYSTEMS ve

spolupráci s Leteckým ústavem Fakulty

strojního inženýrství VUT v Brně. MoLiS

by mohl na malých letištích nahradit zastaralé systémy, které na mnoha místech dosluhují. Využití ale najde i jako záložní

soustava pro velká letiště, nebo v případě,

že je potřeba připravit přistávací dráhu

v místě, které jako

letiště běžně neslouží.

„Na malých letištích se dodnes

používají systémy

vyvinuté v Československu od počátku 60. let. Vznikly

primárně

pro vojenské použití, nicméně později se začaly

používat i na malých aeroklubových letištích, kde přežívají dodnes. Jejich technický stav je ale stále obtížněji udržitelný, na

původní systémy se již nevyrábí náhradní

díly a řada malých letišť proto musela noční lety ukončit. To nás vedlo k nápadu pokusit se vyvinout systém zcela nový,” popisuje Jiří Chlebek z Leteckého ústavu FSI.

Výzkumníci spojili síly s renomovaným

výrobcem letištních světel, českou firmou

TRANSCON ELECTRONIC SYSTEMS. Na

jejích bedrech ležel vývoj systému po

technické stránce, Letecký ústav pracoval

zejména na testování soustavy. „Systém

MoLiS byl zkoušen na řadě letišť po celé

republice. Jednalo se jak o letiště, která disponují starým systémem, případně jej už

nemají v provozu, tak o letiště, která zatím

s nočním provozem neměla zkušenosti.

Už během testování projevila řada malých letišť o nový systém zájem,” dodává

Chlebek.

Součástí tříletého projektu MoLiS byla

i příprava certifikované metodiky. Ta má

pomoci definovat požadavky na světelné soustavy pro malá letiště, nyní ji

schvaluje Ministerstvo dopravy. Nové

předpisy by měly narovnat současný

stav, kdy se počítá s použitím pevných

osvětlovacích soustav pro letiště se stálým nočním provozem, v praxi ale malá

letiště provozují noční lety jen pár měsíců v roce. Tomu jde vstříc i MoLiS, který

je mobilní a počítá se s jeho využitím po

omezenou dobu.

p

Foto: Letecký ústav FSI VUT, www.fme.vutbr.cz

www.technikaatrh.cz

23