56
p
pohony I automatizace I pøevody I tribologie
Výkon nejrychlejšího
elektromobilu stojí na
speciální chladicí kapalině
Nejrychlejší elektromobil už není Tesla Roadster.
Předčil ho prototyp od tchajwanské společnosti Xing
Mobility nazvaný Miss R, který dosáhne rychlosti až
270 kilometrů za hodinu. Dechberoucí výkon umožňuje
patentovaný systém chlazení baterií, jehož efektivita spočívá
ve využití speciální kapaliny Novec™ od technologické
společnosti 3M. Skvělý příklad toho, jak vznik jedné
inovace může pomoci ke vzniku další.
Rychlejší než tesla
y
j
d
Nedlouho poté, co Tesla představila
svůj superrychlý model Tesla Roadster,
přichází společnost Xing Mobility se sídlem v Taipei s prototypem elektromobilu, který má být ještě mnohem rychlejší,
a to dokonce až o desetinu sekundy.
Zvládne nejen jízdu po silnici a závodní
trati, ale také mimo ni a dosáhne výkonu
až 1 000 kW. Royce YC Hong, zakladatel Xing Mobility, se o Miss R vyjadřuje
jako ztělesněném posunu vnímání elektromobilů. Suverénně překračuje auta
se spalovacími motory, a to jak ve výkonu, tak ve schopnostech poskytnout
řidiči skvělý zážitek z jízdy.
Model se ale stále ještě nachází ve fázi
vývoje. Xing Mobility chystá výrobu
zatím 20 kusů, které by měly být uvedeny na trh koncem letošní ho roku.
Společnost Xing Mobility dle svých
slov netouží po tom, aby se stala světovým výrobcem elektromobilů. Spíše
by ráda figurovala jako významný dodavatel elektrických pohonných systémů
pro výrobce osobních nebo užitkových
aut. Miss R tak představuje spí še formu propagace společnosti a jejích
schopností.
Když díky jedné inovaci
vznikne další
d
Za silným výkonem modelu Miss R stojí patentovaný systém chlazení baterií. Motory
získávají energii z akumulátorových baterií,
které jsou složené jako stavebnice Lego.
V každé baterii se pak nachází celkem 42
lithiových článků uložených ve speciální
kapalině Novec™ 7 200 od technologické
společnosti 3M. Kapalina Novec™ je elektricc
ky nevodivé médium, které se již dlouho používá kupříkladu k hašení požárů, chlazení
počítačů, ale také jako čistící rozpouštědla.
Zároveň jsou velmi bezpečné, chemicky stabilní a šetrné k přírodě. ,,I přes to, že Novec™
našel využití v mnoha oblastech, teprve až
Xing Mobility napadlo použít ho pro chlazení baterií v elektrických vozidlech. Dobře to
ilustruje, jak může jedna inovace inspirovat
a vést k dalším zajímavým myšlenkám a nápadům,“ říká Michaela Čiháková z technologické společnosti 3M.
Pod názvem Novec™ 7 200 se skrývá hydrofluorether HFE. Má výhodný bod varu, je
dobře kompatibilní s plasty, nevodivý a nepoškozuje ozonovou vrstvu. Nachází tak svůj
užitek nejen jako kapalina pro přenos tepla
a čistící rozpouštědlo, ale i médium použitelné v dalších průmyslových odvětvích.
Právě díky jedinečným vlastnostem, jako je
dobrý přenos tepla, nehořlavost a nulová toxicita, se podařilo dosáhnout tak vysokého
a současně stabilního výkonu vozidla, a to
navíc s mnohem menším počtem lithiových
článků. Xing Mobility také nevolí cestu dobíjení baterie ve voze. Naopak jde alternativnější cestou, a to rychlou výměnou baterií,
s jejichž efektivnímu systému se celý proces
zvládne za neuvěřitelný pět minut.
Xing Mobility nepřináší jen vysoce výkonné
auto, ale především inspiraci pro velké hráče
z automobilového průmyslu. Elektrické pohony mohou být řešením neustále se zvyšujících
emisí a hluku ve veřejném prostoru.
Kde všude má Novec™ využití:
c y
d
Čištění
Při čištění součástek vyvstává spoustu požadavků na celý proces. V potaz se berou kromě samotného výkonu také provozní náklady, zejména doba čištění, dopady na životní
prostředí a bezpečnost práce. Kapaliny 3M
T+T T e c h n i k a a t r h 1 - 2 / 2 0 1 8
3m_c+ewon_c.indd 56
2.2.2018 11:05:28