Veskom_c.qxd
2.2.2018
8:29
Page 17
kompresory l vzduchotechnika
VESKOM drží krok se soudobými
trendy v Průmyslu 4.0
Společnost VESKOM působí v oblasti průmyslu a TZB již více než 25 let. Má tak
možnost srovnávat situaci před několika
lety se současností v jednotlivých specifických oborech týkající se využití energie
stlačeného vzduchu, tepla a chladu. Zákazníkům nabízí komplexní služby. Díky
tomu dokáže velice přesně sledovat trendy v jednotlivých oblastech a vzájemně je
porovnávat.
Klíčovou otázkou každé společnosti je,
ve kterých oblastech činnosti je tento subjekt ekonomicky
Digitální transformace průmyslu se stala realitou.
Zasahuje všechny oblasti výrobního procesu, kdy
dochází k integraci průmyslových systémů v rovině
vertikální, horizontální a inženýrské podpory.
V praxi to představuje řízení životního cyklu výrobku,
propojení fyzických systémů s virtuálními a vznik
nových business modelů, kdy se některé procesy
stávají službou. Jako příklad lze uvést údržbu.
době je nutno splnit veškerá legislativní nařízení týkající se těsnosti chladivových okruhů dle množství a typu použitého chladiva.
V porovnání s investiční náročností chladivového zařízení jsou jeho servisní náklady
podstatně menší než je tomu u kompresorové technologie. Servis činil v minulém
roce 29 % obratu firmy v tomto segmentu.
Tepelná čerpadla
a technologií vytápění
nejaktivnější a tedy
na co by se měla společnost do budoucna
zaměřit. Pro většinu zakázek firmy
VESKOM platí, že jsou obchodního nebo
servisního charakteru.
Technika stlačeného vzduchu d
„To byl důvod, proč jsme se zaměřili na
porovnání těchto aktivit, jelikož montáž je
součástí pouze technicky složitějších zakázek. Například poměr mezi obchodem
a servisem v oblasti stlačeného vzduchu se
v uplynulých letech výrazně změnil. Zatímco v roce 2001 převládal obchod, v minulém roce činil třetinu obratu. S rozvojem
společnosti tak docházelo k postupnému
zvětšování objemu prací v rámci servisu,
až se tato oblast stala nejdůležitější. Pro
techniku stlačeného vzduchu je běžný životní cyklus asi 12–15 let. V průběhu této
životnosti je třeba 2× za rok provádět
pravidelný servis – vždy v závislosti na
druhu zařízení,” říká Ing. René Kunčar,
ředitel společnosti VESKOM.
d
Zde je největším trhem sektor menších privátních investorů činil servis cca 7 % a dnes
je tomu podobně. Zde je nutno zdůraznit,
že úspěch v prodeji nových tepelných čerpadel značným způsobem ovlivnil poměr
obchodu a servisu ve sledovaných letech.
Do budoucna lze očekávat růst obratu
servisu ve srovnání s obchodem.
Pokud vzájemně porovnáme získané
trendy, tak ve všech definovaných oborech došlo k přesunu důležitosti z části obchodu do servisu. Tento trend je charakteristický ve většině technických oborů.
Servis se tedy stává jednou z nejdůležitějších oblastí nabízených služeb a obratově
tvoří již největší část. Obecně lze říci, že úspěch firmy je do značné míry postaven na
kvalitním servisu zákazníkům. „Aby byla
kvalita servisu dostačující z pohledu dnešních požadavků zákazníků, je třeba hledat
a používat nové dostupné procesy a technologie. V rámci dodávek technologií firmy VESKOM jsou systémy vybavovány moduly umožňující dálkový dohled a zasílání
informačních zpráv příslušným pracovníkům servisu. Všeobecně tedy dochází
k propojování a integraci jednotlivých v minulosti samostatných částí. V rámci jednotného informačního systému dochází k zajištění vstupních informací – potřeb
zákazníka a propojení následných procesů, které jsou v případě schválení zákazníkem automaticky vykonávány. Automatizace procesů a zkrácení reakční doby lze
dosáhnout díky novým zařízením vybaveným odpovídající technologií umožňující
tuto zrychlenou komunikaci. Tyto nové
stroje nebo zařízení přinášejí zákazníkovi
další podstatnou výhodu a to je lepší energetická účinnost. Jmenujme například el.
motory, šroubové bloky, chladivové kompresory, které jsou již od počátku navrhovány a vyvíjeny s maximálním ohledem na
minimální energetickou náročnost a na
optimalizovaný provoz. Příkladem může
být instalace nadřazeného řídicího systému,
který zajišťuje maximální efektivitu výroby
stlačeného vzduchu při dodržení všech požadavků zákazníka i s ohledem na bezpečnost dodávky,” zdůrazňuje Ing. Kunčar.
Energetická náročnost systému d
V tabulce je znázorněna energetická náročnost systému pro výrobu stlačeného
vzduchu v roce 2000 a nyní. Pro šroubové
kompresory to je cca 5–6 % zlepšení, což
při předpokládaném ročním provozu tohoto zařízení 8 000 motohodin představuje u kompresoru s příkonem 37 kW úsporu 45 000 Kč při sazbě 2,5 Kč za kWh el.
energie.
Technologie chlazení
d
Ta naopak není obecně příliš závislá na
pravidelných servisech, i když v současné
www.technikaatrh.cz
17