Veskom_c.qxd

2.2.2018

8:29

Page 17

kompresory l vzduchotechnika

VESKOM drží krok se soudobými

trendy v Průmyslu 4.0

Společnost VESKOM působí v oblasti průmyslu a TZB již více než 25 let. Má tak

možnost srovnávat situaci před několika

lety se současností v jednotlivých specifických oborech týkající se využití energie

stlačeného vzduchu, tepla a chladu. Zákazníkům nabízí komplexní služby. Díky

tomu dokáže velice přesně sledovat trendy v jednotlivých oblastech a vzájemně je

porovnávat.

Klíčovou otázkou každé společnosti je,

ve kterých oblastech činnosti je tento subjekt ekonomicky

Digitální transformace průmyslu se stala realitou.

Zasahuje všechny oblasti výrobního procesu, kdy

dochází k integraci průmyslových systémů v rovině

vertikální, horizontální a inženýrské podpory.

V praxi to představuje řízení životního cyklu výrobku,

propojení fyzických systémů s virtuálními a vznik

nových business modelů, kdy se některé procesy

stávají službou. Jako příklad lze uvést údržbu.

době je nutno splnit veškerá legislativní nařízení týkající se těsnosti chladivových okruhů dle množství a typu použitého chladiva.

V porovnání s investiční náročností chladivového zařízení jsou jeho servisní náklady

podstatně menší než je tomu u kompresorové technologie. Servis činil v minulém

roce 29 % obratu firmy v tomto segmentu.

Tepelná čerpadla

a technologií vytápění

nejaktivnější a tedy

na co by se měla společnost do budoucna

zaměřit. Pro většinu zakázek firmy

VESKOM platí, že jsou obchodního nebo

servisního charakteru.

Technika stlačeného vzduchu d

„To byl důvod, proč jsme se zaměřili na

porovnání těchto aktivit, jelikož montáž je

součástí pouze technicky složitějších zakázek. Například poměr mezi obchodem

a servisem v oblasti stlačeného vzduchu se

v uplynulých letech výrazně změnil. Zatímco v roce 2001 převládal obchod, v minulém roce činil třetinu obratu. S rozvojem

společnosti tak docházelo k postupnému

zvětšování objemu prací v rámci servisu,

až se tato oblast stala nejdůležitější. Pro

techniku stlačeného vzduchu je běžný životní cyklus asi 12–15 let. V průběhu této

životnosti je třeba 2× za rok provádět

pravidelný servis – vždy v závislosti na

druhu zařízení,” říká Ing. René Kunčar,

ředitel společnosti VESKOM.

d

Zde je největším trhem sektor menších privátních investorů činil servis cca 7 % a dnes

je tomu podobně. Zde je nutno zdůraznit,

že úspěch v prodeji nových tepelných čerpadel značným způsobem ovlivnil poměr

obchodu a servisu ve sledovaných letech.

Do budoucna lze očekávat růst obratu

servisu ve srovnání s obchodem.

Pokud vzájemně porovnáme získané

trendy, tak ve všech definovaných oborech došlo k přesunu důležitosti z části obchodu do servisu. Tento trend je charakteristický ve většině technických oborů.

Servis se tedy stává jednou z nejdůležitějších oblastí nabízených služeb a obratově

tvoří již největší část. Obecně lze říci, že úspěch firmy je do značné míry postaven na

kvalitním servisu zákazníkům. „Aby byla

kvalita servisu dostačující z pohledu dnešních požadavků zákazníků, je třeba hledat

a používat nové dostupné procesy a technologie. V rámci dodávek technologií firmy VESKOM jsou systémy vybavovány moduly umožňující dálkový dohled a zasílání

informačních zpráv příslušným pracovníkům servisu. Všeobecně tedy dochází

k propojování a integraci jednotlivých v minulosti samostatných částí. V rámci jednotného informačního systému dochází k zajištění vstupních informací – potřeb

zákazníka a propojení následných procesů, které jsou v případě schválení zákazníkem automaticky vykonávány. Automatizace procesů a zkrácení reakční doby lze

dosáhnout díky novým zařízením vybaveným odpovídající technologií umožňující

tuto zrychlenou komunikaci. Tyto nové

stroje nebo zařízení přinášejí zákazníkovi

další podstatnou výhodu a to je lepší energetická účinnost. Jmenujme například el.

motory, šroubové bloky, chladivové kompresory, které jsou již od počátku navrhovány a vyvíjeny s maximálním ohledem na

minimální energetickou náročnost a na

optimalizovaný provoz. Příkladem může

být instalace nadřazeného řídicího systému,

který zajišťuje maximální efektivitu výroby

stlačeného vzduchu při dodržení všech požadavků zákazníka i s ohledem na bezpečnost dodávky,” zdůrazňuje Ing. Kunčar.

Energetická náročnost systému d

V tabulce je znázorněna energetická náročnost systému pro výrobu stlačeného

vzduchu v roce 2000 a nyní. Pro šroubové

kompresory to je cca 5–6 % zlepšení, což

při předpokládaném ročním provozu tohoto zařízení 8 000 motohodin představuje u kompresoru s příkonem 37 kW úsporu 45 000 Kč při sazbě 2,5 Kč za kWh el.

energie.

Technologie chlazení

d

Ta naopak není obecně příliš závislá na

pravidelných servisech, i když v současné

www.technikaatrh.cz

17