Deprag_c.qxd
8.2.2019
8:30
Page 15
kompresory l vzduchotechnika
Křivka pro pneumatické motory: Nízká spotřeba vzduchu
při vysokém krouticím momentu
Nastavení
na maximální krouticí moment d
Pro stanovení motoru je rozhodující především požadovaná rychlost navíjení a maximální krouticí moment. Pro výpočet maximálního krouticího momentu je brán
v úvahu největší možný průměr role, tzn.
role v celkovém navinutém stavu. Rychlost navíjení musí být zajištěna i v plně navinutém stavu. Pokud je na roli méně materiálu, průměr role je menší, motor navíjí
materiál automaticky rychleji – pracovní
otáčky se přizpůsobí úměrně zatížení (nižším krouticím momentem). Když se motor
otáčí příliš rychle, je možné otáčky plynule upravit změnou množství vzduchu, provozního tlaku nebo kombinováním obou
způsobů.
Regulace otáček
množstvím vzduchu
d
Regulací množství vzduchu lze otáčky redukovat jednoduše a flexibilně. Podle
konkrétního použití lze zvolit buď přiškrcení vzduchu na vstupu, nebo na výstupu.
Přiškrcením přívodního vzduchu
se sníží otáčky motoru, aniž by
poklesl výkon resp. krouticí moment pneumatického motoru.
Škrticí ventil zabrání výfuku vzduchu a vytvoří tak zadržený tlak
nebo protitlak – otáčky se sníží.
Pokud je navíc požadováno
také snížení výkonu resp.
krouticího momentu motoru,
doporučuje se přiškrcení přívodního vzduchu. Pokud jde
například o způsob navíjení, při
kterém má nekonečný materiál
během navíjení zůstat napnutý,
musí být trvale na motoru stlačený vzduch.
Regulace otáček
provozním tlakem
d
Technická data pneumatických pohonů
DEPRAG se zakládají na provozním tlaku
6 barů. Každý z těchto motorů může být
libovolně provozován se 4 až 6,3 bary,
aby byl výkon vhodně přizpůsoben pro
konkrétní použití. Pokud je například
pneumatický motor pro navíjený papír příliš „silný”, může se papír během navíjení
přetrhnout. Zde je doporučeno snížení
provozního tlaku. Přiškrcením přívodního
vzduchu je možné výkon motoru snížit
tak, aby k přetržení nedošlo. Pokles provozního tlaku o 1 bar způsobí snížení
krouticího momentu o 17 %. Pokud je
pneumatický motor provozován při 4 barech, sníží se krouticí moment o 33 %.
Při navíjení rolí, které jsou prázdnější,
může být pneumatický motor, provozovaný se 4 bary, příliš silný. Pro větší využití
rozsahu krouticího momentu pneumatického motoru nabízí DEPRAG možnost,
vybavit motor lamelami, zatíženými pružinami, takzvanými lamelami s nuceným
náběhem. Díky těmto lamelám se zkrutnými pružinami je možné provozovat
pneumatický motor i s provozním tlakem
nižším než 1 bar.
Certifikace ATEX
a použití v potravinářství
d
Pneumatické motory sérií BASIC LINE,
ADVANCED LINE a POWER LINE mají
navíc certifikaci ATEX a jsou schváleny pro
použití v prostředí s nebezpečím výbuchu. Uvolňováním vzduchu se ochlazuje
teplo vznikající třením a je také vyloučeno
přehřátí lamelového motoru při zatížení
a tím vznícení plynů. Vnitřní přetlak navíc
zabraňuje vniknutí prachu a špíny.
Při použití v potravinářském průmyslu,
např. u balicích strojů musí pneumatické motory odolat čisticím prostředkům
a vodní páře. Motory ADVANCED LINE
s vnějšími díly z nerez oceli jsou utěsněny
a nemusí být speciálně zakrývány. Pneumatické motory DEPRAG mohou být
provozovány bez přimazávání stlačeného vzduchu. Pro přimazávání planetové
převodovky používá DEPRAG mazivo
USDA-H1-Fett, schválené pro použití
v potravinářském průmyslu.
Firma DEPRAG SCHULZ GMBH u. CO.
se sídlem v Ambergu je s cca. 700 zaměstnanci celosvětově zastoupena ve více než 50 zemích. DEPRAG se řadí mezi
vedoucí výrobce pneumatických motorů
s rozsáhlým spektrem kvalitních pohonů
z nerez oceli a inovativních turbín. Vlastníky vedený rodinný podnik může vyvinout
a vyrobit, ze svého standardního programu pneumatických motorů různých variant na principu stavebnice, individuální řešení pohonů pro požadované použití za
atraktivní poměr ceny k výkonu.
p
www.deprag.com
Úprava otáček provozním tlakem
Křivka pro pneumatické motory:
Nízká spotřeba vzduchu při vysokém krouticím momentu
www.technikaatrh.cz
15