Deprag_c.qxd
14
8.2.2019
8:29
Page 14
kompresory l vzduchotechnika
Úspěšně zvládnuté procesy navíjení
...pneumatické motory
pro bezpečné zpracování
Podle navíjených materiálů jsou na pohony kladeny
nejrůznější požadavky: Někdy je to vysoká rychlost,
někdy preciznost a dál zvládnutí velkého množství.
Spektrum se pohybuje od surového papíru až po
desetimetrové šířky, přes tenké fólie až po uhlíková
vlákna s nízkou elasticitou a extrémní pevností v tahu.
Pneumatický motor určený do zařízení MULTIVAC k odstranění okrajových pásů
Energeticky úsporné nastavení
pohonu pro téměř všechny
aplikace
d
Například papírové pásy o průměru rolí
přibližně dva metry se navíjejí vysokou
rychlostí až 2 000 m/min. Fólie jsou citlivé
materiály, které musí být navíjeny a odvíjeny velice precizně a navíjením kovů
vznikají vysoké objemy, což má opět vliv
na proces navíjení. Jako pohon jsou vhodné především pneumatické motory
DEPRAG SCHULZ GMBH nabízejí požadovanou všestrannost.
Lamelový motor přitom funguje na
jednoduchém principu. Rotor,
obíhající v excentrickém válci
je uveden do pohybu. Lamely
jsou tlačeny odstředivou silou
na stěnu rotoru a vytvářejí pracovní komory. V těchto pracovních komorách expanduje stlačovaný
T+T T e c h n i k a a t r h 1 - 2 / 2 0 1 9
tlakový vzduch, tlaková energie se mění
na kinetickou – rotor se otáčí.
Pro pneumatické motory je typické automatické přizpůsobení otáček při změně
zatížení. Během chodu na prázdno pracuje pneumatický motor zcela odlehčený.
Pokud působí proti nízkému zatížen, tedy
s nízkým krouticím momentem na vřetenu
motoru, leží pracovní otáčky blízko otáček
ADVANCED LINE
volnoběžných. Při zvyšování krouticího
momentu se pracovní otáčky snižují.
Pneumatický motor dosahuje maximálního výkonu při 50 % volnoběžných otáček. V tomto rozsahu je obzvlášť úsporný.
Ve srovnání s elektromotorem vytváří
pneumatický motor vysoký spouštěcí moment a může být bezproblémově zatížen,
resp. přetížen až do zastavení. Po snížení
zátěže se opět ihned rozeběhne. Další
předností je snížená spotřeba energie
pneumatických motorů při zvyšování
krouticího momentu, zatímco elektromotor má při maximálním momentu nejvyšší
spotřebu proudu. Stlačený vzduch je navíc v podstatě bezproblémový zdroj energie: Nevzniká žádné nebezpečí od elektrického proudu, je vyloučen zkrat.