Deprag_c.qxd

14

8.2.2019

8:29

Page 14

kompresory l vzduchotechnika

Úspěšně zvládnuté procesy navíjení

...pneumatické motory

pro bezpečné zpracování

Podle navíjených materiálů jsou na pohony kladeny

nejrůznější požadavky: Někdy je to vysoká rychlost,

někdy preciznost a dál zvládnutí velkého množství.

Spektrum se pohybuje od surového papíru až po

desetimetrové šířky, přes tenké fólie až po uhlíková

vlákna s nízkou elasticitou a extrémní pevností v tahu.

Pneumatický motor určený do zařízení MULTIVAC k odstranění okrajových pásů

Energeticky úsporné nastavení

pohonu pro téměř všechny

aplikace

d

Například papírové pásy o průměru rolí

přibližně dva metry se navíjejí vysokou

rychlostí až 2 000 m/min. Fólie jsou citlivé

materiály, které musí být navíjeny a odvíjeny velice precizně a navíjením kovů

vznikají vysoké objemy, což má opět vliv

na proces navíjení. Jako pohon jsou vhodné především pneumatické motory

DEPRAG SCHULZ GMBH nabízejí požadovanou všestrannost.

Lamelový motor přitom funguje na

jednoduchém principu. Rotor,

obíhající v excentrickém válci

je uveden do pohybu. Lamely

jsou tlačeny odstředivou silou

na stěnu rotoru a vytvářejí pracovní komory. V těchto pracovních komorách expanduje stlačovaný

T+T T e c h n i k a a t r h 1 - 2 / 2 0 1 9

tlakový vzduch, tlaková energie se mění

na kinetickou – rotor se otáčí.

Pro pneumatické motory je typické automatické přizpůsobení otáček při změně

zatížení. Během chodu na prázdno pracuje pneumatický motor zcela odlehčený.

Pokud působí proti nízkému zatížen, tedy

s nízkým krouticím momentem na vřetenu

motoru, leží pracovní otáčky blízko otáček

ADVANCED LINE

volnoběžných. Při zvyšování krouticího

momentu se pracovní otáčky snižují.

Pneumatický motor dosahuje maximálního výkonu při 50 % volnoběžných otáček. V tomto rozsahu je obzvlášť úsporný.

Ve srovnání s elektromotorem vytváří

pneumatický motor vysoký spouštěcí moment a může být bezproblémově zatížen,

resp. přetížen až do zastavení. Po snížení

zátěže se opět ihned rozeběhne. Další

předností je snížená spotřeba energie

pneumatických motorů při zvyšování

krouticího momentu, zatímco elektromotor má při maximálním momentu nejvyšší

spotřebu proudu. Stlačený vzduch je navíc v podstatě bezproblémový zdroj energie: Nevzniká žádné nebezpečí od elektrického proudu, je vyloučen zkrat.