Klastr_c.qxd
68
29.11.2019
13:30
Page 68
služby l podpora výroby
České školství pokulhává za průmyslem
Tuzemské školství, a to
včetně vysokých škol,
pokulhává za rozvojem
průmyslu a jeho potřebami.
Problémem je nedostatek
středně vzdělaných
a vyučených techniků, příliš
vysoký podíl absolventů
humanitních oborů
vysokých škol, demografický
vývoj, který komplikuje
obsazování učebních oborů
a tříd průmyslových škol,
i chybějící „národní
marketing” strojírenství
i dalších oborů. V Ostravě
to dnes na odborné
konferenci pořádané
Národním strojírenským
klastrem konstatovalo
několik desítek zástupců
firem, personalistů,
pedagogů i politiků.
„Třinecké železárny pouze v rámci generační obměny potřebují přes tři sta nových
zaměstnanců ročně. Část z nich pokrýváme absolventy naší střední odborné školy,
jichž ročně vychází přibližně 120. Pokles
zájmu o technické obory bude v České republice dle mého názoru trvat ještě dlouho,” uvedl Ivo Žižka, ředitel pro personalistiku a vnější vztahy Třineckých železáren.
Vítkovice Heavy Machinery (VHM) by
podle jejich personálního ředitele Ladislava Botura potřebovaly aktuálně zhruba 100 zaměstnanců, převážně obráběčů. „V součtu s lidmi, které budeme
potřebovat v rámci generační obměny,
budeme do 10 let muset přijmout zhruba 400 zaměstnanců, z toho 350 techniků. To je počet odpovídající více než třetině současného počtu zaměstnanců.
Přitom 87 % všech zaměstnanců musí
mít nebo by mělo mít technické vzdělání,” vypočetl.
Firmy trápí nesoulad mezi nutnými inovacemi a kvalitou vzdělávání. „Díky technologickým a výzkumným kapacitám Moravskoslezského kraje je ideální doba
budovat vysoce ekologický a do budoucna perspektivní vodíkový průmysl. Navíc
můžeme náš region postavit na principu
cirkulární ekonomiky a spotřebovávat regionální odpady jako zdroj vodíku. Bez
odborně zdatných lidí, kteří by kreativně
přemýšleli o budoucnosti, to ale nepůjde,”
konstatoval generální ředitel Cylinders
Holding a prezident Národního strojírenského klastru Jan Světlík.
S firmami souhlasí i vicepremiér, ministr
průmyslu a obchodu Karel Havlíček: „Vzdělávací systém musí pružně reagovat na čtvrtou průmyslovou revoluci. Tedy na období
kontinuálních změn, spojených s moderními informačními a komunikačními technologiemi. Proto ve spolupráci s MŠMT zavádíme předmět technika do škol, proto
v součinnosti se zaměstnavateli a jejich
profesními organizacemi řešíme duální
vzdělávání, proto vzniknou mistrovské
zkoušky. Termíny? Letošní podzim. Forma? Nový předmět a nová legislativa. To
vše v souladu s Inovační strategií 2019–
2030, z které vychází připravovaná Národní hospodářská strategie. I ta bude letos hotová. Klíčový strategický dokument,
který Česká republika dvacet let neměla.
Založený na excelentním systému vzdělávání, systematicky podporované vědě, výzkumu, vývoji a inovacích, posouvající naši zemi k vyšší produktivitě a přidané
hodnotě. V duchu motta a národní hospodářské značky Czech Republic: The
Country For The Future.”
Zaměstnavatelé i školy tvrdí, že jim chybí strukturovaná finanční podpora technických oborů (včetně větších prostředků
z průmyslové sféry) i celospolečenská komunikace prestiže průmyslu a technických povolání. Zejména u „generace Y
a Z”, která komunikuje digitálně, uvažuje
globálně a jedná individuálně, nezávisle
a sebevědomě, pak schází povědomí o průmyslu jako zajímavé, motivující a pozitivní
činnosti a dlouhodobém uplatnění slučitelném se soukromých životem.
p
Eva Kijonková
mediální zastoupení NSK
tel. 721 857 097
www.nskova.cz
T+T T e c h n i k a a t r h 1 1 / 2 0 1 9