Klastr_c.qxd

68

29.11.2019

13:30

Page 68

služby l podpora výroby

České školství pokulhává za průmyslem

Tuzemské školství, a to

včetně vysokých škol,

pokulhává za rozvojem

průmyslu a jeho potřebami.

Problémem je nedostatek

středně vzdělaných

a vyučených techniků, příliš

vysoký podíl absolventů

humanitních oborů

vysokých škol, demografický

vývoj, který komplikuje

obsazování učebních oborů

a tříd průmyslových škol,

i chybějící „národní

marketing” strojírenství

i dalších oborů. V Ostravě

to dnes na odborné

konferenci pořádané

Národním strojírenským

klastrem konstatovalo

několik desítek zástupců

firem, personalistů,

pedagogů i politiků.

„Třinecké železárny pouze v rámci generační obměny potřebují přes tři sta nových

zaměstnanců ročně. Část z nich pokrýváme absolventy naší střední odborné školy,

jichž ročně vychází přibližně 120. Pokles

zájmu o technické obory bude v České republice dle mého názoru trvat ještě dlouho,” uvedl Ivo Žižka, ředitel pro personalistiku a vnější vztahy Třineckých železáren.

Vítkovice Heavy Machinery (VHM) by

podle jejich personálního ředitele Ladislava Botura potřebovaly aktuálně zhruba 100 zaměstnanců, převážně obráběčů. „V součtu s lidmi, které budeme

potřebovat v rámci generační obměny,

budeme do 10 let muset přijmout zhruba 400 zaměstnanců, z toho 350 techniků. To je počet odpovídající více než třetině současného počtu zaměstnanců.

Přitom 87 % všech zaměstnanců musí

mít nebo by mělo mít technické vzdělání,” vypočetl.

Firmy trápí nesoulad mezi nutnými inovacemi a kvalitou vzdělávání. „Díky technologickým a výzkumným kapacitám Moravskoslezského kraje je ideální doba

budovat vysoce ekologický a do budoucna perspektivní vodíkový průmysl. Navíc

můžeme náš region postavit na principu

cirkulární ekonomiky a spotřebovávat regionální odpady jako zdroj vodíku. Bez

odborně zdatných lidí, kteří by kreativně

přemýšleli o budoucnosti, to ale nepůjde,”

konstatoval generální ředitel Cylinders

Holding a prezident Národního strojírenského klastru Jan Světlík.

S firmami souhlasí i vicepremiér, ministr

průmyslu a obchodu Karel Havlíček: „Vzdělávací systém musí pružně reagovat na čtvrtou průmyslovou revoluci. Tedy na období

kontinuálních změn, spojených s moderními informačními a komunikačními technologiemi. Proto ve spolupráci s MŠMT zavádíme předmět technika do škol, proto

v součinnosti se zaměstnavateli a jejich

profesními organizacemi řešíme duální

vzdělávání, proto vzniknou mistrovské

zkoušky. Termíny? Letošní podzim. Forma? Nový předmět a nová legislativa. To

vše v souladu s Inovační strategií 2019–

2030, z které vychází připravovaná Národní hospodářská strategie. I ta bude letos hotová. Klíčový strategický dokument,

který Česká republika dvacet let neměla.

Založený na excelentním systému vzdělávání, systematicky podporované vědě, výzkumu, vývoji a inovacích, posouvající naši zemi k vyšší produktivitě a přidané

hodnotě. V duchu motta a národní hospodářské značky Czech Republic: The

Country For The Future.”

Zaměstnavatelé i školy tvrdí, že jim chybí strukturovaná finanční podpora technických oborů (včetně větších prostředků

z průmyslové sféry) i celospolečenská komunikace prestiže průmyslu a technických povolání. Zejména u „generace Y

a Z”, která komunikuje digitálně, uvažuje

globálně a jedná individuálně, nezávisle

a sebevědomě, pak schází povědomí o průmyslu jako zajímavé, motivující a pozitivní

činnosti a dlouhodobém uplatnění slučitelném se soukromých životem.

p

Eva Kijonková

mediální zastoupení NSK

tel. 721 857 097

www.nskova.cz

T+T T e c h n i k a a t r h 1 1 / 2 0 1 9