TECO_CR_c_Taiwan.qxd
23.6.2017
15:49
Page 5
T A I W A N b u s i n e s s l služby l podpora výroby
umístění produkce umožní českému výrobci přístup na asijský a – z důvodu blízké provázanosti – také na americký trh.
Pro tchajwanské firmy v dubnu TECO ve
spolupráci s CzechInvestem a Deloitte
uspořádalo další ročník brněnského
workshopu na téma investice v ČR. Českým společnostem TECO tradičně pomáhá při zprostředkování pobídek k účasti
na veletrzích na Tchaj-wanu a v loňském
roce také uspořádalo tři B2B setkání
s tchajwanskými delegáty obchodní mise
do Evropy. Vzhledem k tomu, že je Tchajwan největším světovým výrobcem IT
hardwaru a také předním světovým výrobcem polovodičů, optoelektroniky a informačních a síťových produktů, se zejména delegace z oboru ICT setkala s velkým
zájmem. V dynamické ekonomice Tchajwanu lze nalézt obrovské obchodní příležitosti – strategická poloha, infrastruktura
a kapitál dělají z ostrova ideální odrazový
můstek pro obchodní aktivity v Asii a části
Tichomoří.
Tchaj-wan byl nedávno britským vydavatelem tištěných průvodců Rough Guide
zařazen mezi deset zemí, které stojí za to
navštívit v roce 2017. „Jako jediná demokracie čínského světa se může pochlubit
unikátní geografií, mentalitou a identitou.
Na zastupitelství vám vedle záležitostí obchodní spolupráce rádi poradíme také to,
že vydat se na tento krásný ostrov alespoň
jako cestovatel opravdu stojí zato.”
Tchajpejská hospodářská
a kulturní kancelář (TECO)
d
Funguje od roku 1991 jako zastupitelský
úřad Čínské republiky na Tchaj-wanu
(R.O.C.) a jejím hlavním cílem je přispívat
k rozvoji vzájemných vztahů mezi ČR
a Tchaj-wanem. Posiluje porozumění mezi
oběma národy, rozvíjí spolupráci s českými médii, o ostrově poskytuje publikace
a audiovizuální materiály a vydává měsíčník aktualit formou newsletteru. Konzulární oddělení navazuje a udržuje kontakty
s představiteli české výkonné a zákonodárné moci, koordinuje kulturní výměnu mezi
zeměmi a současně zajišťuje vydávání víz
pro návštěvníky Tchaj-wanu a vydávání
cestovních dokladů pro občany R.O.C.
Oddělení pro vědu a techniku zajišťuje
vědeckou výměnu mezi Taiwanem a ČR
a zároveň funguje jako zastupitelská
kancelář pro tchaj-wanské vědecké parky. Nejvýznamnějšími pro tu ekonomickou jsou dohody o spolupráci tchajwanské Chinese International Economic
Cooperation Association (CIECA) s dnešní
Hospodářskou komorou ČR a se Svazem
průmyslu ČR, které připravily půdu pro
projekty zajišťující spolupráci v oblasti výzkumu trhu, cesty obchodních misí, semináře, výstavy výrobků a veletrhy.
p
www.roc-taiwan.org/cz_cs
Roste export i mimo země Evropské unie
Největším přínosem agentury CzechTrade je podle firem fyzická přítomnost zahraničních zástupců v teritoriích. Na té exportéři nejvíce oceňují znalost prostředí
a know-how, jazykovou vybavenost i obchodní kontakty. Agentura CzechTrade je
s ohledem na institucionální sféru pro
podnikatele dlouhodobě nejpřirozenějším partnerem a je jimi vnímána jako prověřená a nezávislá státní podpora. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který si
nechalo vypracovat Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR spolu s Asociací malých
a středních podniků a živnostníků (AMSP
ČR).
Z šetření jednoznačně vyplynulo, že z široké škály státních podpůrných služeb týkajících se exportu oceňují firmy nejvíce
podporu jejich prezentace v zahraničí.
Dále hraje pro firmy důležitou roli také informační servis, exportní pojištění, asistenční služby státu v zahraničí i exportní
vzdělávání. „Stát se dlouhodobě snaží
podporovat malé a střední podnikatele,
a to samozřejmě i v oblasti exportu. Jednou z nejdůležitějších částí celého export-
ního procesu je úspěšný vstup na zahraniční trh, ve kterém firmám pomáhá státní
služba prezentace v zahraničí. Uvědomujeme si, že pro malé a střední podniky nejsou nejpodstatnějším nástrojem podpory
podnikatelské mise, ale naopak vyžadují
informační a marketingový servis, osobní
podporu v místě vývozní destinace a finanční exportní nástroje,” vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček.
„Mezi nejčastější důvody, proč exportéři využívají služeb agentury CzechTrade,
patří kromě pomoci s marketingem a propagací také vyhledávání vhodných obchodních partnerů či distributorů. Největší přínos firmám podle průzkumu přináší
naše celosvětová síť zahraničních zástupců, kteří velmi dobře znají daná teritoria
a mohou tak exportérům poskytnout cenné know-how,” říká Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.
Nejčastěji využívanou službou agentury
je dle výzkumu podpora účasti na zahraničních výstavách a veletrzích. Té využilo
71 % firem. 46 % pak dále využilo službu
exportní konzultace a 45 % vyhledání
obchodního partnera. Tři čtvrtiny exportérů, kteří mají zkušenost se službami agentury CzechTrade, mají zájem její služby
využívat i nadále.
Asociace malých a středních podniků
a živnostníků ČR se zajímala mimo jiné
o to, jakým směrem se český export ubírá.
Z průzkumu vyplývá, že roste počet českých podniků, které vyvážejí i mimo Evropskou unii. „Ve srovnání s loňským rokem vidíme nárůst firem exportujících i za
hranice Evropské unie, a to zejména do
zemí ze Společenství nezávislých států
a na Blízký východ. Trhy v zemích SNS
oživují, tahounem se začíná opět stávat
Rusko, které po několika letech propadu
roste dle aktuálních statistik za první čtyři
měsíce meziročně o 21 %. Podíl firem exportujících do alespoň 11 zemí stoupl
oproti loňsku o 7 %. Ze zemí Evropské
unie je velký zájem o Německo, do kterého firmy plánují rozšířit export nejčastěji,”
dodává Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR.
p
www.czechtrade.cz
www.technikaatrh.cz
5