TECO_CR_c_Taiwan.qxd

23.6.2017

15:49

Page 5

T A I W A N b u s i n e s s l služby l podpora výroby

umístění produkce umožní českému výrobci přístup na asijský a – z důvodu blízké provázanosti – také na americký trh.

Pro tchajwanské firmy v dubnu TECO ve

spolupráci s CzechInvestem a Deloitte

uspořádalo další ročník brněnského

workshopu na téma investice v ČR. Českým společnostem TECO tradičně pomáhá při zprostředkování pobídek k účasti

na veletrzích na Tchaj-wanu a v loňském

roce také uspořádalo tři B2B setkání

s tchajwanskými delegáty obchodní mise

do Evropy. Vzhledem k tomu, že je Tchajwan největším světovým výrobcem IT

hardwaru a také předním světovým výrobcem polovodičů, optoelektroniky a informačních a síťových produktů, se zejména delegace z oboru ICT setkala s velkým

zájmem. V dynamické ekonomice Tchajwanu lze nalézt obrovské obchodní příležitosti – strategická poloha, infrastruktura

a kapitál dělají z ostrova ideální odrazový

můstek pro obchodní aktivity v Asii a části

Tichomoří.

Tchaj-wan byl nedávno britským vydavatelem tištěných průvodců Rough Guide

zařazen mezi deset zemí, které stojí za to

navštívit v roce 2017. „Jako jediná demokracie čínského světa se může pochlubit

unikátní geografií, mentalitou a identitou.

Na zastupitelství vám vedle záležitostí obchodní spolupráce rádi poradíme také to,

že vydat se na tento krásný ostrov alespoň

jako cestovatel opravdu stojí zato.”

Tchajpejská hospodářská

a kulturní kancelář (TECO)

d

Funguje od roku 1991 jako zastupitelský

úřad Čínské republiky na Tchaj-wanu

(R.O.C.) a jejím hlavním cílem je přispívat

k rozvoji vzájemných vztahů mezi ČR

a Tchaj-wanem. Posiluje porozumění mezi

oběma národy, rozvíjí spolupráci s českými médii, o ostrově poskytuje publikace

a audiovizuální materiály a vydává měsíčník aktualit formou newsletteru. Konzulární oddělení navazuje a udržuje kontakty

s představiteli české výkonné a zákonodárné moci, koordinuje kulturní výměnu mezi

zeměmi a současně zajišťuje vydávání víz

pro návštěvníky Tchaj-wanu a vydávání

cestovních dokladů pro občany R.O.C.

Oddělení pro vědu a techniku zajišťuje

vědeckou výměnu mezi Taiwanem a ČR

a zároveň funguje jako zastupitelská

kancelář pro tchaj-wanské vědecké parky. Nejvýznamnějšími pro tu ekonomickou jsou dohody o spolupráci tchajwanské Chinese International Economic

Cooperation Association (CIECA) s dnešní

Hospodářskou komorou ČR a se Svazem

průmyslu ČR, které připravily půdu pro

projekty zajišťující spolupráci v oblasti výzkumu trhu, cesty obchodních misí, semináře, výstavy výrobků a veletrhy.

p

www.roc-taiwan.org/cz_cs

Roste export i mimo země Evropské unie

Největším přínosem agentury CzechTrade je podle firem fyzická přítomnost zahraničních zástupců v teritoriích. Na té exportéři nejvíce oceňují znalost prostředí

a know-how, jazykovou vybavenost i obchodní kontakty. Agentura CzechTrade je

s ohledem na institucionální sféru pro

podnikatele dlouhodobě nejpřirozenějším partnerem a je jimi vnímána jako prověřená a nezávislá státní podpora. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který si

nechalo vypracovat Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR spolu s Asociací malých

a středních podniků a živnostníků (AMSP

ČR).

Z šetření jednoznačně vyplynulo, že z široké škály státních podpůrných služeb týkajících se exportu oceňují firmy nejvíce

podporu jejich prezentace v zahraničí.

Dále hraje pro firmy důležitou roli také informační servis, exportní pojištění, asistenční služby státu v zahraničí i exportní

vzdělávání. „Stát se dlouhodobě snaží

podporovat malé a střední podnikatele,

a to samozřejmě i v oblasti exportu. Jednou z nejdůležitějších částí celého export-

ního procesu je úspěšný vstup na zahraniční trh, ve kterém firmám pomáhá státní

služba prezentace v zahraničí. Uvědomujeme si, že pro malé a střední podniky nejsou nejpodstatnějším nástrojem podpory

podnikatelské mise, ale naopak vyžadují

informační a marketingový servis, osobní

podporu v místě vývozní destinace a finanční exportní nástroje,” vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček.

„Mezi nejčastější důvody, proč exportéři využívají služeb agentury CzechTrade,

patří kromě pomoci s marketingem a propagací také vyhledávání vhodných obchodních partnerů či distributorů. Největší přínos firmám podle průzkumu přináší

naše celosvětová síť zahraničních zástupců, kteří velmi dobře znají daná teritoria

a mohou tak exportérům poskytnout cenné know-how,” říká Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

Nejčastěji využívanou službou agentury

je dle výzkumu podpora účasti na zahraničních výstavách a veletrzích. Té využilo

71 % firem. 46 % pak dále využilo službu

exportní konzultace a 45 % vyhledání

obchodního partnera. Tři čtvrtiny exportérů, kteří mají zkušenost se službami agentury CzechTrade, mají zájem její služby

využívat i nadále.

Asociace malých a středních podniků

a živnostníků ČR se zajímala mimo jiné

o to, jakým směrem se český export ubírá.

Z průzkumu vyplývá, že roste počet českých podniků, které vyvážejí i mimo Evropskou unii. „Ve srovnání s loňským rokem vidíme nárůst firem exportujících i za

hranice Evropské unie, a to zejména do

zemí ze Společenství nezávislých států

a na Blízký východ. Trhy v zemích SNS

oživují, tahounem se začíná opět stávat

Rusko, které po několika letech propadu

roste dle aktuálních statistik za první čtyři

měsíce meziročně o 21 %. Podíl firem exportujících do alespoň 11 zemí stoupl

oproti loňsku o 7 %. Ze zemí Evropské

unie je velký zájem o Německo, do kterého firmy plánují rozšířit export nejčastěji,”

dodává Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR.

p

www.czechtrade.cz

www.technikaatrh.cz

5