EON_c_1.qxd

6

7.11.2019

15:12

Page 6

elektromobilita

Elektromobilita změní nejen

energetiku,

ale i celý automobilový průmysl

Elektromobilita je v Česku stále ještě v plenkách

a budí vášnivé debaty o tom, jestli je to pouhý

módní výstřelek a slepá cesta, nebo zda jde skutečně

o nezadržitelný trend, na kterém bude automobilový

průmysl v Evropě v blízké budoucnosti stavět

technologickému vývoji začne zvyšovat

dojezdová vzdálenost. Paralelně s tím musí být velmi dobře připravena také infrastruktura, aby lidé měli své vozy kde dobíjet,” vysvětluje Martin Klíma, vedoucí

útvaru Mobility Services společnosti E.ON

Energie.

Lidé chtějí dobíjet

doma i na cestách

Přes všechna slabá místa, která elektromobilita aktuálně má a musí řešit, se odborníci shodují spíše na druhé variantě.

Otázkou tak není, zda se elektromobily

stanou běžnou součástí našich životů, ale

kdy k tomu dojde.

speciál 2019 T + T Technika a trh

„Automobilky musí reagovat na přísné

emisní limity, které stanovila Evropská

unie. I z toho důvodu budou na trhu rychle přibývat nejen elektroauta, ale i vozy na

CNG. To přirozeně začne snižovat pořizovací cenu těchto aut a zároveň se díky

d

Zkušenosti prozrazují, že majitelé elektromobilů velmi často dobíjejí svůj vůz přes

noc doma. V tomto ohledu se přímo nabízí spojit čistou mobilitu s použitím zelené

energie, jinými slovy použít k dobití svého

auta elektřinu vyrobenou díky fotovoltaice na střeše vlastního domu. „Ideálním řešením je pak produkt Virtuální baterie,

která klientovi umožňuje využít elektřinu

vyrobenou díky fotovoltaice na 100 %.

Pokud vyrobenou elektřinu během dne

nespotřebujete, vracíte ji do sítě, ale můžete si ji kdykoli vzít zase zpět. Takže to,

co vyrobíte, také beze zbytku spotřebujete – a klidně právě i v noci, kdy fotovoltaické panely energii nevyrábí, a vy přesto

můžete dobít svůj elektromobil zelenou

energií,” vysvětluje princip Virtuální baterie Martin Klíma.

Při cestování na delší vzdálenost jsou klíčové hlavně rychlodobíjecí stanice, na

kterých může řidič dobít baterii za zhruba

pětačtyřicet minut. Těchto stanic otevřela

společnost E.ON v Česku již pětadvacet.

„Během letošního roku počítáme s výstavbou minimálně dalších 20 rychlodobíjecích stanic a jedné ultrarychlodobíjecí stanice s výkonem 150 kW neboli ultrafast

charger. Do roku 2020 tak plánujeme

spustit 50 rychlodobíjecích stanic a čtyři

ultrarychlé, zejména v blízkosti významných silničních koridorů, například u dálnic D1, D2, D5 nebo D8,” říká Martin

Klíma.

Cílem budování dobíječek je zapojení

České republiky do celoevropské sítě dobíjecích stanic, čemuž se E.ON věnuje například i v rámci projektu Next-E. Díky němu vznikne za podpory Evropské unie

252 nových nabíjecích stanic v šesti státech, z toho 30 bude ultrarychlých, které

elektřinu doplní doslova během několika

minut. Do projektu se kromě České republiky zapojilo Slovensko, Maďarsko,

Rumunsko, Slovinsko a Chorvatsko.