materiály l komponenty
NOVINKY
z produkce společnosti KTR
I přes celosvětovou pandemií koronaviru v posledních dvou letech se společnosti KTR
podařilo uvést na trh hned několik novinek. Patří mezi ně torzně pružná univerzální
spojka EVOLASTIC pro velmi širokou škálu použití, nebo pak mezihřídelová spojka
ROTEX ZRS, která je velmi důmyslně navržená pro překlenutí velkých vzdáleností
mezi hřídelemi. Tyhle dvě novinky jsme Vám již představili v předchozím vydání.
Další z novinek je ku příkladu nová řada vysoce torzně pružných spojek
SINULASTIC.
Nová řada vysoce
torzně pružných spojek
SINULASTIC
d
Se SINULASTIC představuje KTR novou
řadu vysoce torzně pružných kotoučových
spojek vyvinutých pro spojení vznětových
motorů a alternátorů elektrocentrál, těžkých
stavebních strojů, kompresorů, převodovek
a velkých hydraulických čerpadel. Tyto oblasti použití vyžadují obzvláště torzně měkké
spojky pro eliminaci vibrací hnacího ústrojí
generovaných vznětovým motorem.
SINULASTIC typ A
SINULASTIC typ B
Montáž externě zásuvné přírubové spojky SINULASTIC
Spojky SINULASTIC jsou konstruovány jako kotoučové s radiálním zatížením. Mezi
vnější přírubou a nábojem je použit vysoce torzně pružný elastomerový prvek tlumící torzní vibrace vytvářené hnacím motorem, respektive posouvá provozní
rozsah nad kritické otáčky. V závislosti na
tvrdosti elastomeru podle Shore je dosahováno torzních úhlů od 13 do 18°.
Jednou z výzev při vývoji této extrémně
torzně měkké spojky byl výpočet chování
hyperelastického materiálu, stejně jako
výběr materiálů a zkoušení různých spojovacích prvků, pro porovnání s cílovou modularitou v rámci řady. Na základě výpočtů FEM a testování na zkušebním zařízení
KTR v Rheine se konstruktéři rozhodli
u SINULASTIC typu „A” pro sinusový tvar
vnějšího okraje elastomerového kotouče,
který velmi těsně a pevně zabírá s přírubou.
Od tohoto tvaru je nakonec název řady
odvozen. Jochen Exner, manažer pro inovace v thinktanku KTR v Hildenu uvádí:
„Tato konstrukce se ukázala jako perfektní pro dosažení potřebných technických
parametrů v co nejmenším axiálním montážním prostoru, za druhé zajišťuje trvale
pevné spojení elastomeru a příruby i při
neustále se střídajícím zatížení a otáčkách,
za třetí po celou dobu životnosti zamezují praskání drážek elastomeru i při vysoce
dynamickém namáhání. Našli jsme zde
zajímavé možnosti.”
Koncepce je podpořena realizací a výrobou připojovací příruby pevně spojené
s elastomerem. V tomto případě se jedná
o díl svařený ze za studena lisovaného plechu s laserem vypálenou variabilní připojovací přírubou. Jochen Exner dodává: „Tato
velmi rozměrově stabilní a lehká konstrukce umožňuje vytvoření kontaktní mezery
podle požadavku a zároveň je velmi flexibilní při připojování spojky k setrvačníku.
Výsledná hladká styčná plocha má značné
výhody oproti klasickým litým, tedy drsným, povrchům hliníkových přírub.”
SINULASTIC typu „B” nemá pevné spojení mezi tvarovaným elestomerem a přírubou, místo toho je elestomerový kotouč
přímo navulkanizován na vnější stranu
hlubokotaženého prstence. Kontakt je realizován známým drážkováním BoWex na
vnitřní straně elastomeru. Jochen Exner
dále vysvětluje: „U tohoto typu využíváme
široké standardní portfolio nábojů BoWex, které nám umožnilo zvýšit maximální krouticí moment a schopnost posuvu
spojovacího prvku ve stejném montážním
prostoru. Dokonce je možné v hnacím
ústrojí i použití vysoce torzně pružného
kotoučového prvku jako úhlového spoje,
což u velkého množství aplikací umožňuje mnohem jednodušší konstrukci.”
Celkově řada SINULASTIC zahrnuje
čtyři typy, které jsou navzdory svým individuálním vlastnostem plně kompatibilní jak v geometrii připojení, nárocích
na montážní prostor a technických parametrech, takže pro každé použití ve hnacích soustavách nabídnou optimální řešení. Při uvedení na trh je k dispozici devět
velikostí s různými typy elastomerů pro
jmenovité krouticí momenty od 1 800 do
25 000 Nm.
p
www.ktr.com/cz
www.technikaatrh.cz
49