materiály l komponenty

NOVINKY

z produkce společnosti KTR

I přes celosvětovou pandemií koronaviru v posledních dvou letech se společnosti KTR

podařilo uvést na trh hned několik novinek. Patří mezi ně torzně pružná univerzální

spojka EVOLASTIC pro velmi širokou škálu použití, nebo pak mezihřídelová spojka

ROTEX ZRS, která je velmi důmyslně navržená pro překlenutí velkých vzdáleností

mezi hřídelemi. Tyhle dvě novinky jsme Vám již představili v předchozím vydání.

Další z novinek je ku příkladu nová řada vysoce torzně pružných spojek

SINULASTIC.

Nová řada vysoce

torzně pružných spojek

SINULASTIC

d

Se SINULASTIC představuje KTR novou

řadu vysoce torzně pružných kotoučových

spojek vyvinutých pro spojení vznětových

motorů a alternátorů elektrocentrál, těžkých

stavebních strojů, kompresorů, převodovek

a velkých hydraulických čerpadel. Tyto oblasti použití vyžadují obzvláště torzně měkké

spojky pro eliminaci vibrací hnacího ústrojí

generovaných vznětovým motorem.

SINULASTIC typ A

SINULASTIC typ B

Montáž externě zásuvné přírubové spojky SINULASTIC

Spojky SINULASTIC jsou konstruovány jako kotoučové s radiálním zatížením. Mezi

vnější přírubou a nábojem je použit vysoce torzně pružný elastomerový prvek tlumící torzní vibrace vytvářené hnacím motorem, respektive posouvá provozní

rozsah nad kritické otáčky. V závislosti na

tvrdosti elastomeru podle Shore je dosahováno torzních úhlů od 13 do 18°.

Jednou z výzev při vývoji této extrémně

torzně měkké spojky byl výpočet chování

hyperelastického materiálu, stejně jako

výběr materiálů a zkoušení různých spojovacích prvků, pro porovnání s cílovou modularitou v rámci řady. Na základě výpočtů FEM a testování na zkušebním zařízení

KTR v Rheine se konstruktéři rozhodli

u SINULASTIC typu „A” pro sinusový tvar

vnějšího okraje elastomerového kotouče,

který velmi těsně a pevně zabírá s přírubou.

Od tohoto tvaru je nakonec název řady

odvozen. Jochen Exner, manažer pro inovace v thinktanku KTR v Hildenu uvádí:

„Tato konstrukce se ukázala jako perfektní pro dosažení potřebných technických

parametrů v co nejmenším axiálním montážním prostoru, za druhé zajišťuje trvale

pevné spojení elastomeru a příruby i při

neustále se střídajícím zatížení a otáčkách,

za třetí po celou dobu životnosti zamezují praskání drážek elastomeru i při vysoce

dynamickém namáhání. Našli jsme zde

zajímavé možnosti.”

Koncepce je podpořena realizací a výrobou připojovací příruby pevně spojené

s elastomerem. V tomto případě se jedná

o díl svařený ze za studena lisovaného plechu s laserem vypálenou variabilní připojovací přírubou. Jochen Exner dodává: „Tato

velmi rozměrově stabilní a lehká konstrukce umožňuje vytvoření kontaktní mezery

podle požadavku a zároveň je velmi flexibilní při připojování spojky k setrvačníku.

Výsledná hladká styčná plocha má značné

výhody oproti klasickým litým, tedy drsným, povrchům hliníkových přírub.”

SINULASTIC typu „B” nemá pevné spojení mezi tvarovaným elestomerem a přírubou, místo toho je elestomerový kotouč

přímo navulkanizován na vnější stranu

hlubokotaženého prstence. Kontakt je realizován známým drážkováním BoWex na

vnitřní straně elastomeru. Jochen Exner

dále vysvětluje: „U tohoto typu využíváme

široké standardní portfolio nábojů BoWex, které nám umožnilo zvýšit maximální krouticí moment a schopnost posuvu

spojovacího prvku ve stejném montážním

prostoru. Dokonce je možné v hnacím

ústrojí i použití vysoce torzně pružného

kotoučového prvku jako úhlového spoje,

což u velkého množství aplikací umožňuje mnohem jednodušší konstrukci.”

Celkově řada SINULASTIC zahrnuje

čtyři typy, které jsou navzdory svým individuálním vlastnostem plně kompatibilní jak v geometrii připojení, nárocích

na montážní prostor a technických parametrech, takže pro každé použití ve hnacích soustavách nabídnou optimální řešení. Při uvedení na trh je k dispozici devět

velikostí s různými typy elastomerů pro

jmenovité krouticí momenty od 1 800 do

25 000 Nm.

p

www.ktr.com/cz

www.technikaatrh.cz

49