56
služby l podpora výroby
Společnosti vidí pandemii
jako příležitost k růstu
Rok od nástupu pandemie prošly organizace na celém
světě významnými transformacemi ve snaze zvýšit agilitu
a dosáhnout vyšší efektivity.
V Evropě 86,7 % manažerů souhlasí s tím,
že COVID-19 způsobil významné změny
v jejich provozních procesech, přičemž
84,5 % respondentů uvedlo, že urychlil digitální transformaci. To jsou jen některé
závěry Global Managed Services Reportu
2021 společnosti NTT, předního světového poskytovatele technologických služeb.
Změny provozních procesů spolu s akcelerací digitální transformace poskytly organizacím příležitost k úpravě technologických strategií a jejich sladění s obchodními
prioritami. Navzdory tomu ovšem přetrvávají rozdíly v prioritách mezi IT oddělením
a ostatními odděleními. Paradoxní je, že
pracovníci IT nevidí tak velký přínos technologií jako jejich kolegové ve firmě. Celosvětově je 69,9 % zástupců oddělení financí, obchodu, provozu apod. přesvědčeno
o klíčovém přínosu technologické strategie,
která přímo podporuje obchodní a provozní cíle organizace, avšak pouze 48,0 % IT
týmů jí dává stejnou prioritu. 69,6 % respondentů z oddělení financí, obchodu
a provozu považuje rychlost a agilitu za klíčové součásti technologické strategie, za
pravdu jim ale dává pouze 53,4 % IT týmů.
Damian Skendrovic, Executive Vice President z NTT Ltd. dodává: „Nebývalé výzvy, kterým COVID-19 vystavil podniky,
posunuly otázku sladění mezi byznysem
a IT ještě více do popředí zájmu. Porozumění klíčovým cílům společnosti na všech
jejích úrovních i nadále zůstává ne zcela
naplněnou prioritou. Díky skutečnosti, že
technologie a agilita společností jsou stále
důležitější, již není sladění priorit otázkou
volby, ale klíčovým tématem pro udržitelnost podnikání. ”
Odvážní a smělí vítězí
d
Globální společnosti se snaží posílit svou
odolnost a výzkum NTT ukazuje významné
T+T T e c h n i k a a t r h 3 / 2 0 2 1
rozdíly v přístupu k dosažení tohoto cíle.
Zatímco některé společnosti považují
optimalizaci nákladů za zásadní při zvyšování konkurenceschopnosti, jiní jsou odvážnější v hledání nových příležitostí. Považují pandemii za šanci využít tržní
příležitosti k růstu, přičemž k dosažení tohoto cíle se 33,8 % společností zaměřuje
na využití nových technologií.
Tento podíl stoupá na 41,7 %, pokud má
společnost v současné době alespoň tři
čtvrtiny svých IT služeb spravovaných třetími stranami. Pokud společnost nemá téměř žádné ze svých IT služeb spravovaných třetí stranou, podíl významně klesá
na pouhých 25,7 %.
Organizace, které považují poskytovatele služeb za důležitou součást své strategie, jsou obecně považovány za lídry ve
svém oboru. Z těch, pro které poskytovatelé služeb nejsou příliš důležití nebo nejsou důležití vůbec, jsou pouze 2 % „lídry”, zatímco 62 % ve svých oborech
významně nevyniká.
Společnost ISG, která je klientem NTT,
má vizi stát se nejdynamičtější světovou
společností v oblasti komerčního stavebnictví. „Když budujeme naši pozici nejdynamičtější stavební společnosti na světě,
musíme optimalizovat naše ICT, abychom
se zaměřili na poskytování nových digitálních produktů a tvorbu přidané hodnoty při
využití našich dat. Díky spolupráci se společností NTT máme plnou kontrolu a můžeme NTT svěřit automatizaci a provoz pracovních úloh založených na Microsoft
Azure.”
„I když ne všechny společnosti považují
radikální změny na trhu za příležitost, jedna třetina se aktivně snaží adaptovat a využít související inovace ve svůj prospěch;
zejména v oblasti distribuované pracovní
síly a inovativních technologií,” říká
Skendrovic a dodává: „Odvážné společnosti přistupují ke své odolnosti s odhodláním inovovat; a důvěryhodní technologičtí partneři jim pomáhají tohoto cíle
dosáhnout.”
Rovněž společnosti v České republice,
které se významně posunuly ve své digitální transformaci, věnují oproti ostatním
více času vývoji softwaru a rozvoji nových
technologií, stejně jako spolupráci při plnění klíčových obchodních cílů napříč organizací. Nově se také IT týmy ve větší míře zaměřují na partnerství s externími
poskytovateli IT služeb. „Zde vidíme velký
rozdíl mezi aktuálním přístupem těchto firem ke spolupráci s poskytovateli řízených služeb, kteří chápou obchodní cíle
klienta a pomáhají je naplňovat a konzervativním přístupem, který akcentoval zejména úsporu nákladů a prostou náhradu
interního zdroje za zdroj externí,” dodává
Radek Stehno, Senior Services Architect
NTT Czech Republic.
Současné a budoucí potřeby, zn. rychle
Zatímco v Evropě 88,2 % top manažerů
souhlasí s tím, že pro jejich strategii je zásadní nová technologie, méně než třetina
(30,3 %) věří, že jejich stávající technologie je dostačující pro splnění okamžitých
cílů organizace.
„IT týmy se musely přizpůsobit rychlé
změně. A zatímco jejich interní zákazníci
očekávají, že budou ve svých dodávkách
agilní, IT je zatíženo zvládáním svých
vlastních výzev – od správy dodavatelů,
přes integraci různorodých systémů, zastaralou infrastrukturu a nové technologie, až po rozpočtová omezení a nedostatek kompetencí pro naplnění měnících se
požadavků organizace,„ říká Skendrovic.
Vzhledem k tomu, že se rychlost uvedení na trh stává primární konkurenční výhodou, je digitální transformace klíčová. Odvážné organizace mají o 50 % vyšší
pravděpodobnost, že dosáhnou optimalizace při digitální transformaci, k čemuž
mimo jiné využijí řízené služby od třetích
stran pro více než polovinu svého IT.
Snížení tlaku při správě narůstající infrastruktury, adopce DevOps politik a automatizace platforem umožňuje IT týmům transformovat své provozní
postupy a v konečném důsledku vede ke
snížení střední doby opravy (MTTR), optimalizaci nákladů a aktivní podpoře plnění
cílů společnosti.
Skendrovic uzavírá: „I když změna není
vždy vnímána jako pozitivní, je třeba si
uvědomit, že transformace přináší nové
příležitosti a inovace.”
p
www.global.ntt