4
46
obrábění l tváření l svařování
Efektivita výroby znamená
včasné dodání produktu
a spokojenost zákazníků
Výrobní provoz se snaží
o co nejefektivnější
a včasné vyrobení
určitého počtu dílů
v požadované kvalitě.
Co je to však efektivita?
Tradičně ji definovala
návratnost investic
a úspěch se posuzoval
v měřítku nepřetržitých
výrobních sérií tisíců nebo
stovek tisíců produktů
a dodržení stabilní
produktivity jednoho
či více strojů. Z tohoto
pohledu byl považován
za efektivní stroj, který
běžel a vyráběl díly.
ilustrační obr. Seco Tools
škály objednávek jednotlivých zákazníků.
Důležitý je konečný výsledek: včasné dodání výrobků a spokojenost zákazníků.
Kontrola kvality
y
V současné situaci však převažuje nízkoobjemová výroba s vysokou variabilitou,
přizpůsobující se různým potřebám zákazníků. Velikost série může být v rozsahu od
stovek kusů až po jednotlivé. A tak, i když
všechny stroje provozu nepřetržitě vyrábějí, musí zákazníci mnohdy na objednané
díly čekat. Strategie velkoobjemové výroby jsou v konfliktu s flexibilitou a komplexními požadavky na plánování výroby nízkoobjemové.
V moderním výrobním prostředí spočívá
skutečná efektivita výroby v pružném nastavení rovnováhy mezi maximální produktivitou a včasným vyřízením široké
d
Při vyvažování výkonu produkce vůči požadavkům na výrobu je třeba dbát na udržení kvality produktů. Nekvalitně provedené díly způsobují neplánované změny
v harmonogramech výroby, stojí čas a peníze a vedou ke zpoždění dodávek. Nouzové plánování pak vyústí v přerušování
výroby a prostoje strojů. Následkem řešení nepředvídaných problémů v souvislosti
s výpadky výroby se znásobují i náklady
na práci.
Výrobní kvalita obrobku se obecně definuje jako splnění požadavků na přesnost
rozměrů a jakost povrchu. Další měřítko
kvality, schopnost včasného dodání, lze
označovat jako kvalitu procesní. Výrobce
musí mít procesy pod kontrolou do té míry,
že čas plánovaný na výrobu bude dostatečný k dokončení všech prací i dodání zboží k
zákazníkovi v dohodnutém termínu.
Spokojenost zákazníků
versus p
profitabilita
d
Stroje ve výrobě mohou běžet nepřetržitě, ale pokud zákazníky odradí neschopnost dodat výrobek včas a přestanou zadávat zakázky, hrozí obchodní neúspěch.
Uspokojení zákazníků představuje hlavní
cíl, avšak bezvýhradná koncentrace na jejich spokojenost může ohrozit ziskovost.
Zaměření na zákazníka je zásadní, ale při
plnění požadavků na počty kusů, nároků
na kvalitu a smluvených termínů dodání je
současně třeba dbát i na udržení maximální úrovně využití vybavení provozu.
Sliby a p
y plánování
d
Úspěšná výroba zahrnuje koordinovanou
interakci různých skupin v rámci výrobní
organizace. Jedna skupina slibuje zákazníkům výsledné parametry nákladů, kvality a
dodacích lhůt objednaných dílů. Ostatní
skupiny v organizaci, mezi které patří konstrukce, oddělení nákupu, pracovníci ve
výrobě a administrativa, se starají o to, aby
byly tyto sliby dodrženy. Pro různé skupiny je i definice efektivity odlišná. Obrobna potřebuje optimalizovat jednotlivé
T+T T e c h n i k a a t r h 3 / 2 0 1 9