4

46

obrábění l tváření l svařování

Efektivita výroby znamená

včasné dodání produktu

a spokojenost zákazníků

Výrobní provoz se snaží

o co nejefektivnější

a včasné vyrobení

určitého počtu dílů

v požadované kvalitě.

Co je to však efektivita?

Tradičně ji definovala

návratnost investic

a úspěch se posuzoval

v měřítku nepřetržitých

výrobních sérií tisíců nebo

stovek tisíců produktů

a dodržení stabilní

produktivity jednoho

či více strojů. Z tohoto

pohledu byl považován

za efektivní stroj, který

běžel a vyráběl díly.

ilustrační obr. Seco Tools

škály objednávek jednotlivých zákazníků.

Důležitý je konečný výsledek: včasné dodání výrobků a spokojenost zákazníků.

Kontrola kvality

y

V současné situaci však převažuje nízkoobjemová výroba s vysokou variabilitou,

přizpůsobující se různým potřebám zákazníků. Velikost série může být v rozsahu od

stovek kusů až po jednotlivé. A tak, i když

všechny stroje provozu nepřetržitě vyrábějí, musí zákazníci mnohdy na objednané

díly čekat. Strategie velkoobjemové výroby jsou v konfliktu s flexibilitou a komplexními požadavky na plánování výroby nízkoobjemové.

V moderním výrobním prostředí spočívá

skutečná efektivita výroby v pružném nastavení rovnováhy mezi maximální produktivitou a včasným vyřízením široké

d

Při vyvažování výkonu produkce vůči požadavkům na výrobu je třeba dbát na udržení kvality produktů. Nekvalitně provedené díly způsobují neplánované změny

v harmonogramech výroby, stojí čas a peníze a vedou ke zpoždění dodávek. Nouzové plánování pak vyústí v přerušování

výroby a prostoje strojů. Následkem řešení nepředvídaných problémů v souvislosti

s výpadky výroby se znásobují i náklady

na práci.

Výrobní kvalita obrobku se obecně definuje jako splnění požadavků na přesnost

rozměrů a jakost povrchu. Další měřítko

kvality, schopnost včasného dodání, lze

označovat jako kvalitu procesní. Výrobce

musí mít procesy pod kontrolou do té míry,

že čas plánovaný na výrobu bude dostatečný k dokončení všech prací i dodání zboží k

zákazníkovi v dohodnutém termínu.

Spokojenost zákazníků

versus p

profitabilita

d

Stroje ve výrobě mohou běžet nepřetržitě, ale pokud zákazníky odradí neschopnost dodat výrobek včas a přestanou zadávat zakázky, hrozí obchodní neúspěch.

Uspokojení zákazníků představuje hlavní

cíl, avšak bezvýhradná koncentrace na jejich spokojenost může ohrozit ziskovost.

Zaměření na zákazníka je zásadní, ale při

plnění požadavků na počty kusů, nároků

na kvalitu a smluvených termínů dodání je

současně třeba dbát i na udržení maximální úrovně využití vybavení provozu.

Sliby a p

y plánování

d

Úspěšná výroba zahrnuje koordinovanou

interakci různých skupin v rámci výrobní

organizace. Jedna skupina slibuje zákazníkům výsledné parametry nákladů, kvality a

dodacích lhůt objednaných dílů. Ostatní

skupiny v organizaci, mezi které patří konstrukce, oddělení nákupu, pracovníci ve

výrobě a administrativa, se starají o to, aby

byly tyto sliby dodrženy. Pro různé skupiny je i definice efektivity odlišná. Obrobna potřebuje optimalizovat jednotlivé

T+T T e c h n i k a a t r h 3 / 2 0 1 9