Nokian_c.qxd

13.3.2018

8:25

Page 63

63

redakční testy l aktuality

a riskovat několik přejezdů horských průsmyků v nadmořské výšce přes 2 200 m.

Protože jsem přesně věděl, kam jedu, nedbal jsem volání kamarádů: „Netrhej partu,

někde zakufruješ a my pro Tebe budeme

vysílat záchranu.” No a vydal se z Toblachu

krásným údolím, které je doslova rájem

běžkařů směrem na legendární Cortinu

d'Ampezzo. Už dopředu jsem věděl, že na

mě ve vysokohorských sedlech bude čekat

souvislá vrstva sněhu na silnici, která prověří OCTAVII s nově obutými Nokiany WR

D4. Co jsem však jen tušil z předpovědi,

se stalo realitou. Ze slunného Toblachu

nás v Cortině přivítalo sněžení, které silnici nadělilo během několika okamžiků asi

5–10 cm nového sněhu. Čím jsme jeli výše, tím sněhové pokrývky přibývalo. Pasažéři v autě přestali poslouchat své mp3

přehrávače a začali se ptát, kdy z kufru vytáhnu řetězy a nasadím je na přední hnací

kola.

Nokian WR D4

= virtuóz na svěhu

d

Moje zpočátku velmi opatrná jízda se díky

technologii WR D4 stala příjemnou zábavou. Drobné rouhání k měkké směsi pneumatik na dálnici vystřídalo nadšení z výborné přilnavosti na sněhu. Jak jsem se zmínil

úvodem, plně naložené auto s výrazně zatíženou zadní nápravou je u OCTAVIE trochu nevýhodnou variantou cesty do hor.

Nicméně jsem zjistil, že mírně odlehčený předek auta v kombinaci s novým obutím si skvěle poradí s čerstvě napadaným

sněhem. Kvality pneumatik jsem ocenil

i při průjezdech míst s ledovým podkladem. Netrpělivě jsem čekal, jak si auto poradí s nástrahami v podobě místy až 10%

stoupání a zatáčkami 180° v kombinaci

s čerstvým sněhem při absenci silničářů.

150 km na sněhu a ledu

d

150 kilometrů zasněženými silnicemi bylo

sice prověřením řidičských schopností, ale

v kombinaci nových WR D4 se známým

osvědčeným autem to byly příjemné 2,5 hodiny testů bez nutnosti použít sněhové řetězy. Unikátní uspořádání částic pryžové

směsi Nokian Twin Trac Silica, která obsahuje přírodní pryž, siliku a řepkový olej, zajišťuje špičkovou výkonnost pro sníh a přilnavost za mokra. Tato moderní inovace

směsi vylepšuje jízdní stabilitu a odolnost

proti opotřebení. Velké množství přírodní

pryže a řepkového oleje zajišťují, že výtečné zimní přilnavé vlastnosti zůstanou

stejné i při změně teploty a po najetí velkého počtu kilometrů. Extrémně nízký valivý odpor má za následek nízkou spotřebu paliva. Díky technologii WR D4 při

odvádění rozbředlého sněhu, tzn. šikmému profilování na zadní hraně bloku vystřeluje při jízdě pneumatika vodu a rozbředlý sníh z drážek, čímž zajišťuje

dokonalou trakci vozu. Posádka vozu pochopila mé občasné pousmání při míjení

pomalujedoucích nebo stojících Focusů,

Passatů či Touaregů. Venkovní teplota

–10 °C a souvislá vrstva sněhu nebyly výraznou překážkou.

Ať jsem přesný, občas si do kopce asistent

prokluzu zapracoval, zejména v příkřejších fázích stoupání a velmi ostrých zatáčkách, nicméně auto jelo zcela bezpečně

s mírným prokluzem předních kol bez

smyku zadních pneumatik. Naopak z kopce dolů nové pneumatiky nevyžadovaly

spolupráci elektroniky a ABS neseplo ani

jednou. Teprve až při mém záměrně přehnaném dupnutí na brzdu se ABS ozvalo.

Souhlasím s textem výrobce

d

Existují pneumatiky pro náročné podmínky. Potom také pneumatiky do opravdu

mimořádně špatného počasí. A potom

pneumatiky, které fungují i v opravdu extrémním prostředí. No a pak jsou tu ještě

pneumatiky Nokian Tyres.

Zhodnocení Nokian WR D4

d

suchá dálnice

mokrá dálnice

suchá horská silnice

horská silnice se sněhem

horská silnice s ledem

horská silnice pokrytá solí

spotřeba (2l TDI, 103 kW = 5,9 l)

www.nokiantyres.cz

www.technikaatrh.cz