Nokian_c.qxd
13.3.2018
8:25
Page 63
63
redakční testy l aktuality
a riskovat několik přejezdů horských průsmyků v nadmořské výšce přes 2 200 m.
Protože jsem přesně věděl, kam jedu, nedbal jsem volání kamarádů: „Netrhej partu,
někde zakufruješ a my pro Tebe budeme
vysílat záchranu.” No a vydal se z Toblachu
krásným údolím, které je doslova rájem
běžkařů směrem na legendární Cortinu
d'Ampezzo. Už dopředu jsem věděl, že na
mě ve vysokohorských sedlech bude čekat
souvislá vrstva sněhu na silnici, která prověří OCTAVII s nově obutými Nokiany WR
D4. Co jsem však jen tušil z předpovědi,
se stalo realitou. Ze slunného Toblachu
nás v Cortině přivítalo sněžení, které silnici nadělilo během několika okamžiků asi
5–10 cm nového sněhu. Čím jsme jeli výše, tím sněhové pokrývky přibývalo. Pasažéři v autě přestali poslouchat své mp3
přehrávače a začali se ptát, kdy z kufru vytáhnu řetězy a nasadím je na přední hnací
kola.
Nokian WR D4
= virtuóz na svěhu
d
Moje zpočátku velmi opatrná jízda se díky
technologii WR D4 stala příjemnou zábavou. Drobné rouhání k měkké směsi pneumatik na dálnici vystřídalo nadšení z výborné přilnavosti na sněhu. Jak jsem se zmínil
úvodem, plně naložené auto s výrazně zatíženou zadní nápravou je u OCTAVIE trochu nevýhodnou variantou cesty do hor.
Nicméně jsem zjistil, že mírně odlehčený předek auta v kombinaci s novým obutím si skvěle poradí s čerstvě napadaným
sněhem. Kvality pneumatik jsem ocenil
i při průjezdech míst s ledovým podkladem. Netrpělivě jsem čekal, jak si auto poradí s nástrahami v podobě místy až 10%
stoupání a zatáčkami 180° v kombinaci
s čerstvým sněhem při absenci silničářů.
150 km na sněhu a ledu
d
150 kilometrů zasněženými silnicemi bylo
sice prověřením řidičských schopností, ale
v kombinaci nových WR D4 se známým
osvědčeným autem to byly příjemné 2,5 hodiny testů bez nutnosti použít sněhové řetězy. Unikátní uspořádání částic pryžové
směsi Nokian Twin Trac Silica, která obsahuje přírodní pryž, siliku a řepkový olej, zajišťuje špičkovou výkonnost pro sníh a přilnavost za mokra. Tato moderní inovace
směsi vylepšuje jízdní stabilitu a odolnost
proti opotřebení. Velké množství přírodní
pryže a řepkového oleje zajišťují, že výtečné zimní přilnavé vlastnosti zůstanou
stejné i při změně teploty a po najetí velkého počtu kilometrů. Extrémně nízký valivý odpor má za následek nízkou spotřebu paliva. Díky technologii WR D4 při
odvádění rozbředlého sněhu, tzn. šikmému profilování na zadní hraně bloku vystřeluje při jízdě pneumatika vodu a rozbředlý sníh z drážek, čímž zajišťuje
dokonalou trakci vozu. Posádka vozu pochopila mé občasné pousmání při míjení
pomalujedoucích nebo stojících Focusů,
Passatů či Touaregů. Venkovní teplota
–10 °C a souvislá vrstva sněhu nebyly výraznou překážkou.
Ať jsem přesný, občas si do kopce asistent
prokluzu zapracoval, zejména v příkřejších fázích stoupání a velmi ostrých zatáčkách, nicméně auto jelo zcela bezpečně
s mírným prokluzem předních kol bez
smyku zadních pneumatik. Naopak z kopce dolů nové pneumatiky nevyžadovaly
spolupráci elektroniky a ABS neseplo ani
jednou. Teprve až při mém záměrně přehnaném dupnutí na brzdu se ABS ozvalo.
Souhlasím s textem výrobce
d
Existují pneumatiky pro náročné podmínky. Potom také pneumatiky do opravdu
mimořádně špatného počasí. A potom
pneumatiky, které fungují i v opravdu extrémním prostředí. No a pak jsou tu ještě
pneumatiky Nokian Tyres.
Zhodnocení Nokian WR D4
d
suchá dálnice
mokrá dálnice
suchá horská silnice
horská silnice se sněhem
horská silnice s ledem
horská silnice pokrytá solí
spotřeba (2l TDI, 103 kW = 5,9 l)
www.nokiantyres.cz
www.technikaatrh.cz