V superpočítači SKODA AUTO je kladen důraz na
kvalitu každé komponenty, např. switche.
Technici a vývojáři můžou díky superpočítači prověřit mnohonásobně víc možností
než v reálných fyzických testech, navíc
v kratším čase a s nižšími náklady. Neznamená to absolutní opuštění klasických
metod, ale jejich omezení na nezbytnou
míru. Designéři dál pracují i s hliněnými
modely, chystané auto se testuje i fyzicky.
Pomocí výpočetních simulací se však vývoj dá urychlit a zefektivnit. „Když provedu reálný crash test s fyzickým vozem,
mohu následně jen vyhodnotit výsledek,”
říká Tomáš Kubr, vedoucí oddělení vývoje
funkčnosti. „Když se po vyhodnocení
crash testu rozhodnu otestovat ještě něco
jiného, musel bych rozbít další auto. Kdežto se superpočítačem jen změním zadání
a můžu test opakovat.” Například při vývoji SUV ŠKODA KODIAQ bylo 99 %
crash testů provedeno v počítači a jen 1 %
na skutečných vozech.
81
I aerodynamika interiéru vozu je věda.
Klimatizování a topení v autě je i otázkou
bezpečnosti. Řidič musí být čilý a schopný
rychle reagovat na nenadálé situace v provozu. V zimě musí zase auto rychle rozmrznout a odmlžit se. „Konkrétně rozmrazování je poměrně složitý fyzikální jev,
který bychom bez superpočítače mohli
těžko simulovat,” popisuje Jan Jagrik, vedoucí oddělení aerodynamiky ve ŠKODA
AUTO. „Vrstva ledu ležící na skle změní
díky ofukování teplým vzduchem z topení
dvakrát své skupenství. Modelovat v jedné simulaci všechna skupenství není jednoduché a tohle všechno umíme nejen
spočítat, ale i zobrazit ve 3D,” dodává.
Superpočítač je nezbytný i během vývoje motorů. Důležitá podmínka pasivní bezpečnosti je zabránění úniku paliva
v případě nehody. Oddělení, které se zabývá vývojem motorů, navrhuje mimo jiné také speciální výztuhy, které při nárazu
chrání díly proti jejich poškození. Všechna
tato konstrukční opatření jsou navrhována
a ověřována výpočtem a simulací nárazu
na počítači. Výpočty datového centra šetří čas na výrobu a reálné testy vozů ve vývojové fázi. V nárazové zkoušce se na reálném vozidle pak výpočtem ověřené
konstrukční opatření otestuje.
Počítač sám by ale nemohl fungovat bez
lidské obsluhy. „Člověk je nenahraditelný,”
uzavírá téma Jan Jagrik. „Superpočítač dokáže vygenerovat řadu výsledků a výpočtů, ale přemýšlet nad nimi musí expert,
který pak rozhoduje o úpravách, které vedou nejkratší cestou k dosažení požadovaných vlastností vyvíjeného vozu.” p
Hledáme nové kolegy do oddělení Technického vývoje ve
ŠKODA AUTO. Pojďte s námi provádět virtuální i reálné
zkoušky a simulovat crash testy vozů budoucnosti.
Plánů máme spousty.
Vyberte si pozici podle svých představ na adrese:
www.skoda-kariera.cz/vyvoj
ORDERFOX.com a Celeritive
Pro ORDERFOX.com velkým potěšením,
že kromě partnerství s Autodeskem® může
oznámit další strategické partnerství. A to
s Celeritive Technologies, vývojářem VoluMill™ a VoluTurn™, čímž se výrazně zvýší
efektivita služeb. ORDERFOX.com spojuje
výrobce CNC, nákupčí a jejich dodavatelské průmysly a otevírá tak nové obchodní
možnosti. Celeritive Technologies se koncentruje na to, aby rozsáhlé průmyslové
know how bylo efektivně využíváno a současně má spolehlivá softwarová řešení, která „prostě fungují”. Směrodatné partnerství,
které má kromě mnoha výhod za cíl také
růst průmyslového sektoru a jeho partnerských podniků.
Současně Celeritive prezentuje nové
softwarové řešení – VoluMill NEXION Essentials™ je na platformě nezávislý software k optimalizaci drah nástrojů pro hrubé frézování a je kompatibilní s každým
CAD- nebo CAM-systémem. V kombinaci
s bezplatnou CNC platformou.
p
ORDERFOX.com
www.technikaatrh.cz
inzerce
služby l podpora výroby l rozhovor