V superpočítači SKODA AUTO je kladen důraz na

kvalitu každé komponenty, např. switche.

Technici a vývojáři můžou díky superpočítači prověřit mnohonásobně víc možností

než v reálných fyzických testech, navíc

v kratším čase a s nižšími náklady. Neznamená to absolutní opuštění klasických

metod, ale jejich omezení na nezbytnou

míru. Designéři dál pracují i s hliněnými

modely, chystané auto se testuje i fyzicky.

Pomocí výpočetních simulací se však vývoj dá urychlit a zefektivnit. „Když provedu reálný crash test s fyzickým vozem,

mohu následně jen vyhodnotit výsledek,”

říká Tomáš Kubr, vedoucí oddělení vývoje

funkčnosti. „Když se po vyhodnocení

crash testu rozhodnu otestovat ještě něco

jiného, musel bych rozbít další auto. Kdežto se superpočítačem jen změním zadání

a můžu test opakovat.” Například při vývoji SUV ŠKODA KODIAQ bylo 99 %

crash testů provedeno v počítači a jen 1 %

na skutečných vozech.

81

I aerodynamika interiéru vozu je věda.

Klimatizování a topení v autě je i otázkou

bezpečnosti. Řidič musí být čilý a schopný

rychle reagovat na nenadálé situace v provozu. V zimě musí zase auto rychle rozmrznout a odmlžit se. „Konkrétně rozmrazování je poměrně složitý fyzikální jev,

který bychom bez superpočítače mohli

těžko simulovat,” popisuje Jan Jagrik, vedoucí oddělení aerodynamiky ve ŠKODA

AUTO. „Vrstva ledu ležící na skle změní

díky ofukování teplým vzduchem z topení

dvakrát své skupenství. Modelovat v jedné simulaci všechna skupenství není jednoduché a tohle všechno umíme nejen

spočítat, ale i zobrazit ve 3D,” dodává.

Superpočítač je nezbytný i během vývoje motorů. Důležitá podmínka pasivní bezpečnosti je zabránění úniku paliva

v případě nehody. Oddělení, které se zabývá vývojem motorů, navrhuje mimo jiné také speciální výztuhy, které při nárazu

chrání díly proti jejich poškození. Všechna

tato konstrukční opatření jsou navrhována

a ověřována výpočtem a simulací nárazu

na počítači. Výpočty datového centra šetří čas na výrobu a reálné testy vozů ve vývojové fázi. V nárazové zkoušce se na reálném vozidle pak výpočtem ověřené

konstrukční opatření otestuje.

Počítač sám by ale nemohl fungovat bez

lidské obsluhy. „Člověk je nenahraditelný,”

uzavírá téma Jan Jagrik. „Superpočítač dokáže vygenerovat řadu výsledků a výpočtů, ale přemýšlet nad nimi musí expert,

který pak rozhoduje o úpravách, které vedou nejkratší cestou k dosažení požadovaných vlastností vyvíjeného vozu.” p

Hledáme nové kolegy do oddělení Technického vývoje ve

ŠKODA AUTO. Pojďte s námi provádět virtuální i reálné

zkoušky a simulovat crash testy vozů budoucnosti.

Plánů máme spousty.

Vyberte si pozici podle svých představ na adrese:

www.skoda-kariera.cz/vyvoj

ORDERFOX.com a Celeritive

Pro ORDERFOX.com velkým potěšením,

že kromě partnerství s Autodeskem® může

oznámit další strategické partnerství. A to

s Celeritive Technologies, vývojářem VoluMill™ a VoluTurn™, čímž se výrazně zvýší

efektivita služeb. ORDERFOX.com spojuje

výrobce CNC, nákupčí a jejich dodavatelské průmysly a otevírá tak nové obchodní

možnosti. Celeritive Technologies se koncentruje na to, aby rozsáhlé průmyslové

know how bylo efektivně využíváno a současně má spolehlivá softwarová řešení, která „prostě fungují”. Směrodatné partnerství,

které má kromě mnoha výhod za cíl také

růst průmyslového sektoru a jeho partnerských podniků.

Současně Celeritive prezentuje nové

softwarové řešení – VoluMill NEXION Essentials™ je na platformě nezávislý software k optimalizaci drah nástrojů pro hrubé frézování a je kompatibilní s každým

CAD- nebo CAM-systémem. V kombinaci

s bezplatnou CNC platformou.

p

ORDERFOX.com

www.technikaatrh.cz

inzerce

služby l podpora výroby l rozhovor