114
p
pohony I automatizace I pøevody I tribologie
VŠECHNO
JE JINAK!
Jak známo, vývoj
probíhá neustále.
V okamžiku, kdy
se všechno zdá být
neměnné a dokončené,
objeví se změna,
která vše téměř obrátí
naruby. V historii
bychom našli nesčetně
příkladů se stejným
úkazem. Změny, které
v celém světě probíhají,
jsou stále rychlejší,
a dokonce jsme pro
ně našli pojmenování
Industry 4.0. Nastupující
spojení virtuálního světa
s reálným je skutečností
a přináší neobvyklé
novinky všude,
kam se podíváme.
1
Nejinak je tomu v oboru pneumatiky,
nebo snad mechatroniky. Co by se mohlo změnit na obvyklém principu? Signály z řízení ovládají ventily, jejich spínání
uvádí do chodu pneumatické pohony
a rychlost a síla pohybu se typicky nastavuje ručně škrticími a redukčními ventily.
Jenže přichází digitalizace pneumatiky
v podobě Festo Motion Terminal VTEM
(obr. 1 - VTEM).
nezávisle požadovaný tlak či průtok
(obr. 2 - rozpad ventilu). Veškerá regulace je energeticky úsporná, tichá a rychlá – nemá v tomto smyslu zatím žádnou
konkurenci.
Software? Software!
2
POKUD BYSTE RÁDI VIDĚLI
MOTION TERMINAL
NA VLASTÍ OČI, NAVŠTIVTE
STÁNEK FESTO
NA VELETRHU MSV 2018
(HALA V, Č. STÁNKU 115).
Jak p
pracuje VTEM
j
d
Festo Motion Terminal využívá symbiózy nových technologií: například dvojice piezoventilů regulují velmi rychle
a přesně řídicí tlak, který následně definuje chování čtyř sedlových ventilů,
zapojených do můstku. Každý ze dvou
výstupů ventilu pak poskytuje zcela
T+T T e c h n i k a a t r h 1 0 / 2 0 1 8
d
Co je tedy jinak? Na první pohled nic zásadního, stlačený vzduch se využívá pořád
stejně. Jenže pohyb pohonů lze libovolně
měnit v kterémkoliv okamžiku. Škrticí ventily jsou
K DISPOZICI VÁM BUDOU
ODBORNÍ PORADCI
A TECHNIČTÍ SPECIALISTÉ,
KTEŘÍ RÁDI ZODPOVÍ
VEŠKERÉ DOTAZY TÝKAJÍCÍ
SE JAK VTEM, TAK I VŠECH
OSTATNÍCH VÝROBKŮ
A SLUŽEB FESTO.