114

p

pohony I automatizace I pøevody I tribologie

VŠECHNO

JE JINAK!

Jak známo, vývoj

probíhá neustále.

V okamžiku, kdy

se všechno zdá být

neměnné a dokončené,

objeví se změna,

která vše téměř obrátí

naruby. V historii

bychom našli nesčetně

příkladů se stejným

úkazem. Změny, které

v celém světě probíhají,

jsou stále rychlejší,

a dokonce jsme pro

ně našli pojmenování

Industry 4.0. Nastupující

spojení virtuálního světa

s reálným je skutečností

a přináší neobvyklé

novinky všude,

kam se podíváme.

1

Nejinak je tomu v oboru pneumatiky,

nebo snad mechatroniky. Co by se mohlo změnit na obvyklém principu? Signály z řízení ovládají ventily, jejich spínání

uvádí do chodu pneumatické pohony

a rychlost a síla pohybu se typicky nastavuje ručně škrticími a redukčními ventily.

Jenže přichází digitalizace pneumatiky

v podobě Festo Motion Terminal VTEM

(obr. 1 - VTEM).

nezávisle požadovaný tlak či průtok

(obr. 2 - rozpad ventilu). Veškerá regulace je energeticky úsporná, tichá a rychlá – nemá v tomto smyslu zatím žádnou

konkurenci.

Software? Software!

2

POKUD BYSTE RÁDI VIDĚLI

MOTION TERMINAL

NA VLASTÍ OČI, NAVŠTIVTE

STÁNEK FESTO

NA VELETRHU MSV 2018

(HALA V, Č. STÁNKU 115).

Jak p

pracuje VTEM

j

d

Festo Motion Terminal využívá symbiózy nových technologií: například dvojice piezoventilů regulují velmi rychle

a přesně řídicí tlak, který následně definuje chování čtyř sedlových ventilů,

zapojených do můstku. Každý ze dvou

výstupů ventilu pak poskytuje zcela

T+T T e c h n i k a a t r h 1 0 / 2 0 1 8

d

Co je tedy jinak? Na první pohled nic zásadního, stlačený vzduch se využívá pořád

stejně. Jenže pohyb pohonů lze libovolně

měnit v kterémkoliv okamžiku. Škrticí ventily jsou

K DISPOZICI VÁM BUDOU

ODBORNÍ PORADCI

A TECHNIČTÍ SPECIALISTÉ,

KTEŘÍ RÁDI ZODPOVÍ

VEŠKERÉ DOTAZY TÝKAJÍCÍ

SE JAK VTEM, TAK I VŠECH

OSTATNÍCH VÝROBKŮ

A SLUŽEB FESTO.