78
služby l podpora výroby l rozhovor
Přísně tajné
Technický vývoj ve Škodovce
U automobilových a technických nadšenců vzbuzuje
tohle místo nádech exkluzivního tajemna a zvědavosti.
Rozhodli jsme se alespoň částečně utišit vaší zvědavost
a přinášíme vám rozhovor s panem Miroslavem Vaňkem,
vedoucím vývoje elektroniky agregátů a podvozku.
Zkušený koordinátor jednoho z klíčových oddělení
v Technickém vývoji nám prozradil, na čem jeho tým
pracuje a co je jeho úkolem. Jaké jsou osobní výzvy
skutečného „škodováka”, který v automobilce pracuje
už 26 let a jaký je podle něj ideální kandidát pro posílení
týmu Technického vývoje? Nakoukněte s námi
do vývojových laboratoří a zjistěte, jestli by i vás práce
ve ŠKODA AUTO bavila.
s taji technického vývoje a naučil se práci
v týmu. Na pozici mluvčího setu jsem měl
možnost koordinovat témata vývoje elektroniky mezi různými odděleními firmy
a na pozici koordinátora a následně vedoucího oddělení nyní ovlivňuji klíčová témata, řídím a stavím svůj pracovní tým.
p Vývojové centrum ve ŠKODA
AUTO je bezpochyby jedním
z nejzajímavějších technologických
míst v České republice.
Na čem konkrétně pracujete?
Máte pravdu, pro mě je celý Technický vývoj nesmírně zajímavý. Já a můj tým se zabýváme vývojem elektriky a elektroniky
související s řízením spalovacích motorů,
elektrických pohonů, brzdových a podvozkových systémů.
p Jaká byla Vaše cesta do
ŠKODA AUTO a jak dlouho zde už
pracujete? Jaké pozice už jste si
vyzkoušel?
Mohu říci, že „škodovákem” jsem celý
pracovní život. Díky inzerátu o možné
spolupráci se Škodovkou, který jsem objevil na vysoké škole, jsem byl ve spojení
s firmou již při studiu na ČVUT. Při mém
26 letém působení ve firmě jsem pak prošel různými pracovními pozicemi v několika odděleních. Řadu kolegů a zaměstnanců jsem také potkal díky tomu, že jsem se
podílel na vzdělávání dospělých v oblasti
elektroniky. Mnozí z nich mě i po mnoha
letech na chodbách poznávají a s humorem mě oslovují „pane učiteli”.
Začínal jsem jako konstruktér řídicích jednotek motoru a brzd, kde jsem se seznámil
T+T T e c h n i k a a t r h 1 0 / 2 0 1 7
p Jak velký řídíte tým
a jak máte rozdělené projekty?
V současnosti má můj tým 44 členů a i nadále rosteme. Stále hledáme nové kolegy,
abychom zvládli rostoucí rozsah a složitost elektroniky používané v automobilovém průmyslu. Pro lepší představu lze naše oddělení rozdělit na tři pracovní
skupiny. Jedna z nich má na starosti vývoj
elektroniky spalovacích motorů, komponent jako jsou například řídící jednotky
motorů, sensory a aktuátory. Další skupina se zabývá vývojem elektroniky pro
podvozek a jejich úkolem je například vývoj elektroniky brzdových jednotek
ABS/ESC a elektroniky systémů adaptivního tlumení ESC. A poslední, nicméně velice důležitou součástí mého týmu, je skupina, která má na starosti vývoj elektrických
pohonů pro hybridní a elektrická vozidla,
která se podílí na vývoji např. elektromotorů a jejich výkonové elektroniky.
p S jakými dalšími oddělení
přijdete úzce do styku?
Při vývoji komponent, které jsou v naší odpovědnosti, spolupracujeme s mnoha dalšími odděleními – a to nejen ve vývoji, ale
i s kolegy ve výrobě, kvalitě či servisní síti.
V rámci Technického vývoje řešíme také
různá technická témata s odděleními
předvývoje, elektriky/elektroniky vozu,
karoserie, homologací či testování celého
vozu. Všudypřítomná spolupráce je tedy
pro bezproblémový chod našeho oddělení naprosto nezbytná
p Jste napojeni i na kolegy
z ostatních značek koncernu,
spolupracujete společně na
nějakých projektech?
Ano, součinnost s našimi kolegy v celém
koncernu VW je častá a velmi důležitá. Úzce spolupracujeme zejména s vývojovou
centrálou VW, Audi či Porsche. V některých případech přebíráme technická řešení
z koncernu a testujeme jejich plnou funkčnost ve vozech ŠKODA, v jiných případech
naopak vyvíjíme komponenty či systémy
na zakázku pro koncernové partnery.
p Co Vás na Vaší práci nejvíce
baví, jaké jsou Vaše osobní výzvy?
Jsem rád, že moje práce v žádném případě není nudná, naopak je velmi rozmanitá
a téměř každý den řešíme něco nového.
Mojí osobní výzvou je nejenom zajištění
výborných výsledků našeho týmu, ale i zajištění podmínek pro tento výkon ve férovém kolegiálním prostředí.
p Vzhledem k tomu, že vyvíjíte
nové modely aut, předpokládám,
že víte o novinkách a inovacích
ve světě automotive mnohem
dřív, než ostatní. Za jak dlouho
se zhruba výsledky Vaší práce
dostanou k běžné veřejnosti?
Právě přístup k novým věcem, možnost
vstřebávat a využívat technické a technologické novinky jsou tím důvodem, proč
je práce v technickém vývoji tak zajímavá.
Na Vaši otázku, za jak dlouho se zhruba
výsledky naší práce dostanou k běžné veřejnosti, není jednoznačná odpověď. V určitých fázích vývoje pracujeme na komponentech, které ve vozech ŠKODA budou
jezdit za několik let, jindy spolupracujeme