78

služby l podpora výroby l rozhovor

Přísně tajné

Technický vývoj ve Škodovce

U automobilových a technických nadšenců vzbuzuje

tohle místo nádech exkluzivního tajemna a zvědavosti.

Rozhodli jsme se alespoň částečně utišit vaší zvědavost

a přinášíme vám rozhovor s panem Miroslavem Vaňkem,

vedoucím vývoje elektroniky agregátů a podvozku.

Zkušený koordinátor jednoho z klíčových oddělení

v Technickém vývoji nám prozradil, na čem jeho tým

pracuje a co je jeho úkolem. Jaké jsou osobní výzvy

skutečného „škodováka”, který v automobilce pracuje

už 26 let a jaký je podle něj ideální kandidát pro posílení

týmu Technického vývoje? Nakoukněte s námi

do vývojových laboratoří a zjistěte, jestli by i vás práce

ve ŠKODA AUTO bavila.

s taji technického vývoje a naučil se práci

v týmu. Na pozici mluvčího setu jsem měl

možnost koordinovat témata vývoje elektroniky mezi různými odděleními firmy

a na pozici koordinátora a následně vedoucího oddělení nyní ovlivňuji klíčová témata, řídím a stavím svůj pracovní tým.

p Vývojové centrum ve ŠKODA

AUTO je bezpochyby jedním

z nejzajímavějších technologických

míst v České republice.

Na čem konkrétně pracujete?

Máte pravdu, pro mě je celý Technický vývoj nesmírně zajímavý. Já a můj tým se zabýváme vývojem elektriky a elektroniky

související s řízením spalovacích motorů,

elektrických pohonů, brzdových a podvozkových systémů.

p Jaká byla Vaše cesta do

ŠKODA AUTO a jak dlouho zde už

pracujete? Jaké pozice už jste si

vyzkoušel?

Mohu říci, že „škodovákem” jsem celý

pracovní život. Díky inzerátu o možné

spolupráci se Škodovkou, který jsem objevil na vysoké škole, jsem byl ve spojení

s firmou již při studiu na ČVUT. Při mém

26 letém působení ve firmě jsem pak prošel různými pracovními pozicemi v několika odděleních. Řadu kolegů a zaměstnanců jsem také potkal díky tomu, že jsem se

podílel na vzdělávání dospělých v oblasti

elektroniky. Mnozí z nich mě i po mnoha

letech na chodbách poznávají a s humorem mě oslovují „pane učiteli”.

Začínal jsem jako konstruktér řídicích jednotek motoru a brzd, kde jsem se seznámil

T+T T e c h n i k a a t r h 1 0 / 2 0 1 7

p Jak velký řídíte tým

a jak máte rozdělené projekty?

V současnosti má můj tým 44 členů a i nadále rosteme. Stále hledáme nové kolegy,

abychom zvládli rostoucí rozsah a složitost elektroniky používané v automobilovém průmyslu. Pro lepší představu lze naše oddělení rozdělit na tři pracovní

skupiny. Jedna z nich má na starosti vývoj

elektroniky spalovacích motorů, komponent jako jsou například řídící jednotky

motorů, sensory a aktuátory. Další skupina se zabývá vývojem elektroniky pro

podvozek a jejich úkolem je například vývoj elektroniky brzdových jednotek

ABS/ESC a elektroniky systémů adaptivního tlumení ESC. A poslední, nicméně velice důležitou součástí mého týmu, je skupina, která má na starosti vývoj elektrických

pohonů pro hybridní a elektrická vozidla,

která se podílí na vývoji např. elektromotorů a jejich výkonové elektroniky.

p S jakými dalšími oddělení

přijdete úzce do styku?

Při vývoji komponent, které jsou v naší odpovědnosti, spolupracujeme s mnoha dalšími odděleními – a to nejen ve vývoji, ale

i s kolegy ve výrobě, kvalitě či servisní síti.

V rámci Technického vývoje řešíme také

různá technická témata s odděleními

předvývoje, elektriky/elektroniky vozu,

karoserie, homologací či testování celého

vozu. Všudypřítomná spolupráce je tedy

pro bezproblémový chod našeho oddělení naprosto nezbytná

p Jste napojeni i na kolegy

z ostatních značek koncernu,

spolupracujete společně na

nějakých projektech?

Ano, součinnost s našimi kolegy v celém

koncernu VW je častá a velmi důležitá. Úzce spolupracujeme zejména s vývojovou

centrálou VW, Audi či Porsche. V některých případech přebíráme technická řešení

z koncernu a testujeme jejich plnou funkčnost ve vozech ŠKODA, v jiných případech

naopak vyvíjíme komponenty či systémy

na zakázku pro koncernové partnery.

p Co Vás na Vaší práci nejvíce

baví, jaké jsou Vaše osobní výzvy?

Jsem rád, že moje práce v žádném případě není nudná, naopak je velmi rozmanitá

a téměř každý den řešíme něco nového.

Mojí osobní výzvou je nejenom zajištění

výborných výsledků našeho týmu, ale i zajištění podmínek pro tento výkon ve férovém kolegiálním prostředí.

p Vzhledem k tomu, že vyvíjíte

nové modely aut, předpokládám,

že víte o novinkách a inovacích

ve světě automotive mnohem

dřív, než ostatní. Za jak dlouho

se zhruba výsledky Vaší práce

dostanou k běžné veřejnosti?

Právě přístup k novým věcem, možnost

vstřebávat a využívat technické a technologické novinky jsou tím důvodem, proč

je práce v technickém vývoji tak zajímavá.

Na Vaši otázku, za jak dlouho se zhruba

výsledky naší práce dostanou k běžné veřejnosti, není jednoznačná odpověď. V určitých fázích vývoje pracujeme na komponentech, které ve vozech ŠKODA budou

jezdit za několik let, jindy spolupracujeme