Deprag_c.qxd
44
27.2.2023
17:34
Page 44
kompresory l vzduchotechnika
Úspěšně zvládnuté procesy navíjení
...pneumatické motory
pro bezpečné zpracování
Podle navíjených materiálů jsou na pohony kladeny
nejrůznější požadavky: Někdy je to vysoká rychlost,
někdy preciznost a dál zvládnutí velkého množství.
Spektrum se pohybuje od surového papíru až po
desetimetrové šířky, přes tenké fólie až po uhlíková
vlákna s nízkou elasticitou a extrémní pevností v tahu.
Pneumatický motor určený do zařízení MULTIVAC k odstranění okrajových pásů
Energeticky úsporné nastavení
pohonu pro téměř všechny
aplikace
d
Například papírové pásy o průměru rolí
přibližně dva metry se navíjejí vysokou
rychlostí až 2 000 m/min. Fólie jsou citlivé
materiály, které musí být navíjeny a odvíjeny velice precizně a navíjením kovů
vznikají vysoké objemy, což má opět vliv
na proces navíjení. Jako pohon jsou vhodné především pneumatické motory
DEPRAG SCHULZ GMBH nabízejí požadovanou všestrannost.
Lamelový motor přitom funguje na jednoduchém principu. Rotor, obíhající v excentrickém válci je uveden do pohybu. Lamely jsou tlačeny odstředivou silou na
stěnu rotoru a vytvářejí pracovní komory.
V těchto pracovních komorách expanduje
stlačovaný tlakový vzduch, tlaková energie se mění na kinetickou – rotor se otáčí.
Pro pneumatické motory je typické automatické přizpůsobení otáček při změně
zatížení. Během chodu na prázdno pracuje pneumatický motor zcela odlehčený.
Pokud působí proti nízkému zatížen, tedy
s nízkým krouticím momentem na vřetenu
motoru, leží pracovní otáčky blízko otáček
volnoběžných. Při zvyšování krouticího
momentu se pracovní otáčky snižují.
T+T T e c h n i k a a t r h 1 – 2 / 2 0 2 3
Pneumatický motor dosahuje maximálního výkonu při 50 % volnoběžných otáček. V tomto rozsahu je obzvlášť úsporný.
Ve srovnání s elektromotorem vytváří
pneumatický motor vysoký spouštěcí moment a může být bezproblémově zatížen,
resp. přetížen až do zastavení. Po snížení
zátěže se opět ihned rozeběhne. Další
předností je snížená spotřeba energie
pneumatických motorů při zvyšování
krouticího momentu, zatímco elektromotor má při maximálním momentu nejvyšší
spotřebu proudu. Stlačený vzduch je navíc v podstatě bezproblémový zdroj energie: Nevzniká žádné nebezpečí od elektrického proudu, je vyloučen zkrat.
Nastavení
na maximální krouticí moment d
Pro stanovení motoru je rozhodující především požadovaná rychlost navíjení a maximální krouticí moment. Pro výpočet maximálního krouticího momentu je brán
v úvahu největší možný průměr role, tzn.
role v celkovém navinutém stavu. Rychlost
navíjení musí být zajištěna i v plně navinutém stavu. Pokud je na roli méně materiálu,
průměr role je menší, motor navíjí materiál automaticky rychleji – pracovní otáčky
se přizpůsobí úměrně zatížení (nižším
krouticím momentem). Když se motor otáčí
příliš rychle, je možné otáčky plynule upravit
změnou množství vzduchu, provozního tlaku nebo kombinováním obou způsobů.
Regulace otáček
množstvím vzduchu
d
Regulací množství vzduchu lze otáčky redukovat jednoduše a flexibilně. Podle
konkrétního použití lze zvolit buď přiškrcení vzduchu na vstupu, nebo na výstupu.
Přiškrcením přívodního vzduchu se sníží
otáčky motoru, aniž by poklesl výkon resp.
krouticí moment pneumatického motoru.
Škrticí ventil zabrání výfuku vzduchu a vytvoří tak zadržený tlak nebo protitlak – otáčky se sníží.
Pokud je navíc požadováno také snížení
výkonu resp. krouticího momentu motoru, doporučuje se přiškrcení přívodního
vzduchu. Pokud jde například o způsob
navíjení, při kterém má nekonečný materiál během navíjení zůstat napnutý, musí
být trvale na motoru stlačený vzduch.
Regulace otáček
provozním tlakem
d
Technická data pneumatických pohonů
DEPRAG se zakládají na provozním tlaku
6 barů. Každý z těchto motorů může být
libovolně provozován se 4 až 6,3 bary,
aby byl výkon vhodně přizpůsoben pro
konkrétní použití. Pokud je například
pneumatický motor pro navíjený papír příliš „silný”, může se papír během navíjení
přetrhnout. Zde je doporučeno snížení
provozního tlaku. Přiškrcením přívodního
vzduchu je možné výkon motoru snížit
tak, aby k přetržení nedošlo. Pokles provozního tlaku o 1 bar způsobí snížení
krouticího momentu o 17 %. Pokud je
pneumatický motor provozován při 4 barech, sníží se krouticí moment o 33 %.
Při navíjení rolí, které jsou prázdnější,
může být pneumatický motor, provozovaný se 4 bary, příliš silný. Pro větší využití
rozsahu krouticího momentu pneumatického motoru nabízí DEPRAG možnost,
vybavit motor lamelami, zatíženými pružinami, takzvanými lamelami s nuceným
náběhem. Díky těmto lamelám se zkrutnými pružinami je možné provozovat
pneumatický motor i s provozním tlakem
nižším než 1 bar.
p
www.deprag.com