6
kaleidoskop
Při vzniku požáru v garáži je přitom nutné prostor co nejvíce
zpřístupnit, aby bylo možné požár začít rychle hasit. „Pokročilé
systémy garážových vrat je možné propojit se systémem chytré
domácnosti a stanovit tak pro ně jasná schémata, kdy se mají otevírat. Pokud jsou součástí takového systému i požární čidla, je
možné je propojit právě s otevíráním vrat. V případě vzniku požáru se tak garáž automaticky otevře, aby byl přístup pro záchranné složky co nejjednodušší,” uvedl Petr Přichystal ze společnosti Lomax, která se zabývá produkcí garážových vrat.
Na systém podle něj nemá vliv ani případný výpadek proudu
nebo jeho preventivní odpojení. „Vrata v takovém případě zůstávají otevřená a nehrozí, že by například hasičské vozy zůstaly
v garáži uvězněné nebo že by nebylo možné přesunout hořící
vůz mimo garáž,” řekl Přichystal.
Nový aspekt z hlediska rizika vzniku požáru představují elektromobily a plug-in hybridní vozy. V Česku se totiž v poslední době
objevují zejména u podzemních garáží bytových domů případy,
kdy je vjezd těmto typům vozidel, podobně jako těm poháněných plynem, omezen. SVJ či jiní vlastníci jednotek to zdůvodňují tím, že pro provoz elektromobilů v podzemních garážích nejsou
dosud stanoveny závazné požární předpisy.
„Pravidla pro vozidla s elektrickým pohonem zatím nejsou jednoznačně právně ukotvena. HZS ČR má zpracovány postupy odrážející současné zkušenosti s požáry elektromobilů a průběžně
je aktualizujeme,” uvedl náměstek generálního ředitele Hasičské-
Siemens uvádí na trh otevřený
ekosystém Industrial Edge
.......................................................
Společnost Siemens, která je předním poskytovatelem technologií pro automatizaci a průmyslového softwaru, spustila digitální
obchod s aplikacemi od různých dodavatelů pro zákazníky z oblasti průmyslu. Tržiště slouží jako speciální transakční mechanismus pro inovativní platformu Siemens Industrial Edge, která
umožňuje škálovatelné nasazení IT technologií a aplikací ve výrobním prostředí. Kromě aplikací Siemens Edge pro diskrétní průmysl a obráběcí stroje zde již začali své produkty nabízet i další
poskytovatelé, jako je například Braincube, Cybus, SeioTec nebo
Tosibox. Zákazníci tak mohou využívat širokou škálu softwarových komponent od různých poskytovatelů a výrobců a standardizovaným způsobem je integrovat do vlastních výrobních procesů. Komplexní nabídka zahrnuje řešení pro konektivitu,
ukládání dat, vizualizaci a analýzu přes monitorování strojů až po
řízení spotřeby energií a majetku. Otevřená softwarová platforma
Industrial Edge tak představuje kompletní ekosystém v oblasti edge computingu.
V rámci nové platformy „vše v jednom“ si B2B zákazníci mohou
zakoupit a provozovat nejrůznější softwarové komponenty. Tržiště Industrial Edge jim nabízí intuitivní a konzistentní uživatelské
T+T T e c h n i k a a t r h 1 2 / 2 0 2 1
ho záchranného sboru ČR Daniel Miklós. Problém může představovat také výrazně složitější likvidace případného požáru ve
srovnání s autem se spalovacím motorem, obzvláště v případech, kdy začne hořet baterie elektromobilu či hybridního vozu.
Při takových požárech pak hasiči řeší především nebezpečí vyššího vývinu toxických plynů a škodlivin. „Dále větší zakouření
prostoru a únik chemických látek do prostředí. Velmi specifickým
prvkem je vysoké riziko exploze baterií či zejména opětovné hoření po uhašení. Proto je důležité zejména u elektromobilů permanentní ochlazování baterií,” doplnil Miklós.
Podle ní však k hasičským zásahům na elektromobily dochází
v současné době výjimečně. Poměrně vzácným jevem jsou také
požáry všech druhů automobilů v garážích. Statistiky Hasičského
záchranného sboru ČR evidují za poslední roky okolo 10 takových událostí ročně, mírný nárůst šlo pozorovat pouze v roce
2020, kdy došlo k 16 těmto případům.
Nebezpečí vzniku požáru u elektromobilu či plug-in hybridu
však není všemi vnímáno stejně. „Při požáru automobilu se spalovacím motorem velmi často vyteče uhlovodíkové palivo z nádrže a způsobí požár i vedle stojících vozů. Naopak pokud se i přes
opravdu minimální pravděpodobnost vznítí baterie u elektromobilu, požár je zpravidla pouze lokální. Obecně k požárům elektromobilů dochází dle statistiky vztažené na počet ujetých kilometrů řádově méně často, a proto bych lidem doporučil, že
pokud nemají problémy s požáry spalovacích vozů, elektromobilů se bát nemusí vůbec,” řekl předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky Jaromír Vegr.
Obecně se zároveň zatím neobjevují žádné statistiky, zda jsou
k požárům náchylnější elektromobily či klasické vozy se spalovacími motory. Podle Petra Baxanta z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT je vysoce pravděpodobné, že elektromobily budou vybaveny mnohem sofistikovanější diagnostikou
než většina dnes provozovaných aut se spalovacím motorem.
„Takže pokud lidé připustili určitou míru rizika u spalovacích aut,
pak míra rizika požáru u elektromobilů se sníží minimálně o řád
a nejspíš to bude časem i více. Tedy obavy z požárů jsou zcela liché,” uzavřel.
www.lomax.cz